DRIVING | Móda a životní styl

Jak budovat moudrý šatník

Peklo ve skříni

Vánoce přede dveřmi, posezónní davové výprodeje oděvů skončily, aby uvolnily prostor těm předsezónním. Ještě předtím, než si stihnete uvědomit plnou cenu, dojde

k jejímu snížení a zastíní tak opravdovou hodnotu. Slevy, kam se podíváte. A těch

věcí… Není divu, že vás to svádí k nákupu. Marketingová oddělení všech výrobců

oděvů, doplňků a bot odvedla skvělou práci. Motivovat vás k nákupu na bazální úrovni tím, že slevu nabídne ještě předtím, než budete produkt potřebovat reálně.

Text: Daniel Šmíd

„Nečekejte na výprodeje, nakupte už

nyní, potom už nebude…“ Vytvořený

pocit nedostatku a časového omezení.

Tak na tyto podněty, prosím, nereflektujte. Položte si vždy otázku, proč bych

měl/a nakoupit, a odpovězte si na ni. Zamyslete se, co nebo koho podporujete

tím, že nesete své peníze tam, kde je

Nebojte se svůj šatník protřídit.

položíte na pokladnu. Kdo vaše peníze

využije? K čemu? Zaplatíte živnostníkovi

z vašeho města za skvělou práci, nebo

zaplatíte přepravné z druhé strany světa

a ubohou mzdu jedenáctileté šičce v polorozpadlé budově bez hygienických

standardů kdesi na předměstí jihovýchodní Asie?

Pokud pošlete své peníze přes prodejce

levného oděvu nebo fast fashion řetězec

do Asie, vyléváte je z domácí ekonomiky

do zahraničí. Většina každé takto investované stokoruny skončí mimo naše hranice.

Pokud však svoji stokorunu investujete do

lokálních výrobců, těšit se můžete z toho,

že zůstanou zde.

Pokud patříte mezi ty, kteří se chovají

ekonomicky, zamyslete se ještě, zda

se nechováte pseudoekonomicky. Je

opravdu lacinější tričko lacinější? Je skutečně tričko za pár stovek, které se po

dvou třech pracích cyklech ve švech přetočí a nelze ho dál nosit, lacinější než to,

které jste koupili za tisícovku a máte ho

několik let.

Zde přichází na řadu číslovka, parametr,

kterému říkáme CPW, zkratka anglického

Cost Per Wear (náklady na odění), tedy

suma, za kterou si „půjčíte“ oděv na daný

den. Představte si, že se budete rozhodovat, zda si koupíte nové tričko za 300 Kč,

nebo za 1 500 Kč. To je už velký rozdíl.

Dejte stranou jakoukoli značku, ta nehraje

vůbec žádnou roli. Laciné tričko se vám

po pěti vypráních (perete jistě po každém

použití) zdeformuje a roztáhne, už si ho

nevezmete na sebe. Důvodem je nekvalitní bavlna. Náklad na odění, tedy CPW

činí 60 Kč. Tričko za 1 500 Kč budete nosit mnohem déle, řekněme každý týden

na sobotní trénink. Zničíte ho za rok? Pokud ano, tak s vámi bylo dvaapadesátkrát.

CPW je necelých 30 Kč.

Vaše upřímná odpověď na otázku „proč

nakupovat?“ rozhodne, zda podpoříte

70 | GOLF