DRIVING | Ryder Cup

Itálie si oddechla – Ryder Cup bude!

Itálie za pět minut dvanáct, nebo spíš hodně po dvanácté, zachránila financování Ryder Cupu 2022. Povedlo se to až díky smlouvě s významnou švýcarskou sportovně

marketingovou agenturou, za níž stojí asijský kapitál. Nahlédněte s námi do vysokých pater sportovní politiky!

Text: Ivo Doušek

Uspořádání Ryder Cupu v italském hlavním

městě se zdá být zachráněno. Na konci

února musela Italská golfová federace žádat

o posunutí termínu pro prokázání zajištění

garance, kterou měla předložit, a činovníci

prožili víc než dva měsíce ve stále narůstajícím zoufalství.

Až nedávno, takříkajíc v prodloužení, si pánové z federace mohli oddychnout: uzavřela se jednání s agenturou Infront, sídlící

ve švýcarském Zugu, která je ve sportovním

světě známá rozsáhlým marketingem ve

fotbale a v zimních sportech.

Italům nyní může závidět celá golfová Evropa. Smlouva je totiž podepsána na 11 let

a v jejich průběhu má italská golfová federace garantován příjem 40 milionů euro! Za

to získal Infront promotérská práva na uspořádání, marketing a digitální reklamu celkem

129 akcí, z toho 11x Italian Open, 88 turnajů

italské Pro Tour a 30 turnajů série „2022

Road to Roma“, které budou propagovat

Ryder Cup mezi nejširší veřejností.

Paralelně s touto smlouvou se italská vláda

uvolila převzít záruku na zbývajících 57 milionů euro. Zároveň se římský senát dohodl

na poskytnutí finančních garancí na uspořádání sjezdařského MS 2021 v Cortině

d´Ampezzo.

W W W. C A S O P I S G O L F. C Z

Počátkem února přitom senát požadovanou záruku ve výši 97 milionů odmítl. Italský

prezident Pietro Grosso zrušil už uzavřený

návrh zákona, oficiálně kvůli formální chybě,

neoficiálně proto, že se obával opozičních

politiků, kritizujících finanční garance Ryder

Cupu jako mrhání veřejnými penězi. S podobnými argumenty padla možnost Říma

ucházet se o olympiádu 2024, ze stejných

důvodů odpadl i Hamburg a Boston.

Financování reklamních rydercupových

kampaní i olympiádu odmítla i římská starostka Virginia Raggi s poukazem na to, že

Řím ještě dnes splácí dluhy z olympiády

1960(!). „Sen, který se v jistém okamžiku

proměnil v noční můru“, vyjádřila se.

Jakmile Řím nedodržel únorový deadline,

začaly spekulace, že by mohl dostat novou

šanci někdo z nevybraných. K Německu,

Rakousku a Španělsku se hbitě přidružilo

Irsko. Pak dal italský ředitel turnaje vládě ultimatum: buď dodáme garanci, nebo ztratíme Ryder Cup.

Pomalu se začal rýsovat vstup Infrontu, ale

ještě to trvalo dva mučivé měsíce. Mezitím vešlo ve známost, že „restyling“ hřiště

bude financován z privátních peněz a nezatíží rozpočet turnaje – výborná zpráva.

Italská federace počítala s náklady 150 milionů a příjmy 170 milionů. Nabídka Infrontu

tato čísla ještě vylepšila.

CO JE TO INFRONT?

Co se ale skrývá za Infront Sports & Media?

Sami se představují jako vedoucí světová

sportmarketingová agentura, což je ale

dost nadsazené. Mají sice 900 zaměstnanců v 15 zemích, ale podle Forbesova

rankingu největších sportovních agentur

nepatří mezi dvacítku největších.

Insport je silný ve dvou směrech. A oba

mají ke golfu hodně daleko… pohybují se

ve fotbale a v zimních sportech. Jsou partnery 170 svazů a organizačních výborů

velkých akcí, mimo jiné sportovních svazů

všech sedmi zimních olympijských sportů.

Ve fotbale prodávají televizní práva FIFA,

německého a italského svazu a řady velkých klubů. K tomu třeba přenosová

práva všech utkání FIFA do Asie na příštích

osm let – jen dvě následující MS v Kataru

a Rusku jim přinesou stovky milionů dolarů.

Ale v golfu Infront zatím představuje nepopsaný list.

KDO TAHÁ ZA NITKY?

Šéfem Infrontu je Philippe Blatter, synovec

pochybného šéfa FIFA Seppa Blattera. Výkonným ředitelem je veleznámý fotbalista

Günter Netzer. Ale to jsou jen zaměstnanci. Neméně zajímavý než pole působnosti agentury je její vlastník. Před dvěma

roky dal za Infront víc než miliardu dolarů

čínský koncern Wanda Group.

Předchozí vlastník, Bridgepoint, jej v roce

2011 pořídil za polovičku. Wanda je největším realitním koncernem Číny. Její majitel

Wang Jianlin soupeří s majetkem odhadovaným na zhruba 15 miliard dolarů se zakladatelem Alibaby Jackem Ma o titul nejbohatšího Číňana.

Jianlin je mužem mnoha zájmů. Má kontakty „až nahoře“ v čínských vládních kruzích, vlastní 20 % Atletika Madrid, založil

čínskou fotbalovou profiligu, ale zbývá mu

čas i na rozvoj firmy – obratem největšího

realitního, hotelového a prodejního obra

s 32 miliony čtverečních metrů plochy. Jen

za loňský rok proinvestoval kolem 40 miliard euro, investuje celosvětově i do zábavy, kultury a turistiky – a utváří svými

penězi sportovní politiku Číny. Jeho cílem

je, jak se často nechává slyšet, vybudovat

světovou síť zábavy sahající od Číny až po

Hollywood.

Tento nevelký čínský zachránce italského

Ryder Cupu vyrostl před pár dny v očích

italských golfových činovníků skoro až

do oblak…

69