DRIVING | Ryder Cup
Itálie si oddechla – Ryder Cup bude!
Itálie za pět minut dvanáct, nebo spíš hodně po dvanácté, zachránila financování Ryder Cupu 2022. Povedlo se to až díky smlouvě s významnou švýcarskou sportovně
marketingovou agenturou, za níž stojí asijský kapitál. Nahlédněte s námi do vysokých pater sportovní politiky!
Text: Ivo Doušek
Uspořádání Ryder Cupu v italském hlavním
městě se zdá být zachráněno. Na konci
února musela Italská golfová federace žádat
o posunutí termínu pro prokázání zajištění
garance, kterou měla předložit, a činovníci
prožili víc než dva měsíce ve stále narůstajícím zoufalství.
Až nedávno, takříkajíc v prodloužení, si pánové z federace mohli oddychnout: uzavřela se jednání s agenturou Infront, sídlící
ve švýcarském Zugu, která je ve sportovním
světě známá rozsáhlým marketingem ve
fotbale a v zimních sportech.
Italům nyní může závidět celá golfová Evropa. Smlouva je totiž podepsána na 11 let
a v jejich průběhu má italská golfová federace garantován příjem 40 milionů euro! Za
to získal Infront promotérská práva na uspořádání, marketing a digitální reklamu celkem
129 akcí, z toho 11x Italian Open, 88 turnajů
italské Pro Tour a 30 turnajů série „2022
Road to Roma“, které budou propagovat
Ryder Cup mezi nejširší veřejností.
Paralelně s touto smlouvou se italská vláda
uvolila převzít záruku na zbývajících 57 milionů euro. Zároveň se římský senát dohodl
na poskytnutí finančních garancí na uspořádání sjezdařského MS 2021 v Cortině
d´Ampezzo.
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
Počátkem února přitom senát požadovanou záruku ve výši 97 milionů odmítl. Italský
prezident Pietro Grosso zrušil už uzavřený
návrh zákona, oficiálně kvůli formální chybě,
neoficiálně proto, že se obával opozičních
politiků, kritizujících finanční garance Ryder
Cupu jako mrhání veřejnými penězi. S podobnými argumenty padla možnost Říma
ucházet se o olympiádu 2024, ze stejných
důvodů odpadl i Hamburg a Boston.
Financování reklamních rydercupových
kampaní i olympiádu odmítla i římská starostka Virginia Raggi s poukazem na to, že
Řím ještě dnes splácí dluhy z olympiády
1960(!). „Sen, který se v jistém okamžiku
proměnil v noční můru“, vyjádřila se.
Jakmile Řím nedodržel únorový deadline,
začaly spekulace, že by mohl dostat novou
šanci někdo z nevybraných. K Německu,
Rakousku a Španělsku se hbitě přidružilo
Irsko. Pak dal italský ředitel turnaje vládě ultimatum: buď dodáme garanci, nebo ztratíme Ryder Cup.
Pomalu se začal rýsovat vstup Infrontu, ale
ještě to trvalo dva mučivé měsíce. Mezitím vešlo ve známost, že „restyling“ hřiště
bude financován z privátních peněz a nezatíží rozpočet turnaje – výborná zpráva.
Italská federace počítala s náklady 150 milionů a příjmy 170 milionů. Nabídka Infrontu
tato čísla ještě vylepšila.
CO JE TO INFRONT?
Co se ale skrývá za Infront Sports & Media?
Sami se představují jako vedoucí světová
sportmarketingová agentura, což je ale
dost nadsazené. Mají sice 900 zaměstnanců v 15 zemích, ale podle Forbesova
rankingu největších sportovních agentur
nepatří mezi dvacítku největších.
Insport je silný ve dvou směrech. A oba
mají ke golfu hodně daleko… pohybují se
ve fotbale a v zimních sportech. Jsou partnery 170 svazů a organizačních výborů
velkých akcí, mimo jiné sportovních svazů
všech sedmi zimních olympijských sportů.
Ve fotbale prodávají televizní práva FIFA,
německého a italského svazu a řady velkých klubů. K tomu třeba přenosová
práva všech utkání FIFA do Asie na příštích
osm let – jen dvě následující MS v Kataru
a Rusku jim přinesou stovky milionů dolarů.
Ale v golfu Infront zatím představuje nepopsaný list.
KDO TAHÁ ZA NITKY?
Šéfem Infrontu je Philippe Blatter, synovec
pochybného šéfa FIFA Seppa Blattera. Výkonným ředitelem je veleznámý fotbalista
Günter Netzer. Ale to jsou jen zaměstnanci. Neméně zajímavý než pole působnosti agentury je její vlastník. Před dvěma
roky dal za Infront víc než miliardu dolarů
čínský koncern Wanda Group.
Předchozí vlastník, Bridgepoint, jej v roce
2011 pořídil za polovičku. Wanda je největším realitním koncernem Číny. Její majitel
Wang Jianlin soupeří s majetkem odhadovaným na zhruba 15 miliard dolarů se zakladatelem Alibaby Jackem Ma o titul nejbohatšího Číňana.
Jianlin je mužem mnoha zájmů. Má kontakty „až nahoře“ v čínských vládních kruzích, vlastní 20 % Atletika Madrid, založil
čínskou fotbalovou profiligu, ale zbývá mu
čas i na rozvoj firmy – obratem největšího
realitního, hotelového a prodejního obra
s 32 miliony čtverečních metrů plochy. Jen
za loňský rok proinvestoval kolem 40 miliard euro, investuje celosvětově i do zábavy, kultury a turistiky – a utváří svými
penězi sportovní politiku Číny. Jeho cílem
je, jak se často nechává slyšet, vybudovat
světovou síť zábavy sahající od Číny až po
Hollywood.
Tento nevelký čínský zachránce italského
Ryder Cupu vyrostl před pár dny v očích
italských golfových činovníků skoro až
do oblak…
69