ROZHOVOR | Jonathan Appleton

BRNO BUSINESS Golf & Style

NUDA V BRNĚ?

Díky zájmu investorů nehrozí!

Brno si v současnosti užívá zájmu investorů z mnoha segmentů trhu. Asi

největší popularitu ale získalo mezi firmami z oblasti podnikových služeb.

Ty do Brna přinášejí nejen atraktivní práci, ale i multikulturní prvek, zvučná

jména a rostoucí životní úroveň. Centra podnikových služeb, k nimž v Brně

patří například Dixons, Zebra Technologies, Infosys, Edwards, Kiwi.com či

nově Deutsche Telecom, dnes zaměstnávají již více než 15 000 lidí a jejich

počet každoročně roste zhruba o 20 %. Co stojí za tak významným rozvojem tohoto odvětví a jaké další trendy v něm můžeme očekávat? Zeptali

jsme se Jonathana Appletona, ředitele asociace ABSL, která na českém trhu

firmy působící v tomto moderním segmentu sdružuje a zastupuje.

Proč je Česká republika potažmo Brno

pro váš obor tak populární?

Podnikatelé a investoři kladně hodnotí zejména strategickou polohou naší země

uprostřed Evropy, její politickou a ekonomickou stabilitu i rozvinutou infrastrukturu. Obecně je zde oproti západní Evropě

stále ještě levněji s tím, že kvalita podmínek pro podnikání je srovnatelná. U Brna lze

pak za velké plus považovat polohu města

v centru republiky, jeho výborné dopravní

spojení s tuzemskými i mezinárodními obchodními centry a zároveň výrazně příznivější ceny nájmů a celkové nižší náklady

na zaměstnance oproti Praze. To jsou pro

podnikatele a investory klíčové ukazatele.

Vedle toho je Brno univerzitním městem

s velkým počtem vzdělaných a kvalifikovaných lidí. Více než polovina Brňanů v produktivním věku ovládá angličtinu na velmi

dobré úrovni a 9 % z nich navíc hovoří i dalšími evropskými jazyky. Právě znalost cizích

jazyků v kombinaci s expertními znalostmi

z různých oborů je pro náš segment naprosto klíčová.

VI

Z jakého důvodu? Můžete přiblížit, jakou práci zaměstnanci v těchto centrech zastávají?

Z center situovaných v České republice se

poskytují služby do celého světa. Firemním

jazykem proto bývá nejčastěji angličtina

a výhodou je, pokud zaměstnanci zvládají

komunikovat i v dalších jazycích. Celkem se

v našich centrech hovoří 31 jazyky, přičemž

zhruba třetinu zaměstnanců tvoří cizinci.

Jen stěží lze totiž mezi Čechy najít například

IT specialisty, kteří hovoří norsky nebo holandsky. Prostředí je tedy skutečně multikulturní a to přináší celou řadu zajímavých

zkušeností pro české i zahraniční zaměstnance. Co se konkrétní práce týče, tak se

bavíme o skutečně široké škále oborů a pracovních pozic. Sektor podnikových služeb

totiž velmi úzce souvisí s centralizací jednotlivých firemních procesů – čím více oblastí

lze centralizovat, tím širší záběr centra mají.

Dříve šlo například jen o zpracování faktur

nebo správu IT, dnes lze ale z center služeb

řešit celou řadu procesů z oblasti financí,

personalistiky, marketingu, IT, logistiky či

dokonce výzkumu a vývoje.

V říjnu chystá vaše asociace v Brně

velkou konferenci, proč dostalo Brno

přednost před Prahou?

Jde o jakési potvrzení toho, že role Brna

v našem segmentu nabývá na významu.

Pochází odtud hned několik prezentujících, Brňané každoročně tvoří zhruba

třetinu všech účastníků naší konference

a sídlí zde nejdynamičtěji rostoucí centra,

která chceme účastníkům, mezi nimiž budou i noví investoři, ukázat. Chceme také

obor blíže představit místním studentům,

kteří se v rámci programu mohou dozvědět, jak se připravit na práci v éře umělé

inteligence a jak by mohla vypadat jejich

budoucí kariéra.

Váš obor nyní silně diskutuje o robotické automatizaci, umělé inteligenci, komunikaci pomocí chatbotů

– nehrozí, že tyto technologie časem

nahradí lidi?

To rozhodně nehrozí. Role člověka je zcela

nenahraditelná. Ano, s pomocí moderních

technologií lze dnes již snadno automatizovat celou řadu rutinních úkolů, a vidíme,

že firmy z našeho oboru toho ve stále hojnější míře využívají. Někdo ale musí zvládnout roboty naprogramovat a pak být

k dispozici k řešení nestandardních situací, se kterými si technologie ještě poradit

nedokáže. Lidská práce se tedy přesouvá

z méně zajímavých úkolů k úkolům kreativnějším a sofistikovanějším.

(red)