OBCHOD A SLUŽBY | Zajímavosti
BRNO BUSINESS Golf & Style
U dvanáctky mateřských a základních škol
VZNIKAJÍ STÁNÍ KISS+RIDE
Kiss+Ride a kotoučová stání u 12 mateřských a základních škol v městské části Brno-střed aktuálně zvyšují bezpečnost dětí a žáků při cestě
do školek a škol. Rada městské části Brno-střed tyto dopravní úpravy
schválila. Jejich vybudování požaduje už od roku 2016 a nyní jich je většina už zrealizovaná.
Významná většina školek a škol v městské
části Brno-střed se nachází ve starších budovách a v centru města, kde je dlouhodobě
problém zaparkovat. Děti a žáci docházející
do školek a škol tak jsou denně vystavováni
nebezpečným a kolizním dopravním situacím. Městská část Brno-střed navrhla Odboru
dopravy Magistrátu města Brna řešení pro
každou lokalitu, které se to týká, a také dlouhodobě vyvíjela tlak na vybudování těchto
krátkodobých parkovacích míst.
Místo označené dopravní značkou Kiss+Ride
(K+R) umožňuje zastavení pouze pro vystoupení nebo nastoupení, řidič se nemůže vzdálit od vozidla. Využívá se u základních škol,
kde se předpokládá samostatnější chování
dětí, které jsou schopny od auta přejít do
školy samy. Obrátkové neboli kotoučové
stání je určeno pro stání na dobu vyznačenou na dopravní značce, čas příjezdu řidič
vyznačí na parkovacím kotouči za čelním
sklem. Tento systém se využívá zejména
u mateřských škol, kde je třeba dítě doprovodit až dovnitř.
IV
V historickém centru města je pro ZŠ a MŠ
Rašínova vyčleněno sedm sdružených míst
K+R a zásobování na Jakubském náměstí
s možností stání maximálně 10 minut. Po
rekonstrukci Dominikánského náměstí budou ještě na ulici Veselá vyznačena další tři
parkovací místa pro režim K+R. Po dohodě
s vedením školy budou mít rodiče možnost
zaregistrovat svá auta do systému rezidentního parkování pro určené ranní hodiny.
„Díky podnětům mnoha občanů a ředitelů
škol jsme připravili konkrétní požadavky a trvali na jejich prioritní realizaci. Bezpečnost
dětí je základ. Ten prostě musíme a chceme
zajistit. Osobně jsem ráda za vyřešení velmi
kolizních situací například na Mendlově náměstí a brzké vyřešení parkování pro ZŠ a MŠ
Křídlovická. Třetím rokem pracujeme také na
projektu Bezpečné cesty do škol, v rámci něhož se ptáme především dětí, kde se na cestě
do školy necítí bezpečně. Jsou to pro nás
velmi cenné impulsy,“ upřesnila Jasna Flamiková, 3. místostarostka MČ Brno-střed, do jejíž gesce spadá doprava a životní prostředí.
Úpravu K+R také získal Školský komplex na
Mendlově náměstí, který má nyní k dispozici
celkem deset stání v tomto režimu v uličce za
budovou školy. Současně byl instalován zákaz
zastavení na Pekařské ulici, a to hned za křižovatkou s Úvozem, kde velmi často docházelo
k nebezpečným situacím právě díky autům
rodičů, vozících děti do školy. Přímo před vstupem do MŠ Bayerova a pro Divadelní studio
Marta slouží tři místa pro kotoučová stání. Kotoučová stání lze využívat také na Pellicově
pro MŠ Zdislava a Heuréka.
MŠ na Hlinkách mají vyhrazena dvě kotoučová
stání na konci parkovacího pruhu ve směru od
Mendlova náměstí. Pro MŠ Křenová slouží tři
kotoučová stání na chodníku před školkou,
MŠ Sovička na Drobného má dvě místa pro
kotoučové stání. Krátkodobý systém stání mohou využívat rodiče u ZŠ Bakalovo nábřeží,
kde bylo označeno celkem 15 parkovacích
míst na ulici Polní značkou K+R. Pro ZŠ Husova
a MŠ Pod Špilberkem na Údolní je označeno
sedm míst pro kotoučové stání.
Rodiče dětí ze ZŠ a MŠ Kotlářská budou mít
v nejbližších dnech k dispozici dvě stání K+R
na ulici Sušilově a dvě stání K+R přibudou i na
ulici Kounicově na chodníku naproti škole. Ta
budou určena pro starší děti, protože je zde
nutné přejít na světelně řízené křižovatce jeden přechod.
Další úpravy se chystají i pro ZŠ a MŠ Úvoz
na ulici Žižkova, pro MŠ Tučkova a Divadlo
Polárka, pro MŠ Údolní v rámci rekonstrukce
Údolní. Pro ZŠ Antonínská bude realizováno
krátkodobé stání na ulici Botanické spolu se
stavebními úpravami předprostoru školy.
„Jako rodič jsem každé ráno spolu s ostatními
neviděl možnost bezpečně zaparkovat a odvézt děti do školky nebo do školy, což pro mě
bylo zásadním impulsem, abychom situaci
z úrovně městské části začali intenzivně řešit.
Jsem rád za místa, kde už máme problém vyřešený, a doufám, že jej vyřešíme všude. Podle
vlastní zkušenosti vidím, že to jde a funguje,“
dodal Martin Schwab, 4. místostarosta MČ
Brno-střed, který se o realizaci krátkodobých
stání také velmi zasadil.