VÝBAVA | Golfové hole

„Móda je natolik nesnesitelnou formou ošklivosti, že ji musíme měnit každého půl roku.“

Oscar Wilde

Nejošklivější golfové hole v historii

Část 2: drajvry, wedge, patry

Vzhledem k bohaté rozmanitosti forem ošklivosti golfových holí zahrnutých do tohoto článku se nebudu pokoušet vytvářet nějaký žebříček a pídit se, která z nich je

ošklivější. Pouze vám nabídnu jejich bizarní tvary a kousky jejich příběhů.

Text: Ondřej Kašina

Většina golfových holí, které byly zmíněny

v prvním díle (železa) a tomto pokračování (drajvry, wedge, patry), si vysloužila

tuto „čest“, protože byly dílem „matlů“,

lidí nerespektujících tradice a přírodní zákony a povětšině rovněž hledajících rychlý

komerční úspěch cestou radikálních tvarů.

Z tohoto davu „podvodných alchymistů“

je nutno vyjmout jednoho člověka, který

se zasloužil o některé nejdůležitější vynálezy v historii golfu, avšak jeho nespoutaný génius vedl rovněž do slepých uliček,

podobně jako u Járy Cimrmana.

Byl to americký konstruktér Jim Flood, jemuž vděčíme za grafitové šafty a za patry

s vloženými materiály v odrazové ploše

a další patenty, které dnes pokládáme za

samozřejmost. Ovšem Jim Flood obohatil

rovněž galerii panoptikálních kreací. V prvním díle jste si mohli přečíst o železech

L’il David Slingers, která vznikla z jeho návrhu. V tomto díle představíme jeho drajvr

PowerPod a patr Orizaba Basakwerd.

DRAJVR POWERPOD

V roce 1970 se rozhodovala bitva o to, kdo

první uvede do golfu grafitové šafty. Firma

Shakespeare vyrábějící rybářské pruty experimentovala se sklolaminátem, grafitem

i s kevlarem. Ale nakonec jí chyběla odvaha

vrhnout na trh výrobek tak revoluční, jako

byl grafitový golfový šaft. Takže sláva za

vynález grafitového šaftu zůstane už navždy spojena se jménem konstruktéra Jima

Flooda, který založil v roce 1971 firmu Aldila. Vyplatilo se mu to. Většina z nás už

někdy s šafty Aldila hrála.

56 | GOLF

Pod jménem Jim Flood byla potom registrována řada vynálezů, které si zaslouží uznání. Jenže všechny ty úspěchy zřejmě vedly Jima k falešné víře, že

může vyzývat přírodu na souboj a vítězit nad jejími zákony. Jedním z těchto

výtvorů byl drajvr PowerPod.

Na trh byl uveden v polovině 80. let

minulého století. Marketingový trik byl

stejný, jako používají výrobci golfových

holí dodnes – příslib, že ta věc zaručeně vyléčí sklony ke šlajsu. Nebudu

článek zatěžovat kritikou tohoto podvodu, protože jsem napsal už mnoho

litanií na toto téma. Nicméně příslib

okamžitého narovnání šlajsu fungoval

na zákazníky tehdy stejně dobře jako

dnes. Prodalo se rychle 1,6 milionu

drajvrů PowerPod. A třetina se obratem

vrátila zpět, protože odrazová plocha

vyrobená z polyuretanu byla křehká

a praskala.

Když se na to dívám, cítím nepříjemné

potvrzení mých tajných a temných

obav, že lidstvo není inherentně obdařeno zdravým selským rozumem. Proboha, jak mohl někdo koupit a veřejně

používat na golfu něco, co se tak dokonale podobá paličce na maso? Když domyslíme, že autor této paličky na maso

byl velmi nadaný konstruktér, schopný

skutečných objevů, vystupuje ještě více

do popředí nutnost, aby každý jedinec

posiloval vlastní kritické myšlení a nikdy příliš nevěřil zázračným nabídkám.

I když pocházejí z dílny géniů.

TOP FLITE

MAGNA OVERSIZE DRAJVR

Americká firma Top Flite je známá

zvláště našim starším golfistům, protože

její míčky byly značně rozšířené závěrem

minulého století. Osobně si vzpomínám

na 80. léta, kdy jsme měli pouze míčky,

které jsme našli v houštích okolo hřišť.

I v té době naprosté golfové mizérie nebyly míčky Top Flite oblíbené kvůli své

tvrdosti. Když už jsem mohl v 90. letech

navštívit golfová hřiště na jiných kontinentech, zaujalo mne, že golfisté v USA

měli stejný dojem a přezdívali těm míčkům „Rock Flight“.

V roce 1995 uvedla firma Top Flite

na trh drajvr Magna Oversize s dutou

zadní částí. Z hlediska fyzikálního je

možné předpokládat, že inženýři v Top

Flight spoléhali na šťastnou sázku ignorující fyziku nebo se jim stalo to, co

napsal jeden uznávaný autor automobilových recenzí o jistém modelu italské automobilky: „Toho dne si zřejmě