INSTRUKCE | Mentální trénink

MENTÁLNÍ KOUČOVÁNÍ TRENÉRŮ

Koučování je opakem přikazování. Je to

spíše způsob vedení sportovce, kdy dochází k rozvíjení jeho schopností správnou komunikací, čímž se sportovec motivuje a rozvíjí se jeho potenciál správným

směrem. Pomocí silné podpory a pomocí

správných slov může trenér ve sportovci

nastartovat proces silné sebedůvěry

a chuť překonat i „nemožné“. Jen se naučit, jaká slova je potřeba říct a kdy je říct.

Vše se odvíjí od aktuální situace a psychického stavu sportovce. A tady může

být nápomocný odborník-kouč, který pomůže nejenom sportovci, ale i trenérovi.

Kouč probírá s trenérem jeho reakce

a postupy, jakým způsobem komunikuje

se sportovcem v různých stresových situacích, jak ho motivuje, jak ho psychicky

stimuluje a jak mu pomáhá udržet si sebedůvěru v běžných i náročných situacích. Na základě toho ho kouč naučí, co

by bylo vhodnější použít i co je v komunikaci zcela neproduktivní.

Nepřikazuje mu! Jen mu ukáže cestu

a jiný pohled na celou situaci a trenér

sám přijde na to, co je nutné změnit

a co se dá vylepšit. Pomůže mu to ujasnit si některé chyby, které v tréninku

dělal, pochopit zažité stereotypy, uvědomit si, že používat stejné metody na

každého sportovce nemusí být nejvhodnější cesta.

Sám bude mít volbu si vybrat, co je

efektivní, co chce změnit a co ne. Právě

v tom spočívá kouzlo mentálního koučování. Společným cílem této trojice

pak bude schopnost zabránit psychickému selhání sportovce a dojde

k vytvoření optimálních podmínek

pro rozvoj výkonnosti a dosažení

maximální kapacity sportovce.

STRUČNÁ VIZITKA

MGR. ANDREA ZMĚLÍKOVÁ

Profese: sportovní psychologie a mentální trenér

Web: www.profikoucink.eu

Tel.: +420 737 252 413

W W W. C A S O P I S G O L F. C Z

Chybné slovo, pohled, mimika nebo i tón řeči

mohou sportovce dostat do stavu, který je nežádoucí.

Trenér, který se pod vedením mentálního

kouče naučí, případně vylepší, jak správně

komunikovat se sportovcem, bude schopen konstruktivní kritiky, aniž by tak srazil sebedůvěru svého svěřence. Naučí se

v pravou chvíli položit vhodnou otázku,

pomocí které si sportovec uvědomí svou

chybu, vnímá lépe realitu a převezme

odpovědnost za své jednání. Na základě

toho bude schopen bez zbytečného

hněvu a frustrace hledat způsoby, jak vše

vylepšit, a ještě z toho bude mít dobrý

pocit a chuť se do toho pustit.

Rozdíl v komunikaci sportovce a trenéra

je při velké psychické zátěži důležitý. Liší

se v tréninkovém procesu a během soutěže. Když je sportovec ve stresu,

úplně jinak vnímá pokyny a zcela jinak na ně reaguje. Chybné slovo, pohled, mimika nebo i tón řeči mohou

sportovce dostat do stavu, který pro

něho nebude žádoucí.

Pokud se tak stane před soutěží, nebo

dokonce v jejím průběhu, může mít takový navenek nevinný krok přímo „devastující“ následky, což je naprosto zbytečné.

Stačilo by přitom, aby trenér rozvíjel svou

odbornost, například cestou konzultace

s mentálním koučem. I kdyby byl trenér v oblasti psychologie zkušený, každý

sportovec je jiný. Jeho psychika je také

jiná, a proto mohou nastat situace, které

i zkušeného trenéra zaskočí způsobem,

že nedokáže vzniklou situaci tak rychle

vyhodnotit a vyřešit ve prospěch sportovce a jeho výkonu. Tak jako každý sportovec, mentální kouč i trenér, budou-li

všichni své dovednosti prohlubovat, budou se i výkony sportovců zlepšovat.

Ideální je, když má trenér schopnosti

a kvalifikaci mentálního kouče, pak žádného nepotřebují. Pokud tomu tak není,

co je zcela normální, že se může příležitostně poradit s odborníkem, případně

s ním začne dlouhodobě spolupracovat.

Někdy se stačí radit, jen když se vyskytnou kritické situace, načež trenér vyhodnotí, že jeho reakce nevedla k úspěchu,

ale sportovci naopak uškodila.

Pak je na místě vše konzultovat se specialistou a příště zkusit jiný a efektivnější

postup. O nic jiného tu ani nejde. Přestat plýtvat drahocenným časem a často

i nervy obou dvou, trenéra i sportovce.

Je třeba si klást společné cíle a vykročit na

cestu společně. Překonávat překážky

a všechny nástrahy jako jeden tým.

Pak je celý tréninkový proces maximálně efektivní a sportovec podává

výkony na hraně svých aktuálních

možností. Ideální trojúhelník koučsportovec-mentální trenér vede ke

kvalitnímu sportovnímu výsledku.

Dokládají to příklady řady světových sportovců i jejich trenérů, kteří se netají popisovanou spoluprací, ať už se jedná o sportovní týmy nebo jednotlivce. Stále totiž

platí motto: Více hlav, více rozumu!

29