DRIVING | Aleš Wolf
Je pravá doba
na prodej vašeho byznysu?
Je mnoho literatury a publikací na téma, jak začít podnikat, podnikání správně rozvíjet a zvyšovat jeho hodnotu. Velmi opomíjeným faktem však je, že úspěch vašeho
byznysu není měřený pouze jeho ročním ziskem, nýbrž i úspěšným ukončením vaší
působnosti v něm – tedy exitem.
Jakých
Jaký nejčastějších chyb se dopouštějí
majitelé společností před
pou
jejich
jejic prodejem?
Nejčastějším
nešvarem je absence plánoNejč
vání.
vání Majitel společnosti je mnohdy nucený společnost prodat ze zdravotních
či fin
nančních důvodů velmi rychle. To se
bohužel
projeví ve výsledné ceně společboh
nosti.
nost Často vídáme případy, kdy majitel
řídí
říd celou společnost sám a je ve svém
podnikání nepostradatelný. To je velmi
častou příčinou a celé podnikání se
mnohdy stane neprodejným, protože
bez
b původního majitele nemá podnikání
k žádnou hodnotu.
Setkáváme
se také se společnostmi,
Se
které
kte mají velmi ledabyle vedené účetnictví,
nict a z tohoto důvodu mají v očích
investorů
nižší hodnotu. Velice těžko se
inve
pak účetní operace zpětně investorovi
vysvětlují.
vysv
Na otázky související s prodejem podnikání se ptáme Mgr. Aleše Wolfa, ředitele
společnosti Foyo business s.r.o., která se
zabývá poradenstvím a samotným prodejem malých a středních podniků.
Je nutné prodej společnosti předem plánovat?
Plánovat prodej společnosti je nezbytnost. Prodej podnikání je mnohem
komplexnější a složitější než prodej nemovitosti. V podnikání nelze posoudit
pouze technický stav, ale posuzuje se
komplexně – ekonomika, stav majetku,
kvalita zakázek a pohledávek… Pokud
s předstihem odhalíme rizika a nedostatky, jsme schopni je řešit a při prodeji
společnosti tak zvýšit svůj výtěžek z jejího prodeje.
96 | GOLF
V čem je prodej podnikání
specifický?
Předmět prodeje je velmi komplexní
a mnohdy těžko ocenitelný, takže laik
často není schopen kvalifikovaně odhadnout jeho hodnotu. Ale největším specifikem je, dle mého názoru, potřeba
uchovávat mlčenlivost o samotném prodeji. Porušení tohoto pravidla, pokud
na to ještě společnost a lidé v ní nejsou
připravení, může znamenat zmaření
celého prodeje.
Proč je mlčenlivost tak důležitá?
Oznamte na podnikovou nástěnku, že
společnost prodáváte a uvidíte, co se
stane… Je velmi vysoká pravděpodobnost, že nastane panika a zaměstnanci
si začnou vytvářet domněnky a budou
nejistí svými pozicemi. To může vyvrcholit jejich hromadným odchodem třeba ke
konkurenci.
Neméně nebezpečná je i situace, kdy se
o prodeji dozví odběratelé a dodavatelé.
Na základě jejich nedůvěry v budoucí fungování vaší společnosti začnou hledat jiná
odbytiště pro své produkty a vaši zákazníci si mohou začít hledat alternativního
dodavatele z řad vaší konkurence.
V neposlední řadě pak mohou detailní
informace o podnikání obsahovat i skutečnosti, které podléhají obchodnímu tajemství, jehož zneužití konkurencí může
znamenat velké riziko pro budoucnost vašeho podnikání.
Jak se úniku informací o prodeji
mého podnikání dá zabránit?
V první řadě doporučuji mít na prodej
podnikání svého poradce, který bude pracovat s těmito údaji podle přísných pravidel, jaká si s ním dohodnete. Velmi často
se stává, že majitel společnosti uvědomí
několik poradců a všechny zaúkoluje, ať
obstarají kupujícího. Tento postup funguje
u nemovitostí, nicméně u prodeje společnosti je velmi rizikový. Nikdy pak nedohledáte, odkud a kam proudily informace, že
se vaše společnost prodává.
Pro účely poskytnutí informací potenciálním kupujícím je vhodné použít dobře
napsané smlouvy o mlčenlivosti, kterou
potenciální zájemce podepisuje a zavazuje se nikomu informace neposkytnout
či nezneužít.
(PR)
Více informací na www.foyo.cz
Foyo business s.r.o.
Tel.: +420 774 486 300
E: Ales.wolf@foyo.cz