GOLF
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
GOLF 01/2015, Page 18
GOLF 01/2015, Page 19
GOLF 01/2015, Page 20
DOMÁCÍ GOLF
|
Anketa
18
|
GOLF
Milan Veselý
Prezident Royal GC Mariánské Láz
1. Za jakési „zlaté časy“ českého golfu z hlediska výstavby hřišť
a jejich provozu lze považovat dobu od roku 1999 zhruba do
roku 2009. V tomto desetiletí byly příznivější podmínky pro vý-
stavbu hřišť, rozvoj golfu a provozovatelé měli méně starostí než
v současné době přetrvající hospodářské krize. Provozovat gol-
fové hřiště je nyní obtížjší, je také větší konkurence mezi are-
ály, které v nedávných letech vznikly, a počet hráčů neroste tako-
vým tempem, jak bychom potřebovali. Věřím, že naše opravdu
Zlaté Časy“ teprve přijdou.
2. Takový univerzální recept neexistuje. Je možné poskytnout pouze
užitečné a rozumné rady. Každý areál je jiný a má jiné podmínky.
Vždy je ale nutné respektovat základní ekonomickou racionalitu,
tj. nepouštět se do velkých investic, pokud nemám ověřenou jejich
návratnost, a velkých provozních projektů, např. do organizování vel-
kých turnajů a společenských akcí, pokud s touto problematikou ne-
mám dostatek zkušeností, není zde záruka úspěšnosti a k dispozici
je jen nadšení a zápal pro věc. Podobné investice a projekty končí
zpravidla neslavně a poškozují celkový náhled na golf u odborné
i neinformované veřejnosti. Mnohem lépe se golfový areál provozuje
v lidnaté oblasti u velkých měst. Pokud hřiště postavím v krásné pří-
rodě, ale areál je velmi obtížně dostupný, navíc nákladně a luxusně
vybavený, nemám dostatek členů klubu a musím splácet vysoké
úvěry, mám postavené hřiště dle svých vlastních návrhů, které však
mají ke golfovému designu dost daleko a o nichž jsem přesvědčen
pouze já sám, a zaměstnávám pouze nezkušené lidi, pak je cesta do
pekel nalinkovaná a pojedete po ní hodně rychle.
3. Český golf by se měl zbavit stále přetrvávající obtížné přístup-
nosti. Považuji za zcela zbytečné různé zelené karty, herní ome-
zení hendikepem apod. Je třeba si vzít příklad z USA a z golfu
udělat snadno přístupnou aktivitu, která bude atraktivní zejména
pro mládež, ale i pro začátečníky středního a vyššího věku hleda-
jící nějakou změnu v životě a nový způsob trávení volného času.
Velké luxusní areály jsou pro nové golfi sty nepřístupné a zájemce
se do nich ani neodváží vejít. Je třeba budovat u obcí šesti až
devítijamková malá hřiště, velmi jednoduchá a levná, na kterých
by bylo možné s golfem levně začít. Takto byl nastartován roz-
voj našeho sportu ve Skandinávii. Je nás prostě stále velmi málo
a k tomu, aby se golf stal populárním a přístupným sportem, po-
třebujeme mít mnoho desítek nových golfi stů, neboť takto široká
hráčská základna je absolutní podmínkou pro zdravou ekonomiku.
Miroslav Holub
Člen výboru ČGF
1. Zlaté časy, kdy všechno jde tak nějak samo a snadno
a všichni jsou spokojení, tu ještě nebyly. Řekl bych, že zde
Recept na úspěch
ívat si a utrácet v době blahobytu umí kaž, ale jak úspěšně přežít i v ekonomicky
těžké době už patří mezi nejpřísněji střežená tajemství. Také v pojmenová
největší brzdy prosperity, kam spadá kombinace velkého počtu golfových hřišť
a malého růstu počtu hráčů, panuje téměř absolutní shoda. Zeptali jsem vybraných
osobností českého golfu, zda náhodou neexistuje i univerzální recept na úspěch.
Připravil: Josef Slezák
PTALI JSME SE
1. Myslíte, že už zlaté časy (z pohledu provozu golfových areálů) byly, nebo nás teprve čekají?
2. Existuje nějaký univerzální recept na ekonomicky úspěšné provozování golfového areálu?
3. Jakých bariér by se měl český golf na cestě za prosperitou co nejrychleji zbavit?
Vždy je nutné respektovat základní
ekonomickou racionalitu, tj. nepouštět
se do velkých investic bez ověření
jejich návratnost.
GOLF 01/2015, Page 21
DOMÁCÍ GOLF
|
Anketa
WWW.CASOPISGOLF.CZ
19
nastal golfový boom, daný extrémním potlačováním golfu za
komunismu. Tento překotný vývoj, kdy jsme se v počtu golfo-
vých areálů téměř skokově vyrovnali řadě vyspělých evropských
zemí, musel nutně vyvolat spoustu chyb a způsobit mnoho de-
forma. Takže tu logicky máme velmi úspěšně vedená hřiště,
stejně jako ta, která pouze přežívají. Věřím, že zlaté časy, urči
plošná rovnováha v nabídce a poptávce, jednoho dne přijdou,
ale zítra to nebude.
2. Myslím si, že opravdu univerzální recept neexistuje. Každý
klub a kdé hřiště řeší jiné problémy a nacházejí se v jiné si-
tuaci. Je to dáno jejich historií, typem hráčů, na které cílí, mís-
tem, kde je hřiště umístěno. Základem je samozřejmě soulad
mezi koncepcí hřiště a velikostí úvodní investice do jeho vý-
stavby. Pokud byly tyto parametry nastaveny špatně, je jeho
ekonomicky úspěšné provozování obtížné. Ale pokud bych
měl říct, co by mohlo pomoct většině hřišť a klubů, tak by to
byla snaha přitáhnout na svá hřiště více lidí. A hlavním tahá-
kem je podle mne cena. Domnívám se, že některá green fee
jsou drahá.
3. Především „drahého“ green fee. Dále si myslím, že by hřiště měla
t jednodušší a hratelnější. Vysoké procento hráčů v ČR má HCP
v rozmezí 37–54 a také oni si chtějí golf užívat. Pak se budou na
dané hřiště rádi vracet.
Tom Charvát
Spolumajitel golfového hřiště Golf Park Slapy sv. Jan
1. Myslím, že žádné zlaté časy nebyly a nikdy nebudou, tak jako ne-
jsou v jiných zemích. Je to seriózní obor podnikání se vším všudy,
včetně růstu i poklesu výkonnosti. V ČR se do golfových areálů in-
vestovalo ze soukromých zdrojů zhruba 7 miliard korun a bude
ještě dlouho trvat, než se tyto investice vrátí.
Na rozdíl od zemí západní Evropy má ale Česká republika ob-
rovský potenciál pro růst hráčské základny, a to třeba v podo
rekreačního golfu. Jenom je třeba lidem říci, že golf je krásný
sport pro všechny generace a není ani snobský, ani drahý, jak se
s oblibou v bulvárních médiích uvádí.
2. Ano, je stejný jako v jiných oborech... Poctivě pracovat. Také mys-
lím, že je důležité věci občas vidět pohledem zákazníka a jeho po-
třeb. Pokud hřiště dokáže nabídnout správně nastavenou cenu v po-
měru ke své kvalitě a úrovni služeb, zákazníky si najde.
3. Je třeba si říci, že na většině hřišť žádné bariéry nejsou. Řada
z nich je zapojena v aktivitách pro nové hráče jako „Jdu na golf“ či
„Bavte se golfem. To jsou majiteli hřišť zavedené systémové kroky,
díky nimž lze začít hrát na velkém hřišti prakticky okamžitě a s ná-
klady, které nepřekročí 2 000 Kč. Bariérou je nedostatečná komuni-
kace vůči veřejnosti. ČGF jako sportovní svaz v posledních letech se-
lhává coby garant rozvoje golfu v ČR. Je sice pravda, že nastartovala
projekt „školního golfu“, ale to je pro současnou ekonomiku hřišť
nevýznamné.
Juraj Werner
Člen Výboru ČGF
1. Bonmot jasně říká, že „dobře bylo. Myslím, že předr
lety se spojily dvě konjunktury. Světová ekonomická a poměrně
nečekaný a bouřlivý rozvoj golfu u nás. Ten by pravděpodobně
přišel i bez ekonomické konjunktury. Výsledkem je, že máme
více hřišť, než potřebujeme, a jsou nerovnoměrně geografi cky
rozložená. Zákonitě musí mít některé problémy. Neznamená to
ale, že dobře už nikdy nebude. Všichni si zvykáme na novou eko-
nomickou realitu. Jedna její tvář je bolestná, neboť není tak eko-
nomicky veselá. A druhá, což je paradoxně pozitivní, nás uvedla
do skutečné reality. Mume intenzivněji přemýšlet, kde a jak
shánět peníze na provoz. Vážit si členů klubu a zvyšovat kvalitu
služeb. Dosavadní extenzivní směr v podobě budování nových
budov, wellness, předělávání jamek apod. se k radosti golfi stů
soustřeďuje na kvalitu služeb a optimalizaci neboli zreálňová
cen. Ale to je velký samostatný problém.
2. Ano, existuje několik jednoducch a víceméně univerzálních
principů, které fungují všude. Je to jako s léky. Fungují všechny, ale
musíte vědět na jaký neduh. Nejdříve se mu určit doe diagnóza.
V tom máme problém. Investoři vycestují na Costa del Sol a to, co
tam uvidí, mnohdy chtějí aplikovat na svém hřišti. A nefunguje to.
Proč? Je totiž rozdíl mezi potřebami v resortu, který je založen na
fee hráčích, a hřištěm, kde podstatnou část tee time vyplní kluboví
hráči. Hřiště může být vlastně stejné, ale zázemí, restaurace, cenová
politika a marketing jsou diametrálně odlišné. To za prvé.
Za druhé je rozdíl, jestli to bude resort obrazně řečeno s třemi
hvězdičkami, nebo s pěti. Tady děláme chyby především v dress
Pokud hřiště dokáže nabídnout správně
nastavenou cenu v poměru ke kvalitě
a úrovni služeb, zákazníky si najde.
Pokud bych měl říct, co by mohlo
pomoct většině hřišť, tak by to byla
snaha přitáhnout na svá hřiště více lidí.
Očekávám, že resorty změní taktiku –
nasadí nižší ceníkové ceny a budou
dávat menší slevy.
GOLF 01/2015, Page 22
GOLF 01/2015, Page 23
GOLF 01/2015, Page 1
GOLF 01/2015, Page 2
GOLF 01/2015, Page 3
GOLF 01/2015, Page 4
GOLF 01/2015, Page 5
GOLF 01/2015, Page 6
GOLF 01/2015, Page 7
GOLF 01/2015, Page 8
GOLF 01/2015, Page 9
GOLF 01/2015, Page 10
GOLF 01/2015, Page 11
GOLF 01/2015, Page 12
GOLF 01/2015, Page 13
GOLF 01/2015, Page 14
GOLF 01/2015, Page 15
GOLF 01/2015, Page 16
GOLF 01/2015, Page 17
GOLF 01/2015, Page 18
GOLF 01/2015, Page 19
GOLF 01/2015, Page 20
GOLF 01/2015, Page 21
GOLF 01/2015, Page 22
GOLF 01/2015, Page 23
GOLF 01/2015, Page 24
GOLF 01/2015, Page 25
GOLF 01/2015, Page 26
GOLF 01/2015, Page 27
GOLF 01/2015, Page 28
GOLF 01/2015, Page 29
GOLF 01/2015, Page 30
GOLF 01/2015, Page 31
GOLF 01/2015, Page 32
GOLF 01/2015, Page 33
GOLF 01/2015, Page 34
GOLF 01/2015, Page 35
GOLF 01/2015, Page 36
GOLF 01/2015, Page 37
GOLF 01/2015, Page 38
GOLF 01/2015, Page 39
GOLF 01/2015, Page 40
GOLF 01/2015, Page 41
GOLF 01/2015, Page 42
GOLF 01/2015, Page 43
GOLF 01/2015, Page 44
GOLF 01/2015, Page 45
GOLF 01/2015, Page 46
GOLF 01/2015, Page 47
GOLF 01/2015, Page 48
GOLF 01/2015, Page 49
GOLF 01/2015, Page 50
GOLF 01/2015, Page 51
GOLF 01/2015, Page 52
GOLF 01/2015, Page 53
GOLF 01/2015, Page 54
GOLF 01/2015, Page 55
GOLF 01/2015, Page 56
GOLF 01/2015, Page 57
GOLF 01/2015, Page 58
GOLF 01/2015, Page 59
GOLF 01/2015, Page 60
GOLF 01/2015, Page 61
GOLF 01/2015, Page 62
GOLF 01/2015, Page 63
GOLF 01/2015, Page 64
GOLF 01/2015, Page 65
GOLF 01/2015, Page 66
GOLF 01/2015, Page 67
GOLF 01/2015, Page 68
GOLF 01/2015, Page 69
GOLF 01/2015, Page 70
GOLF 01/2015, Page 71
GOLF 01/2015, Page 72
GOLF 01/2015, Page 73
GOLF 01/2015, Page 74
GOLF 01/2015, Page 75

Sending statistics … done (4381 ms)

Rendering Page 23 (139432): (0/1)

Rendering Page 22 (139425): (0/1)

Rendering Page 21 (139420): (0/1)

Rendering Page 20 (139414): (0/1)

Rendering Page 19 (139405): (0/1)

Rendering Page 18 (139396): (0/1)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

GOLF: theme set to 5680

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 i3664/vth206786-1.jpg

 i3664/vth206789-1.jpg

 i3664/vth206792-1.jpg

 i3664/vth206795-1.jpg

 i3664/bg139414.svg

 i3664/bg139420.svg

 i3664/vth206798-1.jpg

 i3664/vth206801-1.jpg (2x)

 i3664/vth206740-1.jpg

 i3664/vth206741-1.jpg

 i3664/vth206743-1.jpg

 i3664/vth206745-1.jpg

 i3664/vth206748-1.jpg

 i3664/vth206750-1.jpg

 i3664/vth206752-1.jpg[p1]

 i3664/vth206755-1.jpg[p1]

 i3664/vth206758-1.jpg[p1]

 i3664/vth206761-1.jpg[p1]

 i3664/vth206764-1.jpg[p1]

 i3664/vth206767-1.jpg[p1]

 i3664/vth206770-1.jpg[p1]

 i3664/vth206773-1.jpg[p1]

 i3664/vth206776-1.jpg[p1]

 i3664/vth206780-1.jpg[p1]

 i3664/vth206783-1.jpg[p1]

 i3664/vth206804-1.jpg[p1]

 i3664/vth206807-1.jpg[p1]

 i3664/vth206810-1.jpg[p1]

 i3664/vth206813-1.jpg[p1]

 i3664/vth206816-1.jpg[p1]

 i3664/vth206819-1.jpg[p1]

 i3664/vth206823-1.jpg[p1]

 i3664/vth206826-1.jpg[p1]

 i3664/vth206829-1.jpg[p1]

 i3664/vth206832-1.jpg[p1]

 i3664/vth206835-1.jpg[p1]

 i3664/vth206838-1.jpg[p1]

 i3664/vth206842-1.jpg[p1]

 i3664/vth206845-1.jpg[p1]

 i3664/vth206848-1.jpg[p1]

 i3664/vth206851-1.jpg[p1]

 i3664/vth206854-1.jpg[p1]

 i3664/vth206857-1.jpg[p1]

 i3664/vth206860-1.jpg[p1]

 i3664/vth206863-1.jpg[p1]

 i3664/vth206866-1.jpg[p1]

 i3664/vth206869-1.jpg[p1]

 i3664/vth206872-1.jpg[p1]

 i3664/vth206875-1.jpg[p1]

 i3664/vth206878-1.jpg[p1]

 i3664/vth206881-1.jpg[p1]

 i3664/vth206884-1.jpg[p1]

 i3664/vth206887-1.jpg[p1]

 i3664/vth206890-1.jpg[p1]

 i3664/vth206893-1.jpg[p1]

 i3664/vth206896-1.jpg[p1]

 i3664/vth206899-1.jpg[p1]

 i3664/vth206902-1.jpg[p1]

 i3664/vth206905-1.jpg[p1]

 i3664/vth206908-1.jpg[p1]

 i3664/vth206911-1.jpg[p1]

 i3664/vth206914-1.jpg[p1]

 i3664/vth206917-1.jpg[p1]

 i3664/vth206920-1.jpg[p1]

 i3664/vth206923-1.jpg[p1]

 i3664/vth206926-1.jpg[p1]

 i3664/vth206929-1.jpg[p1]

 i3664/vth206932-1.jpg[p1]

 i3664/vth206935-1.jpg[p1]

 i3664/vth206938-1.jpg[p1]

 i3664/vth206941-1.jpg[p1]

 i3664/vth206944-1.jpg[p1]

 i3664/vth206947-1.jpg[p1]

 i3664/vth206952-1.jpg[p1]

 i3664/vth206956-1.jpg[p1]

 i3664/vth206959-1.jpg[p1]

 i3664/vth206962-1.jpg[p1]