GOLF
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
GOLF 03/2010, Page 41
GOLF 03/2010, Page 42
40
|
GOLF
INSTRUKCE
|
Teorie golfu
V úvodní části věnující se zásahu míče
jsme si odpověděli na otázku, co stojí
v pozadí dobré rány, a také jsme se de-
tailně věnovali faktorům, které při im-
paktu (zásahu) vstupují do hry. Konkrét-
ně jsme probrali sílu, impakt a reakční
dobu. V návaznosti na předchozí díl se
budeme zabývat dalšími faktory.
RYCHLOST
Špičkoví hráči při té části švihu, při níž je
hůl vedena do míče (downswing), dokáží
akcelerovat hlavou hole až stokrát rychleji
než nejrychlejší sportovní vozy: z vrchol-
né fáze nápřahu k hodnotě 100 mil/h při
impaktu – to vše v časovém úseku 1/5 s.
S hlavou hole běžného drajvru o hmot-
nosti 7 uncí a pohybující se rychlostí
100 mil/h lze vyslat míček prvotřídní
kvality rychlostí 135 mil/h. Pokud by bylo
možné rychlost pohybu hlavy hole zvýšit
až na 200 mil/h, míček by vyletěl téměř
dvakrát rychleji, rychlostí cca 250 mil/h.
(Dvojnásobné rychlosti nedosáhne jen
proto, že pro všechny golfové míče platí:
čím rychlejší pohyb při impaktu, tím mé-
ně je míček elastický.)
HMOTNOST
Principy mechaniky nám říkají, že těžší
hlavy švihající stejnou rychlostí 100 mil/h
nevyšlou míček úměrně tomu rychleji.
Hlava o hmotnosti 14 uncí, což je dvojná-
sobek normální hmotnosti, dokáže vyslat
míček rychlostí 149 mil/h. S nadměrně
těžkou hlavou o hmotnosti 16 uncí může-
me dosáhnout rychlosti švihu 165 mil/h.
Jen pro ilustraci i hlava vážící 10 000 t
a pohybující se rychlostí 100 mil/h by mí-
ček vyslala rychlostí 166 mil/h.
Snížením hmotnosti na druhou stranu
nedojde k úměrnému nárůstu rychlosti,
kterou se hlava hole může pohybovat.
Protože hráči švihají šaftem hole, paže
a ostatní části jejich těla, stejně tak i hla-
va hole při snížení hmotnosti o 10 % jim
umožní švihnout jen o 2 % rychleji, což
vede jen k nepatrnému prodloužení rá-
ny (nebo dokonce k jejímu prodloužení
nedojde vůbec).
Ve skutečnosti existuje široké rozpětí
z hlediska hmotnosti hlavy hole, při-
čemž hráči dosáhnou z odpaliště více-
méně stejné délky v případě, že míček
trefí kolmo. Jakou hmotnost hlavy hole
zvolí, to je především otázka kombinace
hmotnosti a švihové rychlosti, které nej-
více vyhovují jejich herním vlastnostem
a schopnostem promítajícím se v prak-
tickém švihu.
DLOUHÉ RÁNY
Mimořádně dlouhé odpaly jsou výsled-
kem toho, že někteří hráči dokáží švihat
hlavou hole rychleji než většina ostat-
ních golfistů. Pro ilustraci uvažujme
o carry vzdálenosti 280 yardů. Aby se
míček předtím, než dopadne na zem,
dostal do takové vzdálenosti, musí ho
hráč vyslat rychlostí 175 mil/h. Toho lze
dosáhnout, švihá-li:
holí o hmotnosti hlavy 6 uncí a pohy-
bující se rychlostí 134 mil/h
holí o hmotnosti hlavy 7 uncí a pohy-
bující se rychlostí 130 mil/h
holí o hmotnosti hlavy 8 uncí a pohy-
bující se rychlostí 127 mil/h
(Příště: Zásah míče III)
ZÁSAH MÍČE II
GOLFOVÁ FYZIKA
Podle výukových materiálů
PGAC připravil
ONDŘEJ TRUPL
Co všechno se s míčem dějem, jakým způsobem ho musíme trefit a jaké faktory při jeho
zásahu hrají roli. Právě těmto otázkám se věnujeme v dalších dílech golfové fyziky.
Obr.: Špičkoví hráči při té části švihu, při níž je hůl vedena do míče (downswing), dokáží akcelerovat
hlavou hole až stokrát rychleji než nejrychlejší sportovní vozy: z vrcholné fáze nápřahu k hodnotě
100 mil/h při impaktu – to vše v časovém úseku 1/5 s.
GOLF 03/2010, Page 43

Obsah

GOLF 03/2010, Page 1
GOLF 03/2010, Page 2
GOLF 03/2010, Page 3
GOLF 03/2010, Page 4
GOLF 03/2010, Page 5
GOLF 03/2010, Page 6
GOLF 03/2010, Page 7
GOLF 03/2010, Page 8
GOLF 03/2010, Page 9
GOLF 03/2010, Page 10
GOLF 03/2010, Page 11
GOLF 03/2010, Page 12
GOLF 03/2010, Page 13
GOLF 03/2010, Page 14
GOLF 03/2010, Page 15
GOLF 03/2010, Page 16
GOLF 03/2010, Page 17
GOLF 03/2010, Page 18
GOLF 03/2010, Page 19
GOLF 03/2010, Page 20
GOLF 03/2010, Page 21
GOLF 03/2010, Page 22
GOLF 03/2010, Page 23
GOLF 03/2010, Page 24
GOLF 03/2010, Page 25
GOLF 03/2010, Page 26
GOLF 03/2010, Page 27
GOLF 03/2010, Page 28
GOLF 03/2010, Page 29
GOLF 03/2010, Page 30
GOLF 03/2010, Page 31
GOLF 03/2010, Page 32
GOLF 03/2010, Page 33
GOLF 03/2010, Page 34
GOLF 03/2010, Page 35
GOLF 03/2010, Page 36
GOLF 03/2010, Page 37
GOLF 03/2010, Page 38
GOLF 03/2010, Page 39
GOLF 03/2010, Page 40
GOLF 03/2010, Page 41
GOLF 03/2010, Page 42
GOLF 03/2010, Page 43
GOLF 03/2010, Page 44
GOLF 03/2010, Page 45
GOLF 03/2010, Page 46
GOLF 03/2010, Page 47
GOLF 03/2010, Page 48
GOLF 03/2010, Page 49
GOLF 03/2010, Page 50
GOLF 03/2010, Page 51
GOLF 03/2010, Page 52
GOLF 03/2010, Page 53
GOLF 03/2010, Page 54
GOLF 03/2010, Page 55
GOLF 03/2010, Page 56
GOLF 03/2010, Page 57
GOLF 03/2010, Page 58
GOLF 03/2010, Page 59
GOLF 03/2010, Page 60
GOLF 03/2010, Page 61
GOLF 03/2010, Page 62
GOLF 03/2010, Page 63
GOLF 03/2010, Page 64
GOLF 03/2010, Page 65
GOLF 03/2010, Page 66
GOLF 03/2010, Page 67
GOLF 03/2010, Page 68
GOLF 03/2010, Page 69
GOLF 03/2010, Page 70
GOLF 03/2010, Page 71
GOLF 03/2010, Page 72
GOLF 03/2010, Page 73
GOLF 03/2010, Page 74
GOLF 03/2010, Page 75
GOLF 03/2010, Page 76
GOLF 03/2010, Page 77
GOLF 03/2010, Page 78
GOLF 03/2010, Page 79
GOLF 03/2010, Page 80
GOLF 03/2010, Page 81
GOLF 03/2010, Page 82
GOLF 03/2010, Page 83
GOLF 03/2010, Page 84
GOLF 03/2010, Page 85
GOLF 03/2010, Page 86
GOLF 03/2010, Page 87
GOLF 03/2010, Page 88
GOLF 03/2010, Page 89
GOLF 03/2010, Page 90
GOLF 03/2010, Page 91
GOLF 03/2010, Page 92
GOLF 03/2010, Page 93
GOLF 03/2010, Page 94
GOLF 03/2010, Page 95
GOLF 03/2010, Page 96
GOLF 03/2010, Page 97
GOLF 03/2010, Page 98
GOLF 03/2010, Page 99
GOLF 03/2010, Page 100
GOLF 03/2010, Page 101
GOLF 03/2010, Page 102
GOLF 03/2010, Page 103
GOLF 03/2010, Page 104
GOLF 03/2010, Page 1

Page 1

GOLF 03/2010, Page 2

Page 2

GOLF 03/2010, Page 3

Page 3

GOLF 03/2010, Page 4

Page 4

GOLF 03/2010, Page 5

Page 5

GOLF 03/2010, Page 6

Page 6

GOLF 03/2010, Page 7

Page 7

GOLF 03/2010, Page 8

Page 8

GOLF 03/2010, Page 9

Page 9

GOLF 03/2010, Page 10

Page 10

GOLF 03/2010, Page 11

Page 11

GOLF 03/2010, Page 12

Page 12

GOLF 03/2010, Page 13

Page 13

GOLF 03/2010, Page 14

Page 14

GOLF 03/2010, Page 15

Page 15

GOLF 03/2010, Page 16

Page 16

GOLF 03/2010, Page 17

Page 17

GOLF 03/2010, Page 18

Page 18

GOLF 03/2010, Page 19

Page 19

GOLF 03/2010, Page 20

Page 20

GOLF 03/2010, Page 21

Page 21

GOLF 03/2010, Page 22

Page 22

GOLF 03/2010, Page 23

Page 23

GOLF 03/2010, Page 24

Page 24

GOLF 03/2010, Page 25

Page 25

GOLF 03/2010, Page 26

Page 26

GOLF 03/2010, Page 27

Page 27

GOLF 03/2010, Page 28

Page 28

GOLF 03/2010, Page 29

Page 29

GOLF 03/2010, Page 30

Page 30

GOLF 03/2010, Page 31

Page 31

GOLF 03/2010, Page 32

Page 32

GOLF 03/2010, Page 33

Page 33

GOLF 03/2010, Page 34

Page 34

GOLF 03/2010, Page 35

Page 35

GOLF 03/2010, Page 36

Page 36

GOLF 03/2010, Page 37

Page 37

GOLF 03/2010, Page 38

Page 38

GOLF 03/2010, Page 39

Page 39

GOLF 03/2010, Page 40

Page 40

GOLF 03/2010, Page 41

Page 41

GOLF 03/2010, Page 42

Page 42

GOLF 03/2010, Page 43

Page 43

GOLF 03/2010, Page 44

Page 44

GOLF 03/2010, Page 45

Page 45

GOLF 03/2010, Page 46

Page 46

GOLF 03/2010, Page 47

Page 47

GOLF 03/2010, Page 48

Page 48

GOLF 03/2010, Page 49

Page 49

GOLF 03/2010, Page 50

Page 50

GOLF 03/2010, Page 51

Page 51

GOLF 03/2010, Page 52

Page 52

GOLF 03/2010, Page 53

Page 53

GOLF 03/2010, Page 54

Page 54

GOLF 03/2010, Page 55

Page 55

GOLF 03/2010, Page 56

Page 56

GOLF 03/2010, Page 57

Page 57

GOLF 03/2010, Page 58

Page 58

GOLF 03/2010, Page 59

Page 59

GOLF 03/2010, Page 60

Page 60

GOLF 03/2010, Page 61

Page 61

GOLF 03/2010, Page 62

Page 62

GOLF 03/2010, Page 63

Page 63

GOLF 03/2010, Page 64

Page 64

GOLF 03/2010, Page 65

Page 65

GOLF 03/2010, Page 66

Page 66

GOLF 03/2010, Page 67

Page 67

GOLF 03/2010, Page 68

Page 68

GOLF 03/2010, Page 69

Page 69

GOLF 03/2010, Page 70

Page 70

GOLF 03/2010, Page 71

Page 71

GOLF 03/2010, Page 72

Page 72

GOLF 03/2010, Page 73

Page 73

GOLF 03/2010, Page 74

Page 74

GOLF 03/2010, Page 75

Page 75

GOLF 03/2010, Page 76

Page 76

GOLF 03/2010, Page 77

Page 77

GOLF 03/2010, Page 78

Page 78

GOLF 03/2010, Page 79

Page 79

GOLF 03/2010, Page 80

Page 80

GOLF 03/2010, Page 81

Page 81

GOLF 03/2010, Page 82

Page 82

GOLF 03/2010, Page 83

Page 83

GOLF 03/2010, Page 84

Page 84

GOLF 03/2010, Page 85

Page 85

GOLF 03/2010, Page 86

Page 86

GOLF 03/2010, Page 87

Page 87

GOLF 03/2010, Page 88

Page 88

GOLF 03/2010, Page 89

Page 89

GOLF 03/2010, Page 90

Page 90

GOLF 03/2010, Page 91

Page 91

GOLF 03/2010, Page 92

Page 92

GOLF 03/2010, Page 93

Page 93

GOLF 03/2010, Page 94

Page 94

GOLF 03/2010, Page 95

Page 95

GOLF 03/2010, Page 96

Page 96

GOLF 03/2010, Page 97

Page 97

GOLF 03/2010, Page 98

Page 98

GOLF 03/2010, Page 99

Page 99

GOLF 03/2010, Page 100

Page 100

GOLF 03/2010, Page 101

Page 101

GOLF 03/2010, Page 102

Page 102

GOLF 03/2010, Page 103

Page 103

GOLF 03/2010, Page 104

Page 104

42

Rendering Page 43 (131976): (0/1) (122 ms)

Rendering Page 42 (131973): (0/1) (131 ms)

Rendering Page 41 (131969): (0/1) (131 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (2357 ms)

Rendering Page 45 (131986): (0/1) (2329 ms)

Rendering Page 44 (131980): (0/1) (2330 ms)

Rendering Page 43 (131976): (1/1) (0 ms)

Rendering Page 42 (131973): (1/1) (0 ms)

Rendering Page 41 (131969): (1/1) (0 ms)

Rendering Page 40 (131966): (0/1) (2352 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

GOLF: theme set to 5680

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 i3578/vth150383-1.jpg

 i3578/vth150386-1.jpg

 i3578/vth150390-1.jpg

 i3578/vth150393-1.jpg

 i3578/bg131973.svg

 i3578/bg131976.svg

 i3578/vth150397-1.jpg

 i3578/vth150403-1.jpg (3x)

 i3578/vth150210-1.jpg (2x)

 i3578/vth150213-1.jpg (2x)

 i3578/vth150216-1.jpg (2x)

 i3578/vth150219-1.jpg (2x)

 i3578/vth150222-1.jpg (2x)

 i3578/vth150225-1.jpg (2x)

 i3578/vth150232-1.jpg[p1]

 i3578/vth150237-1.jpg[p1]

 i3578/vth150244-1.jpg[p1]

 i3578/vth150249-1.jpg[p1]

 i3578/vth150252-1.jpg[p1]

 i3578/vth150262-1.jpg[p1]

 i3578/vth150269-1.jpg[p1]

 i3578/vth150274-1.jpg[p1]

 i3578/vth150277-1.jpg[p1]

 i3578/vth150284-1.jpg[p1]

 i3578/vth150289-1.jpg[p1]

 i3578/vth150292-1.jpg[p1]

 i3578/vth150295-1.jpg[p1]

 i3578/vth150298-1.jpg[p1]

 i3578/vth150303-1.jpg[p1]

 i3578/vth150307-1.jpg[p1]

 i3578/vth150314-1.jpg[p1]

 i3578/vth150318-1.jpg[p1]

 i3578/vth150323-1.jpg[p1]

 i3578/vth150328-1.jpg[p1]

 i3578/vth150334-1.jpg[p1]

 i3578/vth150337-1.jpg[p1]

 i3578/vth150340-1.jpg[p1]

 i3578/vth150345-1.jpg[p1]

 i3578/vth150350-1.jpg[p1]

 i3578/vth150354-1.jpg[p1]

 i3578/vth150357-1.jpg[p1]

 i3578/vth150361-1.jpg[p1]

 i3578/vth150364-1.jpg[p1]

 i3578/vth150366-1.jpg[p1]

 i3578/vth150372-1.jpg[p1]

 i3578/vth150375-1.jpg[p1]

 i3578/vth150379-1.jpg[p1]

 i3578/vth150409-1.jpg[p1]

 i3578/vth150439-1.jpg[p1]

 i3578/vth150444-1.jpg[p1]

 i3578/vth150448-1.jpg[p1]

 i3578/vth150457-1.jpg[p1]

 i3578/vth150460-1.jpg[p1]

 i3578/vth150465-1.jpg[p1]

 i3578/vth150469-1.jpg[p1]

 i3578/vth150477-1.jpg[p1]

 i3578/vth150480-1.jpg[p1]

 i3578/vth150490-1.jpg[p1]

 i3578/vth150493-1.jpg[p1]

 i3578/vth150497-1.jpg[p1]

 i3578/vth150502-1.jpg[p1]

 i3578/vth150506-1.jpg[p1]

 i3578/vth150510-1.jpg[p1]

 i3578/vth150513-1.jpg[p1]

 i3578/vth150519-1.jpg[p1]

 i3578/vth150524-1.jpg[p1]

 i3578/vth150529-1.jpg[p1]

 i3578/vth150535-1.jpg[p1]

 i3578/vth150539-1.jpg[p1]

 i3578/vth150543-1.jpg[p1]

 i3578/vth150563-1.jpg[p1]

 i3578/vth150566-1.jpg[p1]

 i3578/vth150571-1.jpg[p1]

 i3578/vth150576-1.jpg[p1]

 i3578/vth150582-1.jpg[p1]

 i3578/vth150586-1.jpg[p1]

 i3578/vth150590-1.jpg[p1]

 i3578/vth150595-1.jpg[p1]

 i3578/vth150600-1.jpg[p1]

 i3578/vth150606-1.jpg[p1]

 i3578/vth150610-1.jpg[p1]

 i3578/vth150613-1.jpg[p1]

 i3578/vth150616-1.jpg[p1]

 i3578/vth150621-1.jpg[p1]

 i3578/vth150625-1.jpg[p1]

 i3578/vth150640-1.jpg[p1]

 i3578/vth150648-1.jpg[p1]

 i3578/vth150651-1.jpg[p1]

 i3578/vth150654-1.jpg[p1]

 i3578/vth150658-1.jpg[p1]

 i3578/vth150661-1.jpg[p1]

 i3578/vth150669-1.jpg[p1]

 i3578/vth150672-1.jpg[p1]

 i3578/vth150679-1.jpg[p1]

 i3578/vth150684-1.jpg[p1]

 i3578/vth150689-1.jpg[p1]

 i3578/vth150692-1.jpg[p1]

 i3578/vth150697-1.jpg[p1]

 i3578/vth150700-1.jpg[p1]

 i3578/vth150705-1.jpg[p1]

 i3578/vth150709-1.jpg[p1]

 i3578/vth150715-1.jpg[p1]

 i3578/vth150720-1.jpg[p1]

 i3578/vth150723-1.jpg[p1]

 i3578/vth150728-1.jpg[p1]

 i3578/vth150732-1.jpg[p1]