ROZHOVOR | Jonathan Appleton
BRNO BUSINESS Golf & Style
NUDA V BRNĚ?
Díky zájmu investorů nehrozí!
Brno si v současnosti užívá zájmu investorů z mnoha segmentů trhu. Asi
největší popularitu ale získalo mezi firmami z oblasti podnikových služeb.
Ty do Brna přinášejí nejen atraktivní práci, ale i multikulturní prvek, zvučná
jména a rostoucí životní úroveň. Centra podnikových služeb, k nimž v Brně
patří například Dixons, Zebra Technologies, Infosys, Edwards, Kiwi.com či
nově Deutsche Telecom, dnes zaměstnávají již více než 15 000 lidí a jejich
počet každoročně roste zhruba o 20 %. Co stojí za tak významným rozvojem tohoto odvětví a jaké další trendy v něm můžeme očekávat? Zeptali
jsme se Jonathana Appletona, ředitele asociace ABSL, která na českém trhu
firmy působící v tomto moderním segmentu sdružuje a zastupuje.
Proč je Česká republika potažmo Brno
pro váš obor tak populární?
Podnikatelé a investoři kladně hodnotí zejména strategickou polohou naší země
uprostřed Evropy, její politickou a ekonomickou stabilitu i rozvinutou infrastrukturu. Obecně je zde oproti západní Evropě
stále ještě levněji s tím, že kvalita podmínek pro podnikání je srovnatelná. U Brna lze
pak za velké plus považovat polohu města
v centru republiky, jeho výborné dopravní
spojení s tuzemskými i mezinárodními obchodními centry a zároveň výrazně příznivější ceny nájmů a celkové nižší náklady
na zaměstnance oproti Praze. To jsou pro
podnikatele a investory klíčové ukazatele.
Vedle toho je Brno univerzitním městem
s velkým počtem vzdělaných a kvalifikovaných lidí. Více než polovina Brňanů v produktivním věku ovládá angličtinu na velmi
dobré úrovni a 9 % z nich navíc hovoří i dalšími evropskými jazyky. Právě znalost cizích
jazyků v kombinaci s expertními znalostmi
z různých oborů je pro náš segment naprosto klíčová.
VI
Z jakého důvodu? Můžete přiblížit, jakou práci zaměstnanci v těchto centrech zastávají?
Z center situovaných v České republice se
poskytují služby do celého světa. Firemním
jazykem proto bývá nejčastěji angličtina
a výhodou je, pokud zaměstnanci zvládají
komunikovat i v dalších jazycích. Celkem se
v našich centrech hovoří 31 jazyky, přičemž
zhruba třetinu zaměstnanců tvoří cizinci.
Jen stěží lze totiž mezi Čechy najít například
IT specialisty, kteří hovoří norsky nebo holandsky. Prostředí je tedy skutečně multikulturní a to přináší celou řadu zajímavých
zkušeností pro české i zahraniční zaměstnance. Co se konkrétní práce týče, tak se
bavíme o skutečně široké škále oborů a pracovních pozic. Sektor podnikových služeb
totiž velmi úzce souvisí s centralizací jednotlivých firemních procesů – čím více oblastí
lze centralizovat, tím širší záběr centra mají.
Dříve šlo například jen o zpracování faktur
nebo správu IT, dnes lze ale z center služeb
řešit celou řadu procesů z oblasti financí,
personalistiky, marketingu, IT, logistiky či
dokonce výzkumu a vývoje.
V říjnu chystá vaše asociace v Brně
velkou konferenci, proč dostalo Brno
přednost před Prahou?
Jde o jakési potvrzení toho, že role Brna
v našem segmentu nabývá na významu.
Pochází odtud hned několik prezentujících, Brňané každoročně tvoří zhruba
třetinu všech účastníků naší konference
a sídlí zde nejdynamičtěji rostoucí centra,
která chceme účastníkům, mezi nimiž budou i noví investoři, ukázat. Chceme také
obor blíže představit místním studentům,
kteří se v rámci programu mohou dozvědět, jak se připravit na práci v éře umělé
inteligence a jak by mohla vypadat jejich
budoucí kariéra.
Váš obor nyní silně diskutuje o robotické automatizaci, umělé inteligenci, komunikaci pomocí chatbotů
– nehrozí, že tyto technologie časem
nahradí lidi?
To rozhodně nehrozí. Role člověka je zcela
nenahraditelná. Ano, s pomocí moderních
technologií lze dnes již snadno automatizovat celou řadu rutinních úkolů, a vidíme,
že firmy z našeho oboru toho ve stále hojnější míře využívají. Někdo ale musí zvládnout roboty naprogramovat a pak být
k dispozici k řešení nestandardních situací, se kterými si technologie ještě poradit
nedokáže. Lidská práce se tedy přesouvá
z méně zajímavých úkolů k úkolům kreativnějším a sofistikovanějším.
(red)