GOLF
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
GOLF 09/2010, Page 36
GOLF 09/2010, Page 37
GOLF 09/2010, Page 38
INSTRUKCE
|
Emoční inteligence
36
|
GOLF
budeme odolnější a úspěšnější, budeme
více sami sebou.
Napadá mne v této souvislosti věta, kte-
rou kdysi vyslovil Nicolas Hayek, intelek-
tuální otec úspěchu švýcarské hodinář-
ské firmy Swatch: „Když dokážeme do
něčeho vložit naši fantazii a naše vlastní
emoce, můžeme překonat kohokoliv.
Emoce nelze napodobit.“
S IQ DALEKO NEDOJDEME,
POKUD NÁM CHYBÍ EQ
zkum a sám pojem emoční inteli-
gence jsou poměrně novou záležitostí.
Emoce byly dlouho přehlížené. Povětšině
se v oblasti sportovní psychologie celý
problém zužoval pouze na ovládání
negativních emocí a hněvu (angl.
Anger Management). Jaksi se předpo-
kládalo, že inteligentní lidé a jedinci
ovládající dobře určité dovednosti by
měli mít sebeovládání odpovídající
výši inteligence a dovedností. Jenomže
ono to tak není.
Průlomem se stala v polovině 90. let kniha
Daniela Golemana „Emoční inteligence“,
která mezi širší veřejností zpopularizo-
vala americké výsledky výzkumu psy-
chologie emocí. Jeho hlavní teze obrá-
tila dosavadní způsob pohledu vzhůru
nohama: Úspěšní lidé se často nevyzna-
čují nijak mimořádně vysokým IQ
( inteligenční kvocient), ale především
výrazným EQ – kvocient emoč inteli-
gence. (Kvocient emoční inteligence je
kvantitativním vyjádřením výše emoční
inteligence.)
„Emoční inteligence je nadřazenou
schopností, která má obrovský vliv na
echny ostatní schopnosti – ať už je
podporuje nebo jim brání,“ tvrdí Gole-
man. Emoční inteligence (EI) podle této
definice zahrnuje schopnost vnímat
vlastní emoce, umět s nimi zacházet
a také je využít. Jeho model je definován
těmito pěti schopnostmi:
1) sebeuvědomění
2) seberegulace
3) sebemotivace
4) sociální uvědomění
5) sociální dovednosti
Goleman je sice nejznámější osobnos
v souvislosti s uvedením emoční inteli-
gence do povědomí širší veřejnosti, ne-
ní však zdaleka jediný. Jeho hlavní zá-
sluha spočívá v tom, že problémy okolo
emoční inteligence člověka dokázal
vtělit do poutavé a srozumitelné knihy,
jež se stala bestsellerem a na téma strh-
la všeobecnou pozornost.
Autor dokázal srozumitelně syntetizovat
dosavadní poznatky a obohatit je o ně-
které vlastní závěry. Výzkumem EI a její-
ho vlivu na výkony člověka se zabývali
také ji vědci. Například John Mayer
a Peter Salovey v knize „What is Emotio-
nal Intelligence” (1997) definovali, že
oblast emočinteligence zahrnuje čti
samostatné emoční schopnosti:
1) vnímání, hodnocení a vyjadřování
emocí
2) emoční pomoc myšlení
3) porozumění a rozbor emocí
4) využití emočních znalostí
Na tyto výzkumy navázali další vědci,
například roce 2005 Steve Hein („Defi-
nition and History of Emotional Intelli-
gence“). Jedním z přínosů jeho výzku-
mu je předpoklad, že určitý základní
potenciál emoční inteligence (EI) je nám
dán od narození – samozřejmě v rozdílné
míře. (Kvalita managementu emoční
„Když dokážeme do něčeho vložit naši fantazii
a naše vlastní emoce, můžeme překonat
kohokoliv. Emoce nelze napodobit.“
Každý se s emocemi vyrovnává jinak, někdo snáze, pro někoho je jejich zvládnutí obtížnější.
GOLF 09/2010, Page 39
INSTRUKCE
|
Emoční inteligence
WWW.CASOPISGOLF.CZ
37
inteligence často souvisí také s druhem temperamentu, který
nám byl dán – o tom se více dozvíte ve druhé části článku.)
Jedná se o potvrzení empirické zkušenosti, kterou jsme všichni
zaznamenali při provozování sportů – že pro někoho je pros
ovládání emocí snadnější a pro někoho velmi obtížné. Nicméně
další výzkumy prokazují, že nejsme jen pasivně odkázáni na
míru EI, kterou jsme dostali „do kolébky“ při narození.
Každý z nás má možnost pracovat na tom, aby zvýšil svůj emoční
kvocient (EQ), který je praktickým vyjádřením toho, jak dokáže-
me nakládat s emoční inteligencí. EQ lze zvyšovat a k tomu se
zvláště hodí osa sebeuvědomění – sebeovládání. Lidé s vším
sebeuvědoměním mohou dosáhnout i vší emoční inteligence.
(S. Hein došel k závěru, je možné narodit se s vysokou EI, ale
špatné vlivy výchovného prostředí se mohou projevit nižším
EQ v pozdějším životě. Na druhou stranu věří, že je možné,
aby se děti narodily s relativně nízkou EI, ale díky zdravému
emočnímu modelu a dobré výchově mohou v průběhu života
dosáhnout dostatečně vysokého EQ.)
Jsem přesvědčen, že vrozená emoční inteligence (EI) může
t dále rozvíjena nebo poškozována životní zkušeností ne-
jen v dětství a v mládí, ale v jakémkoliv věku. Je sice pravda,
že nejvyšší díl emočního učení získáváme v dětství od rodičů
a učitelů a od našich vzorů během adolescence, nicméně roz-
voj nebo poškození vrozené EI se může odehrát i v pozdějším
věku v průběhu pracovní kariéry, pod vlivem rodinného živo-
ta a v neposlední řadě při aktivním sportování, i když „pouze“
na rekreační úrovni. Pro golfisty je rozvíjení emoční inteligen-
ce vysoce žádoucí, protože vliv EI a jejího správného ovládání
na výsledky je v tomto sportu obzvláště vysoký.
Golf patří mezi senzomotorické sporty, kladoucí velké nároky
na koncentraci a na koordinaci mezi optickým vjemem a mo-
torickou akcí těla. Mentální stránka je velmi důležitá a vliv EI
na konečný výkon golfisty je mnohočetný: jsou to například
neúměrné obavy paralyzující koordinaci, strach z neúspěchu
a z jeho negativního dopadu na prestiž, nedostatečné sebe-
poznání a z toho vypvající nereálné sebehodnocení, selhání
pramenící z nezvládnuté reakce na blízkost cizích osob atd.
Když k tomu připočítáme „zatmění rozumu“ způsobená
„amygdalovým únosem“ (emočním zkratem), najdeme spous-
tu důvodů, proč by se golfisté měli začít zabývat zlepšováním
své EI a zvyšováním EQ.
Ve druhém díle tohoto čnku se dozvíte:
Jak se bránit emočním zkratům v golfu
Jak zlepšovat management EI (prostřednictvím sebepozná
a zlepšené schopnosti analyzovat důvody našich úspěchů
a příčiny chyb)
Jaké jsou obvyklé situace z domény EI, kdy v golfu nejčastěji
chybujeme
Jak snížit negativní vliv těchto „populárních“ selhání
Jak použít naše emoce jako palivo a užitečnou drogu
Článek vznikl ve spolupráci s přední psycholožkou
Martinou Klicperovou-Baker.
„Emoční inteligence je nadřazenou
schopností, která má obrovský vliv
na všechny ostatní schopnosti – ať už
je podporuje nebo jim brání.
INZERCE
7.–10. 10. 2010
PRAŽSKÝ VELETRŽNÍ AREÁL LETŇANY
www.abf.cz
VELETRH NÁBYTKU, INTERIÉRŮ A DESIGNU
VELETRH DÁRKOVÉHO A REKLAMNÍHO ZBOŽÍ
VELETRH DEKORACÍ, SKLA, STOLOVÁNÍ,
SVÍTIDEL, BYTOVÝCH DOPLŇKŮ A TEXTILU
Mezinárodní výstava
patchworku a textilních technik
Výstava starožitností pod záštitou
ASOCIACE STAROŽITNÍKŮ
KUPÓN NA 50% SLEVU
VSTUPNÉHO
U pokladny vyměňte za zlevněnou vstupenku.
GOLF 09/2010, Page 40
GOLF 09/2010, Page 41
GOLF 09/2010, Page 1
GOLF 09/2010, Page 2
GOLF 09/2010, Page 3
GOLF 09/2010, Page 4
GOLF 09/2010, Page 5
GOLF 09/2010, Page 6
GOLF 09/2010, Page 7
GOLF 09/2010, Page 8
GOLF 09/2010, Page 9
GOLF 09/2010, Page 10
GOLF 09/2010, Page 11
GOLF 09/2010, Page 12
GOLF 09/2010, Page 13
GOLF 09/2010, Page 14
GOLF 09/2010, Page 15
GOLF 09/2010, Page 16
GOLF 09/2010, Page 17
GOLF 09/2010, Page 18
GOLF 09/2010, Page 19
GOLF 09/2010, Page 20
GOLF 09/2010, Page 21
GOLF 09/2010, Page 22
GOLF 09/2010, Page 23
GOLF 09/2010, Page 24
GOLF 09/2010, Page 25
GOLF 09/2010, Page 26
GOLF 09/2010, Page 27
GOLF 09/2010, Page 28
GOLF 09/2010, Page 29
GOLF 09/2010, Page 30
GOLF 09/2010, Page 31
GOLF 09/2010, Page 32
GOLF 09/2010, Page 33
GOLF 09/2010, Page 34
GOLF 09/2010, Page 35
GOLF 09/2010, Page 36
GOLF 09/2010, Page 37
GOLF 09/2010, Page 38
GOLF 09/2010, Page 39
GOLF 09/2010, Page 40
GOLF 09/2010, Page 41
GOLF 09/2010, Page 42
GOLF 09/2010, Page 43
GOLF 09/2010, Page 44
GOLF 09/2010, Page 45
GOLF 09/2010, Page 46
GOLF 09/2010, Page 47
GOLF 09/2010, Page 48
GOLF 09/2010, Page 49
GOLF 09/2010, Page 50
GOLF 09/2010, Page 51
GOLF 09/2010, Page 52
GOLF 09/2010, Page 53
GOLF 09/2010, Page 54
GOLF 09/2010, Page 55
GOLF 09/2010, Page 56
GOLF 09/2010, Page 57
GOLF 09/2010, Page 58
GOLF 09/2010, Page 59
GOLF 09/2010, Page 60
GOLF 09/2010, Page 61
GOLF 09/2010, Page 62
GOLF 09/2010, Page 63
GOLF 09/2010, Page 64
GOLF 09/2010, Page 65
GOLF 09/2010, Page 66
GOLF 09/2010, Page 67
GOLF 09/2010, Page 68
GOLF 09/2010, Page 69
GOLF 09/2010, Page 70
GOLF 09/2010, Page 71
GOLF 09/2010, Page 72
GOLF 09/2010, Page 73
GOLF 09/2010, Page 74
GOLF 09/2010, Page 75
GOLF 09/2010, Page 76
GOLF 09/2010, Page 77
GOLF 09/2010, Page 78
GOLF 09/2010, Page 79
GOLF 09/2010, Page 80
GOLF 09/2010, Page 81
GOLF 09/2010, Page 82
GOLF 09/2010, Page 83
GOLF 09/2010, Page 84
GOLF 09/2010, Page 85
GOLF 09/2010, Page 86
GOLF 09/2010, Page 87
GOLF 09/2010, Page 88
GOLF 09/2010, Page 89
GOLF 09/2010, Page 90
GOLF 09/2010, Page 91
GOLF 09/2010, Page 92
GOLF 09/2010, Page 93
GOLF 09/2010, Page 94
GOLF 09/2010, Page 95
GOLF 09/2010, Page 96
GOLF 09/2010, Page 97
GOLF 09/2010, Page 98
GOLF 09/2010, Page 99
GOLF 09/2010, Page 100
GOLF 09/2010, Page 101
GOLF 09/2010, Page 102
GOLF 09/2010, Page 103
GOLF 09/2010, Page 104
GOLF 09/2010, Page 105
GOLF 09/2010, Page 106
GOLF 09/2010, Page 107
GOLF 09/2010, Page 108
GOLF 09/2010, Page 109
GOLF 09/2010, Page 110
GOLF 09/2010, Page 111
GOLF 09/2010, Page 112
GOLF 09/2010, Page 113
GOLF 09/2010, Page 114
GOLF 09/2010, Page 115
GOLF 09/2010, Page 116

Sending statistics … done (3228 ms)

Rendering Page 41 (133226): (0/1)

Rendering Page 40 (133224): (0/1)

Rendering Page 39 (133215): (0/1)

Rendering Page 38 (133202): (0/1)

Rendering Page 37 (133195): (0/1)

Rendering Page 36 (133183): (0/1)

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

GOLF: theme set to 5680

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 i3588/vth151643-1.jpg

 i3588/vth151665-1.jpg

 i3588/vth151674-1.jpg

 i3588/vth151693-1.jpg

 i3588/bg133202.svg

 i3588/bg133215.svg

 i3588/vth151705-1.jpg

 i3588/vth151708-1.jpg

 i3588/vth151577-1.jpg

 i3588/vth151578-1.jpg

 i3588/vth151579-1.jpg

 i3588/vth151580-1.jpg

 i3588/vth151581-1.jpg

 i3588/vth151582-1.jpg[p1]

 i3588/vth151583-1.jpg[p1]

 i3588/vth151584-1.jpg[p1]

 i3588/vth151585-1.jpg[p1]

 i3588/vth151586-1.jpg[p1]

 i3588/vth151587-1.jpg[p1]

 i3588/vth151588-1.jpg[p1]

 i3588/vth151589-1.jpg[p1]

 i3588/vth151590-1.jpg[p1]

 i3588/vth151591-1.jpg[p1]

 i3588/vth151592-1.jpg[p1]

 i3588/vth151593-1.jpg[p1]

 i3588/vth151594-1.jpg[p1]

 i3588/vth151595-1.jpg[p1]

 i3588/vth151596-1.jpg[p1]

 i3588/vth151597-1.jpg[p1]

 i3588/vth151598-1.jpg[p1]

 i3588/vth151599-1.jpg[p1]

 i3588/vth151600-1.jpg[p1]

 i3588/vth151601-1.jpg[p1]

 i3588/vth151603-1.jpg[p1]

 i3588/vth151605-1.jpg[p1]

 i3588/vth151607-1.jpg[p1]

 i3588/vth151609-1.jpg[p1]

 i3588/vth151612-1.jpg[p1]

 i3588/vth151615-1.jpg[p1]

 i3588/vth151627-1.jpg[p1]