DRIVING | Móda a životní styl
Jak budovat moudrý šatník
Peklo ve skříni
Vánoce přede dveřmi, posezónní davové výprodeje oděvů skončily, aby uvolnily prostor těm předsezónním. Ještě předtím, než si stihnete uvědomit plnou cenu, dojde
k jejímu snížení a zastíní tak opravdovou hodnotu. Slevy, kam se podíváte. A těch
věcí… Není divu, že vás to svádí k nákupu. Marketingová oddělení všech výrobců
oděvů, doplňků a bot odvedla skvělou práci. Motivovat vás k nákupu na bazální úrovni tím, že slevu nabídne ještě předtím, než budete produkt potřebovat reálně.
Text: Daniel Šmíd
„Nečekejte na výprodeje, nakupte už
nyní, potom už nebude…“ Vytvořený
pocit nedostatku a časového omezení.
Tak na tyto podněty, prosím, nereflektujte. Položte si vždy otázku, proč bych
měl/a nakoupit, a odpovězte si na ni. Zamyslete se, co nebo koho podporujete
tím, že nesete své peníze tam, kde je
Nebojte se svůj šatník protřídit.
položíte na pokladnu. Kdo vaše peníze
využije? K čemu? Zaplatíte živnostníkovi
z vašeho města za skvělou práci, nebo
zaplatíte přepravné z druhé strany světa
a ubohou mzdu jedenáctileté šičce v polorozpadlé budově bez hygienických
standardů kdesi na předměstí jihovýchodní Asie?
Pokud pošlete své peníze přes prodejce
levného oděvu nebo fast fashion řetězec
do Asie, vyléváte je z domácí ekonomiky
do zahraničí. Většina každé takto investované stokoruny skončí mimo naše hranice.
Pokud však svoji stokorunu investujete do
lokálních výrobců, těšit se můžete z toho,
že zůstanou zde.
Pokud patříte mezi ty, kteří se chovají
ekonomicky, zamyslete se ještě, zda
se nechováte pseudoekonomicky. Je
opravdu lacinější tričko lacinější? Je skutečně tričko za pár stovek, které se po
dvou třech pracích cyklech ve švech přetočí a nelze ho dál nosit, lacinější než to,
které jste koupili za tisícovku a máte ho
několik let.
Zde přichází na řadu číslovka, parametr,
kterému říkáme CPW, zkratka anglického
Cost Per Wear (náklady na odění), tedy
suma, za kterou si „půjčíte“ oděv na daný
den. Představte si, že se budete rozhodovat, zda si koupíte nové tričko za 300 Kč,
nebo za 1 500 Kč. To je už velký rozdíl.
Dejte stranou jakoukoli značku, ta nehraje
vůbec žádnou roli. Laciné tričko se vám
po pěti vypráních (perete jistě po každém
použití) zdeformuje a roztáhne, už si ho
nevezmete na sebe. Důvodem je nekvalitní bavlna. Náklad na odění, tedy CPW
činí 60 Kč. Tričko za 1 500 Kč budete nosit mnohem déle, řekněme každý týden
na sobotní trénink. Zničíte ho za rok? Pokud ano, tak s vámi bylo dvaapadesátkrát.
CPW je necelých 30 Kč.
Vaše upřímná odpověď na otázku „proč
nakupovat?“ rozhodne, zda podpoříte
70 | GOLF