Vlci na lovu talentů
V době extrémně nízké nezaměstnanosti se zaměstnavatelé o talenty perou a ředitelé firem hledají efektivnější způsoby
náboru nových lidí. Čím dál častěji tak vzniká poptávka po takzvaném „headhuntingu“ neboli zakázkovému náboru.
se dlouhodobě pohybuje nad úrovní osmdesáti procent,“ dodává Ivar Mesenský.
Zakladatelé společnosti Wolf Hunt Ondřej Havlíček a Ivar Mesenský
Headhuntingu se věnují velké agentury
i malé specializované subjekty. V roce
2016 založili Ivar Mesenský a Ondřej Havlíček poradenskou kancelář Wolf Hunt,
která se orientuje čistě na zakázkový nábor v IT a manažerském segmentu. Pracovní agentury mají podle nich obchodní
strategii nastavenou tak, že nemohly
náboru věnovat péči, jakou si zasluhuje.
Celý proces připomínal spíše sériovou
výrobu a zavedená praxe již dávno nereflektuje nároky současného trhu.
Proto se i v Česku začíná prosazovat model, kdy si firmy raději najmou úzce specializované headhuntery. Praxe v náboru
vrcholných manažerů a nedostatkových
expertů se v posledních letech překotně
mění a mohou za to nové požadavky
pracovního trhu. Vznikají nové technologické společnosti, stejně jako startupy
s obrovskou poptávkou po IT specialistech, kterých v tuzemsku aktuálně chybí
až desítky tisíc.
Vztah žádaného manažera/specialisty
a headhuntera stojí na důvěře a dlouhodobém vztahu a v mnohém se podobá
spolupráci špičkového golfisty s jeho
hráčským agentem.
„Hráčský agent nemusí umět odpalovat míče, ale velmi dobře
se vyzná ve výhodných
sponzorských kontraktech. Stejně tak
zkušený headhunter zná spoustu zákulisních informací, má dobré kontakty na klíčové lidi ve firmách a těm nejžádanějším
talentům dovede zařídit diskrétní a individuální výběrové řízení,“ vysvětluje Ondřej
Havlíček.
Úspěch lovce mozků je závislý na informacích. Musí získat potřebné informace
od zadavatele, ale zároveň je tlumočit
potenciálnímu zaměstnanci tak, aby se
rozhodl pro změnu. Cílem není fakta
zkreslovat. Z výsledné dohody by totiž
měly profitovat všechny tři strany – zaměstnavatel, zaměstnanec i headhunter.
Ten by měl být psychologem, empatickým posluchačem, ale zároveň dobrým
obchodníkem, který zná své „teritorium“
či branži.
Odborníci doporučují manažerům, aby
nebyli překvapeni, když je headhunter při
úvodní schůzce podrobí výslechu a bude
se vyptávat na vše o jejich podnikání, poslání organizace, kterou řídí, proklepne
jejich firemní kulturu a prozkoumá další
interní procesy. Zkušený headhunter
s vámi průběžně komunikuje a připravuje
pro vás pohovory s kandidáty.
Hlavním ukazatelem kvality náborového
partnera by pak měl takzvaný „fill rate“
(obdoba golfového handicapu) s tím,
že tady platí čím vyšší, tím lepší. „Naše
úspěšnost, kterou počítáme jako poměr obsazených pozic vůči zadaným,
Firma může díky headhunterovi a jeho
vlivu získat náskok před potenciální konkurencí nebo ji úplně eliminovat. Díky
třetí straně se dozví o nápadu změnit
pozici jako první a může provést celý přestup bez povšimnutí odborné veřejnosti.
Dobrý headhunter musí pohotově reagovat v případě, kdy se stávající zaměstnavatel snaží udržet manažera atraktivní
protinabídkou. „Změna zaměstnání je pro
většinu lidí velmi důležitá událost, proto
je třeba zachovat velký respekt a rozhodně nemanipulovat nikoho ze zúčastněných,“ upozornil Havlíček. Zodpovědností headhuntera je dodat maximum
informací, porovnat nabídky a podpořit
klienta v rozhodnutí, které dlouhodobě
ovlivní jeho život.
Obchodní model, který využívají headhuntingové kanceláře se od toho, který využívají personální agentury, zpravidla liší.
Hlavním rozdílem bývá vstupní investice
ze strany firmy, která poptává službu lovců
hlav. Tato úvodní platba pokrývá větší část
práce headhuntera a zpravidla je ospravedlnitelná při závazku oboustranné exkluzivity, systematické aktivity a pravidelného
reportingu ze strany headhuntera.
„Platba předem přestává vadit, pokud v jejím rámci dostanete něco, co vám běžné
agentury nedají. Například cílenou marketingovou kampaň pozice a značky vaší
firmy, zaměřenou na konkrétní vybranou
skupinu manažerů a expertů. Headhunter
pak může poskytnout firmě data z trhu
o jejich dostupnosti, mzdových očekáváních apod., což jsou velmi cenné údaje,
neboť se jedná o informace od pasivních
kandidátů, kteří jsou pro pracovní trh prakticky neviditelní,“ zakončuje Mesenský.
(PR)
Více informací na: www.wolfhunt.cz
Kontakt: info@wolfhunt.cz
+420 720 996 733
GOLF & STYLE
88 |
BRNO BUSINESS GOLF & STYLE | DEVELOPMENT | INVESTICE | ROZHOVOR | LIDSKÉ ZDROJE