INSTRUKCE | Výživa
Kdo za to může?
Už Sokrates děl, že tělo je jen obalem duše, a jakmile onemocní duše, onemocní i tělo.
Právě touto provázaností stavu člověka a psychického rozpoložení se zabývá etikoterapie. Nejedná se o žádné šarlatánství, neboť základy zjevně položil již zmíněný Sokrates a probírá se kupříkladu i na jedné z našich nejstarších univerzit. Zajímavé na etikoterapii je, že otevírá pohledy na sebe sama, pokud však k tomu člověk najde odvahu.
Text: Magda Jochmanová
Etikoterapie je léčebná metoda, která
k člověku přistupuje jako k souboru psychologických, biologických a duchovních složek, kde se každá složka na zdraví
člověka či rozvoji nemoci podílí stejnou
měrou. Známý velikán na poli analytické
psychologie C. G. Jung pak dává do souvislosti vnější morálku a etické svědomí,
jejichž konflikt může vyústit v nemoc.
Další zajímavý pohled zastával československý lékař, filantrop a autor konceptu
etikoterapie Ctibor Bezděk, který říkal,
že nemoc sama a její povaha nemá nejdůležitější vliv, ale rozhoduje postoj, jaký
k ní nemocný zaujme. Hlavní překážku na
cestě k uzdravení tvoří strach, jenž ochromuje aktivitu nemocného.
hra, která se převážně hraje na poli od ucha
k uchu. Totéž potažmo platí i pro život.
Právě strach je jedním ze sedmi pocitů,
které zdraví poškozují. Dalšími jsou závist,
křivda, zloba, vztek, lítost, nenávist, smutek.
Tyto pocity jsou zřejmě nedílnou součástí
člověka a do jisté míry vykreslují jeho charakter. Pokud si je člověk „nehýčká“ a vybublají v něm jen jednou za čas, tak to nemusí být tak zlé. Každý golfista má v tomto
ohledu dobrou průpravu, protože právě
golf je hodně o ovládání některých ze zmíněných pocitů, jinak by hrozilo více ran na
skórekartě. Ne nadarmo se říká, že golf je
Jak jsem zmínila výše, nazírat na nemoci
optikou etikoterapie je jen pro odvážné.
Představte si případ, že půjdete k lékaři,
který si nebude brát servítky a do očí vám
řekne, že si za nemoc můžete sami. Mezi
lidmi totiž obvykle panuje přesvědčení, že
není ostuda být fyzicky nemocný, protože
nemoc přišla tak nějak sama. Navíc někomu může vyhovovat role nemocného,
pociťuje lítost a účast ostatních a zcela se
oprošťuje od jakékoliv odpovědnosti za
nemoc. Už jen potvrzení lékaře zvané neschopenka dává okolí jasně najevo, že dotyčný nemůže provádět obvyklé činnosti
a vyžaduje specifický přístup.
Když jsme v pohodě, tato pohoda z nás vyzařuje a takové lidi potkáváme.
Pokud se na nemoc podíváme z descartovského paradigmatu, tj. že tělo je vlastně
takový stroj, tak při jehož poruše si stačí
skočit do servisu, tedy k lékaři. Tam se tělo
pomocí léků „seřídí“ a samotný majitel
nemusí vynakládat prakticky žádnou námahu. Co však nastane, když má porouchané třeba vztahy nebo životosprávu?
Na to i ten nejlepší servis nestačí. Navíc je
člověk nucen si připustit zodpovědnost za
„porouchání“, což může být velmi obtížné,
ale ještě obtížnější je, že roli opraváře
bude muset vzít sám na sebe.
Představte si, kdyby v našich končinách panoval opačný pohled na nemoc, že si za
ni může každý sám, ať už svým přístupem
k životu, svými myšlenkovými pochody či
jednáním. V některých asijských zemích
je takový pohled na svět běžný a uvedený
trend stále více prosakuje i do našich končin. Nicméně připuštění si viny by nemělo
znamenat nenávist k vlastní osobě, ale aktivní impuls k tomu stát se lepším.
35