TÉMA MĚSÍCE | Peníze

Překvapivě nejpočetnější z nich je ovšem

ta, kde jsou odměny „genderově“ vyrovnané – atletika, alpské i klasické lyžování,

nejnověji dokonce i tenis. I když právě

zde, poté co jsou již téměř deset let odměny na všech velkých grandslamech

rovnocenné, by se dalo z určitého úhlu

pohledu naopak konstatovat, že došlo

v kalendáři oproti mužskému napočítáme

o jeden více, jsou relativně mladé.

Profesionální sport jednoduše funguje

na základě obchodních zákonů a vztahů

a díky těmto pravidlům se přirozeně snaží

o maximální komerční využití. Nejčastějším a nejdůležitějším argumentem proti

stejné míře odměn tak bývá mnohem

Pro golf je prozatím typická poměrně výrazná

nerovnost, kdy odměny na mužských turnajích

a prémie za celkové vítězství v roční sérii se liší ne

v několika desítkách procent, ale přímo v násobcích.

k zrovnoprávnění z pohledu žen.

Zástupcům mužského tenisu mohou

stejné prize money momentálně připadat

nespravedlivé vzhledem k tomu, kolika

vítěznými sety musí na rozdíl od tenistek

projít, aby dosáhli stejného titulu a stejné

odměny šampiona.

Pro golf je prozatím typická poměrně výrazná nerovnost, kdy odměny na mužských turnajích a prémie za celkové vítězství v roční sérii se liší ne v několika

desítkách procent, ale přímo v násobcích.

A to i v rámci trendu vzrůstajících odměn.

Přestože k navyšování dochází, a tento

vývoj je zřejmý zejména od osmdesátých

(v případě mužských turnajů) až devadesátých let (v případě ženských sérií), nepoměr se v podstatě nemění.

Vysvětlení je na jednu stranu logické –

o mužský golf je mnohem větší zájem.

Jak ze strany diváků, tak ze strany televizních stanic a tím pádem sponzorů. Právě

práva k televizním přenosům a smlouvy se

sponzory jsou zdrojem peněz pro jednotlivé túry a tím návazně i zdrojem finančních odměn pro samotné hráče a hráčky.

A i tady čísla hovoří poměrně jasně – sledovanost ženského golfu je zhruba na 20 %.

Pro porovnání průměrná televizní sledovanost posledního kola Masters bývá více

než 10 milionů diváků. Poslední kolo nejlépe dotovaného ženského majoru US

Women´s Open si nenechají ujít zhruba

dva miliony.

Důležitým faktorem je také bohatá historie

mužských turnajů série major (např. u The

Open mluvíme o více než stoleté tradici,

přerušované jen světovými válkami). Ženské turnaje kategorie major, přestože jich

W W W. C A S O P I S G O L F. C Z

nižší sledovanost a na to logicky navazující nižší zájem firem investovat či sponzorovat ženský sport. Vyšší sledovanost

přitahuje bohatší sponzory z řad mezinárodních společností, které s sebou přinášejí samozřejmě větší finanční částky.

Logickou otázkou tedy je, proč je o ženský golf mnohem menší zájem a zda existuje nějaká cesta k „bohatším zítřkům“.

Obecně se dá konstatovat, že jsou sportovní odvětví, kde je sledování mužských

sportovců, resp. utkání vnímáno mnohem

atraktivněji než u žen. Poměrně velká

shoda bude pravděpodobně panovat

u kolektivních sportů (hokej, fotbal, basketbal). Velká vyrovnanost ve sledovanosti

Konec konců pokud jste už sami sledovali jak přenos z mužského turnaje,

tak záznam ženské túry – kde jste měli

možnost častěji obdivovat úžasné „záchranné“ rány, skvělé bunkershoty a ve

finále výsledek hluboko pod par? Agresivnější golf s sebou takové rány i výsledky

nese a my diváci takové momenty jednoduše máme rádi.

Pokud se golfu podaří udržet se mezi

sporty, které zůstanou pro stále se měnící

svět moderní, atraktivní a přitahující pozornost a tím i divácký zájem, odměny si

udrží vzrůstající trend a nárůst bude pokračovat i v budoucnu.

Technologický vývoj umožnil sledování

turnajů nejen přímo v místě konání, jak

tomu bylo v minulosti, ale i pomocí televizního pokrytí, online přenosů, sociálních

sítí. Vznikly specializované televizní kanály

zaměřené pouze na sport. Velký vliv na

příliv peněz do sportu je spojen i se sázením na výsledky zápasů. Nárůst publika

s sebou vždy nese možnost zasáhnout

pomocí sponzoringu sportovních událostí

obrovské množství lidí a za tuto příležitost jsou ochotny společnosti zaplatit.

Dalším faktorem, který návštěvnosti pomáhá, je popularita jednotlivých hráčů

i hráček. Sportovní výkon je v dnešním

Nejčastějším a nejdůležitějším argumentem proti

stejné míře odměn tak bývá mnohem nižší

sledovanost a na to logicky navazující nižší zájem

firem investovat či sponzorovat ženský sport.

mezi muži a ženami panuje ale například

u již zmiňovaných alpských či severských

disciplín. Není pak překvapivé, že u zástupců obou pohlaví v rámci světového

poháru nacházíte rovnocenné odměny.

Z komerčního hlediska si zajímavou sledovanost drží i ženský tenis, který mimo jiné

těží z toho, že tenisové turnaje i grandslamy jsou hrány společně. Každý sport

má jednoduše jinou míru „koukatelnosti“

jak pro publikum u obrazovek, tak pro návštěvníky přímo na jednotlivých akcích.

Navíc k atraktivnosti sportu patří i určitá

míra tahu na branku, agresivnosti, dravosti, risku… a ten nalezneme mnohem

častěji v mužském sportu.

světě komodita a sport je zaměstnáním.

Na první pohled se může zdát, že příjmy

z reklam a od sponzorů se týkají jen individualit, ale následný efekt vyšší návštěvnosti přináší užitek celému turnaji či celé

túře. Ostatně ruku na srdce… kdo z vás

se byl v loňském roce podívat na Albatrossu zejména na Johna Dalyho či Lee

Westwooda?

AMERICKÉ VERSUS EVROPSKÉ

PROFESIONÁLNÍ TOUR

Americké i evropské okruhy (PGA Tour,

LPGA Tour/European Tour, LET) mají jako

správné série elitní třídy i své farmy (vypůjčíme-li si termín z hokejového prostředí). Tedy soutěže nižší kategorie,

5