DRIVING | Aleš Wolf

Je pravá doba

na prodej vašeho byznysu?

Je mnoho literatury a publikací na téma, jak začít podnikat, podnikání správně rozvíjet a zvyšovat jeho hodnotu. Velmi opomíjeným faktem však je, že úspěch vašeho

byznysu není měřený pouze jeho ročním ziskem, nýbrž i úspěšným ukončením vaší

působnosti v něm – tedy exitem.

Jakých

Jaký nejčastějších chyb se dopouštějí

majitelé společností před

pou

jejich

jejic prodejem?

Nejčastějším

nešvarem je absence plánoNejč

vání.

vání Majitel společnosti je mnohdy nucený společnost prodat ze zdravotních

či fin

nančních důvodů velmi rychle. To se

bohužel

projeví ve výsledné ceně společboh

nosti.

nost Často vídáme případy, kdy majitel

řídí

říd celou společnost sám a je ve svém

podnikání nepostradatelný. To je velmi

častou příčinou a celé podnikání se

mnohdy stane neprodejným, protože

bez

b původního majitele nemá podnikání

k žádnou hodnotu.

Setkáváme

se také se společnostmi,

Se

které

kte mají velmi ledabyle vedené účetnictví,

nict a z tohoto důvodu mají v očích

investorů

nižší hodnotu. Velice těžko se

inve

pak účetní operace zpětně investorovi

vysvětlují.

vysv

Na otázky související s prodejem podnikání se ptáme Mgr. Aleše Wolfa, ředitele

společnosti Foyo business s.r.o., která se

zabývá poradenstvím a samotným prodejem malých a středních podniků.

Je nutné prodej společnosti předem plánovat?

Plánovat prodej společnosti je nezbytnost. Prodej podnikání je mnohem

komplexnější a složitější než prodej nemovitosti. V podnikání nelze posoudit

pouze technický stav, ale posuzuje se

komplexně – ekonomika, stav majetku,

kvalita zakázek a pohledávek… Pokud

s předstihem odhalíme rizika a nedostatky, jsme schopni je řešit a při prodeji

společnosti tak zvýšit svůj výtěžek z jejího prodeje.

96 | GOLF

V čem je prodej podnikání

specifický?

Předmět prodeje je velmi komplexní

a mnohdy těžko ocenitelný, takže laik

často není schopen kvalifikovaně odhadnout jeho hodnotu. Ale největším specifikem je, dle mého názoru, potřeba

uchovávat mlčenlivost o samotném prodeji. Porušení tohoto pravidla, pokud

na to ještě společnost a lidé v ní nejsou

připravení, může znamenat zmaření

celého prodeje.

Proč je mlčenlivost tak důležitá?

Oznamte na podnikovou nástěnku, že

společnost prodáváte a uvidíte, co se

stane… Je velmi vysoká pravděpodobnost, že nastane panika a zaměstnanci

si začnou vytvářet domněnky a budou

nejistí svými pozicemi. To může vyvrcholit jejich hromadným odchodem třeba ke

konkurenci.

Neméně nebezpečná je i situace, kdy se

o prodeji dozví odběratelé a dodavatelé.

Na základě jejich nedůvěry v budoucí fungování vaší společnosti začnou hledat jiná

odbytiště pro své produkty a vaši zákazníci si mohou začít hledat alternativního

dodavatele z řad vaší konkurence.

V neposlední řadě pak mohou detailní

informace o podnikání obsahovat i skutečnosti, které podléhají obchodnímu tajemství, jehož zneužití konkurencí může

znamenat velké riziko pro budoucnost vašeho podnikání.

Jak se úniku informací o prodeji

mého podnikání dá zabránit?

V první řadě doporučuji mít na prodej

podnikání svého poradce, který bude pracovat s těmito údaji podle přísných pravidel, jaká si s ním dohodnete. Velmi často

se stává, že majitel společnosti uvědomí

několik poradců a všechny zaúkoluje, ať

obstarají kupujícího. Tento postup funguje

u nemovitostí, nicméně u prodeje společnosti je velmi rizikový. Nikdy pak nedohledáte, odkud a kam proudily informace, že

se vaše společnost prodává.

Pro účely poskytnutí informací potenciálním kupujícím je vhodné použít dobře

napsané smlouvy o mlčenlivosti, kterou

potenciální zájemce podepisuje a zavazuje se nikomu informace neposkytnout

či nezneužít.

(PR)

Více informací na www.foyo.cz

Foyo business s.r.o.

Tel.: +420 774 486 300

E: Ales.wolf@foyo.cz