AKTUÁLNÍ TÉMA | Pravidla golfu 2019

Prověřte své znalosti

Zda jste zvládli Pravidlo 13 bez potíží, zjistíte

velice snadno. Stačí bez chyby zodpovědět patnáct

připravených otázek. Odpovědi na konci článku.

1) Pravda, nebo lež? Možnost opravy poškození jamkoviště

hráčem se vztahuje i na možnost opravy poškození samotné

jamky.

2) Může hráč patovat jednou rukou a přitom držet ve druhé

praporkovou tyč?

3) Pravda, nebo lež? Pokud se hráč rozhodne při patování ponechat tyč v jamce, má právo si ji libovolně nahnout tak, aby

mu co nejméně překážela.

4) Může hráč, pokud je to neúmyslné, beztrestně zasáhnout

svým míčem osobu, která mu obsluhuje praporkovou tyč?

5) Pravda, nebo lež? Hráč nesmí svým míčem zasáhnout odstraněnou praporkovou tyč ležící na zemi.

6) Může hráč zkoušet povrch jamkoviště – například úroveň

jeho vlhkosti – přiložením své dlaně?

7) Pravda, nebo lež? Aby hráč dohrál jamku, stačí, pokud se

jeho míč opírá o praporkovou tyč a je pod úrovní jamky jen

částečně.

8) Považuje se za porušení pravidel, pokud hráč otře svůj míč

od bláta o povrch jamkoviště?

9) Pravda, nebo lež? Hráč nemusí čerpat beztrestnou úlevu,

pokud jeho míč leží na cvičném greenu.

10) Mohou být písek a zemina na jamkovišti beztrestně

odstraněny?

11) Pravda, nebo lež? Jakékoli náhodné pohnutí míčem nebo

markovátkem na jamkovišti, ať již ho způsobil kdokoli, je

beztrestné.

12) Může hráč na jamkovišti opravit stopy po prořezání, udělané v rámci údržby hřiště?

13) Pravda, nebo lež? Pokud byl míč na jamkovišti zvednut,

vrácen zpět a pak s ním pohnul vítr, míč se nevrací na původní

místo, ale bude se hrát z jeho nové pozice.

14) Může hráč během hry při čekání mezi jamkami cvičně patovat na cvičném jamkovišti?

15) Pravda, nebo lež? Nesprávné jamkoviště překáží i v případě, pokud míč leží mimo jamkoviště, ale hráč by při provádění úderu na tomto nesprávném jamkovišti stál.

54 | GOLF

Viz Pravidla 22.2 (ve čtyřhře může libovolný z partnerů vystupovat

jako strana a úkon vykonaný partnerem se bere, jako kdyby ho vykonal hráč); 23.5 (ve hře čtyřmi míči může libovolný z partnerů vystupovat jako strana a úkon vykonaný partnerem, který se týká hráčova

míče nebo výstroje, se bere, jako kdyby ho vykonal hráč).

13.2b Odstranění praporkové tyče z jamky

(1) Hráč může nechat praporkovou tyč odstranit z jamky.

Hráč může zahrát ránu, když je praporková tyč odstraněná z jamky,

aby jeho míč v pohybu nezasáhl praporkovou tyč v jamce. Hráč se

musí rozhodnout předtím, než zahraje ránu, zda:

• Nechá praporkovou tyč odstranit z jamky předtím, než odehraje

míč, nebo

• Někoho pověří, aby mu praporkovou tyč obsluhoval, což znamená, že dotyčná osoba:

» Nejprve bude držet praporkovou tyč v jamce, nad ní nebo vedle ní

předtím, než hráč zahraje ránu a také během samotného úderu,

aby tak ukázala hráči polohu jamky, a

» Následně po zahrání rány praporkovou tyč odstraní.

Má se za to, že hráč pověřil někoho obsluhováním praporkové tyče,

jestliže:

• Hráčův nosič drží praporkovou tyč v jamce, nad ní nebo vedle ní,

nebo stojí bezprostředně u jamky, zatímco je prováděn úder, a to

i když si toho hráč není vědom,

• Hráč požádá jakoukoli jinou osobu, aby mu obsluhovala praporkovou tyč, a tato osoba tak učiní, nebo

• Hráč vidí, že nějaká jiná osoba drží praporkovou tyč v jamce, nad

ní nebo vedle ní, nebo stojí bezprostředně u jamky a hráč zahraje

ránu, aniž by dotyčnou osobu požádal, aby odstoupila nebo ponechala praporkovou tyč v jamce.

(2) Co dělat, když míč zasáhne praporkovou tyč nebo osobu,

která ji obsluhuje.

Jestliže hráčův míč v pohybu zasáhne praporkovou tyč, kterou hráč

nechal odstranit podle (1), nebo zasáhne osobu obsluhující praporkovou tyč (nebo cokoli, co tato osoba drží), pak další kroky závisí na

tom, zda k tomu došlo náhodou nebo úmyslně:

• Míč náhodou zasáhne praporkovou tyč nebo osobu, která ji odstranila nebo ji obsluhuje. Jestliže hráčův míč v pohybu náhodou

zasáhne praporkovou tyč nebo osobu, která ji odstranila nebo ji

obsluhuje (nebo cokoli, co tato osoba drží), není to trestné a míč

se musí hrát, jak leží.

• Míč úmyslně odražen nebo zastaven osobou obsluhující praporkovou tyč.

Jestliže osoba, která obsluhuje praporkovou tyč, úmyslně odrazí

nebo zastaví hráčův míč v pohybu, platí Pravidlo 11.2c:

» Odkud se bude míč hrát. Hráč nesmí hrát míč, jak leží, namísto

toho musí využít úlevu podle Pravidla 11.2c.

» Kdy je to trestné. Jestliže tím, kdo úmyslně odrazil nebo zastavil

míč, byl nějaký hráč nebo jeho nosič, pak tento hráč obdrží všeobecný trest za porušení Pravidla 11.2.

Pro potřeby tohoto Pravidla pojem „úmyslně odrazil nebo zastavil“

znamená totéž, co v Pravidle 11.2a, a zahrnuje, když hráčův míč

v pohybu zasáhne:

• Odstraněnou praporkovou tyč, která byla úmyslně umístěna nebo

ponechána na určitém místě na zemi tak, aby mohla odrazit nebo

zastavit hráčův míč,

• Obsluhovanou praporkovou tyč, kterou daná osoba úmyslně ponechala v jamce nebo ji neodstranila z cesty pohybujícímu se míči,

nebo

• Osobu, která odstranila nebo obsluhovala praporkovou tyč (nebo

cokoli, co tato osoba drží), a která vědomě neustoupila z cesty

pohybujícímu se míči.