TÉMA MĚSÍCE | Golfový průmysl
Situaci bohužel nezachrání ani doplňkový
sortiment, neboť i položky jako obuv, rukavice a bagy tonou v záporných číslech.
Stejný trend postihl míče, ať už jde o celkové tržby nebo počet prodaných kusů.
Na vině přitom nejsou zvýšené ceny, jež
vzrostly na průměrných 31 dolarů…
V rámci objektivity je nutné zmínit, že
data nezahrnují celý trh. Statistika nezohledňuje údaje z velkých obchodů jako
DICK‘S Sporting Goods a Golf Galaxy, nemáme čísla malých prodejců typu Snell
Golf, stejně tak se do statistik nepromítá
„second-hand“ z eBay apod.
I proto tu a tam zazní názor, že nám Datatech předkládá příliš pesimistické vize,
že je třeba hodnotit trh jako celek a zohlednit i další faktory (vliv počasí, stav
ekonomiky nebo dokonce prezidentské
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
volby). Přesto všechno ale umíme číst
mezi řádky, kde vidíme jasný vzkaz: výdaje na golfové vybavení klesají. A to je
pro výrobce špatná zpráva.
BOHYNĚ VÍTĚZSTVÍ NA KOLENOU
Pod křídly měli hráče, který ve světě
golfu vyvolal revoluci, přitáhl k němu tisíce hráčů a k obrazovkám přikoval miliony diváků. Dovedete si představit
lepší reklamní nosič? Miliony, které za
to Tiger Woods inkasoval, tak z pohledu
Nike představovaly v podstatě drobné…
Když pak Tigerova aura utrpěla, vytáhli
na scénu McIlroye, jehož rovněž štědře
ocenili.
O to větší šok představitelé společnosti
vloni vyvolali, když vyhlásili strohé „stahujeme se ze světa golfového businessu,
končíme s výrobou holí“. Jaká ironie ze
strany výrobce tak často prohlašujícího,
že „to není sprint, nýbrž maraton“! Co
Nike srazilo na kolena?
Dnešní golfový průmysl se zúžil na kolbiště, kde se velcí hráči předhánějí, kdo
dřív s čím přijde. Jejich neustálá blízkost
je až všudypřítomná a z prezentace nejnovějšího zboží se stala pečlivě režírovaná show. S každou novinkou lídři hledají cesty, jak své jméno ještě o kousek
zviditelnit.
A právě tady můžeme vystopovat počátky úpadku. Přestali šlapat na plyn
a sveřepě se drželi zažitého módu: oznámení novinky na přelomu podzimu a zimy
– jedna velká mediální akce – časně zjara
uvedení na trh a k tomu jeden, maximálně dva zdařilé inzeráty. Následoval
odchod z jeviště… Jen příležitostně toto
5