INSTRUKCE | Mentální trénink
MENTÁLNÍ KOUČOVÁNÍ TRENÉRŮ
Koučování je opakem přikazování. Je to
spíše způsob vedení sportovce, kdy dochází k rozvíjení jeho schopností správnou komunikací, čímž se sportovec motivuje a rozvíjí se jeho potenciál správným
směrem. Pomocí silné podpory a pomocí
správných slov může trenér ve sportovci
nastartovat proces silné sebedůvěry
a chuť překonat i „nemožné“. Jen se naučit, jaká slova je potřeba říct a kdy je říct.
Vše se odvíjí od aktuální situace a psychického stavu sportovce. A tady může
být nápomocný odborník-kouč, který pomůže nejenom sportovci, ale i trenérovi.
Kouč probírá s trenérem jeho reakce
a postupy, jakým způsobem komunikuje
se sportovcem v různých stresových situacích, jak ho motivuje, jak ho psychicky
stimuluje a jak mu pomáhá udržet si sebedůvěru v běžných i náročných situacích. Na základě toho ho kouč naučí, co
by bylo vhodnější použít i co je v komunikaci zcela neproduktivní.
Nepřikazuje mu! Jen mu ukáže cestu
a jiný pohled na celou situaci a trenér
sám přijde na to, co je nutné změnit
a co se dá vylepšit. Pomůže mu to ujasnit si některé chyby, které v tréninku
dělal, pochopit zažité stereotypy, uvědomit si, že používat stejné metody na
každého sportovce nemusí být nejvhodnější cesta.
Sám bude mít volbu si vybrat, co je
efektivní, co chce změnit a co ne. Právě
v tom spočívá kouzlo mentálního koučování. Společným cílem této trojice
pak bude schopnost zabránit psychickému selhání sportovce a dojde
k vytvoření optimálních podmínek
pro rozvoj výkonnosti a dosažení
maximální kapacity sportovce.
STRUČNÁ VIZITKA
MGR. ANDREA ZMĚLÍKOVÁ
Profese: sportovní psychologie a mentální trenér
Web: www.profikoucink.eu
Tel.: +420 737 252 413
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
Chybné slovo, pohled, mimika nebo i tón řeči
mohou sportovce dostat do stavu, který je nežádoucí.
Trenér, který se pod vedením mentálního
kouče naučí, případně vylepší, jak správně
komunikovat se sportovcem, bude schopen konstruktivní kritiky, aniž by tak srazil sebedůvěru svého svěřence. Naučí se
v pravou chvíli položit vhodnou otázku,
pomocí které si sportovec uvědomí svou
chybu, vnímá lépe realitu a převezme
odpovědnost za své jednání. Na základě
toho bude schopen bez zbytečného
hněvu a frustrace hledat způsoby, jak vše
vylepšit, a ještě z toho bude mít dobrý
pocit a chuť se do toho pustit.
Rozdíl v komunikaci sportovce a trenéra
je při velké psychické zátěži důležitý. Liší
se v tréninkovém procesu a během soutěže. Když je sportovec ve stresu,
úplně jinak vnímá pokyny a zcela jinak na ně reaguje. Chybné slovo, pohled, mimika nebo i tón řeči mohou
sportovce dostat do stavu, který pro
něho nebude žádoucí.
Pokud se tak stane před soutěží, nebo
dokonce v jejím průběhu, může mít takový navenek nevinný krok přímo „devastující“ následky, což je naprosto zbytečné.
Stačilo by přitom, aby trenér rozvíjel svou
odbornost, například cestou konzultace
s mentálním koučem. I kdyby byl trenér v oblasti psychologie zkušený, každý
sportovec je jiný. Jeho psychika je také
jiná, a proto mohou nastat situace, které
i zkušeného trenéra zaskočí způsobem,
že nedokáže vzniklou situaci tak rychle
vyhodnotit a vyřešit ve prospěch sportovce a jeho výkonu. Tak jako každý sportovec, mentální kouč i trenér, budou-li
všichni své dovednosti prohlubovat, budou se i výkony sportovců zlepšovat.
Ideální je, když má trenér schopnosti
a kvalifikaci mentálního kouče, pak žádného nepotřebují. Pokud tomu tak není,
co je zcela normální, že se může příležitostně poradit s odborníkem, případně
s ním začne dlouhodobě spolupracovat.
Někdy se stačí radit, jen když se vyskytnou kritické situace, načež trenér vyhodnotí, že jeho reakce nevedla k úspěchu,
ale sportovci naopak uškodila.
Pak je na místě vše konzultovat se specialistou a příště zkusit jiný a efektivnější
postup. O nic jiného tu ani nejde. Přestat plýtvat drahocenným časem a často
i nervy obou dvou, trenéra i sportovce.
Je třeba si klást společné cíle a vykročit na
cestu společně. Překonávat překážky
a všechny nástrahy jako jeden tým.
Pak je celý tréninkový proces maximálně efektivní a sportovec podává
výkony na hraně svých aktuálních
možností. Ideální trojúhelník koučsportovec-mentální trenér vede ke
kvalitnímu sportovnímu výsledku.
Dokládají to příklady řady světových sportovců i jejich trenérů, kteří se netají popisovanou spoluprací, ať už se jedná o sportovní týmy nebo jednotlivce. Stále totiž
platí motto: Více hlav, více rozumu!
29