INSTRUKCE | Kapitoly z psychologie
Mých vlastních skoro čtyřicet let okolo golfu a mnohé zkušenosti golfistů se shodují
v tom, že hrát dobře golf lze pouze dvěma způsoby. Ten první je tak prostý, jako je
vzácný – být v zóně. Slavný golfista Mark Calcavecchia popisuje zmíněný stav takto:
„Když jsem v zóně, vůbec nepřemýšlím, jak zahrát tu ránu, nebo o větru či o vzdálenosti. Nemyslím na nic, jen vytáhnu hůl z bagu a švihnu.“
Text: Ondřej Kašina
Budu k vám brutálně upřímný. I když
se vám snaží hordy mentálních koučů,
sportovních psychologů a golfových publicistů prodávat návody, jak se do této
vytoužené zóny dostat, ve skutečnosti
neexistuje žádný zaručený recept. Prostě
jednou za sezonu či v horším případě jednou za několik sezon to na golfistu sedne,
osvítí ho nějaký paprsek lehkosti a vyšší
inspirace a pak si užije na chvíli onu božskou hru v zóně, kde jde všechno samo.
A vzhledem k tomu, že naprosto věřím
výše citovanému americkému golfistovi,
docházím k logickému závěru, že nemá
cenu dlouho rozebírat všechny výhody
a radosti oné chvíle, když hrajete v zóně.
Je to bezesporu to nejlepší a nejkrásnější,
co se vám může stát. Ale je to vzácnější
nežli Vánoce, spíše se to blíží přestupnému roku. Nelze to naordinovat ani koupit. A když to na nás sestoupí, stejně nepotřebujeme žádné rady, protože vše jde
samo a intuitivně. Tak vlastně – proč se
tím zabývat?
Až budete v zóně, zaručeně to poznáte.
A vězte, že je to jeden z pouhých dvou
způsobů, jak hrát dobře golf. Bezesporu
je to ten snazší a vzácnější způsob. A teď
už se můžeme plně soustředit na způsob
druhý – jak nejen přežít kolo golfu, ale
ještě k tomu hrát docela dobře a přinést
slušný výsledek v oněch zbývajících 99, 9 %
golfových dnů, ve dnech tvrdé práce, kdy
v zóně nejsme. K tomu, jak proměnit „období mimo zónu“ ve dny dobrého golfu, je
zapotřebí především uchovat si po celou
dobu hry až do samého konce vysokou
úroveň soustředění a sebeovládání.
EFEKT LOUVRE
V oněch „obyčejných dnech“ bývá nejčastějším důvodem, proč začne golfista hrát
mizerně, ztráta koncentrace a konsekventně ztráta disciplíny, vůle strategicky
myslet a nakonec i ztráta vůle vybrat nejlepší herní možnost (většinou se jedná
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
o složitý kompromis) a zahrát v dané situaci co nejpravděpodobnější variantu a co
nejméně úderů. Stav, kdy člověk začne
ztrácet soustředění, nazývám „efekt Louvre“ podle největší obrazárny na světě,
která vystavuje umění skoro na 73 tisících
metrů čtverečních.
Každý milovník umění, který někdy navštívil podobně velkou galerii, může dosvědčit, že na sobě pozoroval – obvykle
se zklamáním – jak po určité a poměrně
krátké době klesá schopnost detailně
a doopravdy vnímat další obrazy. Umělec
by řekl, že je to jakási saturace, dosažení
prahové hodnoty nasycení duše uměním, a za touto mezí už významně klesá
schopnost našeho vnímání. Z hlediska
fyziologického se však spíše jedná o jev,
který se v psychologii nazývá „vyčerpání
ega“ (anglicky ego depletion).
To samozřejmě nemá nic společného
s obecně laickým chápáním slova „ego“.
Vyčerpání ega je stav, kdy se člověku začne nedostávat energie a klesá výkon
mozku v oblasti vůle a sebekontroly. Mozek je totiž v lidském těle nejnáročnějším
konzumentem energie.
Specifické pro mozek je, že pro svoji činnost potřebuje neustálý přísun energie
v podobě krví přenášené glukózy. Denně
jí spotřebuje asi 120 gramů, což je 60 %
spotřeby celého těla! Pro duševní výkon je důležitá stabilní hladina glukózy
v krvi. Když poklesne dodávka glukózy do
mozku, člověk ztrácí vůli.
Této slabiny lidského organismu využívaly
různé režimy napříč historií lidstva, když
chtěly vynutit z vězňů přiznání. Jedná
se o poněkud extrémní příklad, nicméně
jej považuji za velmi relevantní pro poučení, proč golfista během únavného kola
začne po několika hodinách „záhadně
a nepochopitelně“ ztrácet schopnost sebekontroly a opustí jej schopnost přijímat
správná rozhodnutí.
Od středověku je známá výslechová technika, v jejímž průběhu je obviněný, vězeň
či prostě oběť, ze které je nutno vynutit
doznání, vystavena nedostatku spánku,
nedostatku jídla a únavným otázkám. Důsledkem je pokles hladiny glukózy v krvi
a následně se dostaví vyčerpání ega. Stav
nedostatku energie v mozku, v němž už
23