Vlci na lovu talentů

V době extrémně nízké nezaměstnanosti se zaměstnavatelé o talenty perou a ředitelé firem hledají efektivnější způsoby

náboru nových lidí. Čím dál častěji tak vzniká poptávka po takzvaném „headhuntingu“ neboli zakázkovému náboru.

se dlouhodobě pohybuje nad úrovní osmdesáti procent,“ dodává Ivar Mesenský.

Zakladatelé společnosti Wolf Hunt Ondřej Havlíček a Ivar Mesenský

Headhuntingu se věnují velké agentury

i malé specializované subjekty. V roce

2016 založili Ivar Mesenský a Ondřej Havlíček poradenskou kancelář Wolf Hunt,

která se orientuje čistě na zakázkový nábor v IT a manažerském segmentu. Pracovní agentury mají podle nich obchodní

strategii nastavenou tak, že nemohly

náboru věnovat péči, jakou si zasluhuje.

Celý proces připomínal spíše sériovou

výrobu a zavedená praxe již dávno nereflektuje nároky současného trhu.

Proto se i v Česku začíná prosazovat model, kdy si firmy raději najmou úzce specializované headhuntery. Praxe v náboru

vrcholných manažerů a nedostatkových

expertů se v posledních letech překotně

mění a mohou za to nové požadavky

pracovního trhu. Vznikají nové technologické společnosti, stejně jako startupy

s obrovskou poptávkou po IT specialistech, kterých v tuzemsku aktuálně chybí

až desítky tisíc.

Vztah žádaného manažera/specialisty

a headhuntera stojí na důvěře a dlouhodobém vztahu a v mnohém se podobá

spolupráci špičkového golfisty s jeho

hráčským agentem.

„Hráčský agent nemusí umět odpalovat míče, ale velmi dobře

se vyzná ve výhodných

sponzorských kontraktech. Stejně tak

zkušený headhunter zná spoustu zákulisních informací, má dobré kontakty na klíčové lidi ve firmách a těm nejžádanějším

talentům dovede zařídit diskrétní a individuální výběrové řízení,“ vysvětluje Ondřej

Havlíček.

Úspěch lovce mozků je závislý na informacích. Musí získat potřebné informace

od zadavatele, ale zároveň je tlumočit

potenciálnímu zaměstnanci tak, aby se

rozhodl pro změnu. Cílem není fakta

zkreslovat. Z výsledné dohody by totiž

měly profitovat všechny tři strany – zaměstnavatel, zaměstnanec i headhunter.

Ten by měl být psychologem, empatickým posluchačem, ale zároveň dobrým

obchodníkem, který zná své „teritorium“

či branži.

Odborníci doporučují manažerům, aby

nebyli překvapeni, když je headhunter při

úvodní schůzce podrobí výslechu a bude

se vyptávat na vše o jejich podnikání, poslání organizace, kterou řídí, proklepne

jejich firemní kulturu a prozkoumá další

interní procesy. Zkušený headhunter

s vámi průběžně komunikuje a připravuje

pro vás pohovory s kandidáty.

Hlavním ukazatelem kvality náborového

partnera by pak měl takzvaný „fill rate“

(obdoba golfového handicapu) s tím,

že tady platí čím vyšší, tím lepší. „Naše

úspěšnost, kterou počítáme jako poměr obsazených pozic vůči zadaným,

Firma může díky headhunterovi a jeho

vlivu získat náskok před potenciální konkurencí nebo ji úplně eliminovat. Díky

třetí straně se dozví o nápadu změnit

pozici jako první a může provést celý přestup bez povšimnutí odborné veřejnosti.

Dobrý headhunter musí pohotově reagovat v případě, kdy se stávající zaměstnavatel snaží udržet manažera atraktivní

protinabídkou. „Změna zaměstnání je pro

většinu lidí velmi důležitá událost, proto

je třeba zachovat velký respekt a rozhodně nemanipulovat nikoho ze zúčastněných,“ upozornil Havlíček. Zodpovědností headhuntera je dodat maximum

informací, porovnat nabídky a podpořit

klienta v rozhodnutí, které dlouhodobě

ovlivní jeho život.

Obchodní model, který využívají headhuntingové kanceláře se od toho, který využívají personální agentury, zpravidla liší.

Hlavním rozdílem bývá vstupní investice

ze strany firmy, která poptává službu lovců

hlav. Tato úvodní platba pokrývá větší část

práce headhuntera a zpravidla je ospravedlnitelná při závazku oboustranné exkluzivity, systematické aktivity a pravidelného

reportingu ze strany headhuntera.

„Platba předem přestává vadit, pokud v jejím rámci dostanete něco, co vám běžné

agentury nedají. Například cílenou marketingovou kampaň pozice a značky vaší

firmy, zaměřenou na konkrétní vybranou

skupinu manažerů a expertů. Headhunter

pak může poskytnout firmě data z trhu

o jejich dostupnosti, mzdových očekáváních apod., což jsou velmi cenné údaje,

neboť se jedná o informace od pasivních

kandidátů, kteří jsou pro pracovní trh prakticky neviditelní,“ zakončuje Mesenský.

(PR)

Více informací na: www.wolfhunt.cz

Kontakt: info@wolfhunt.cz

+420 720 996 733

GOLF & STYLE

88 |

BRNO BUSINESS GOLF & STYLE | DEVELOPMENT | INVESTICE | ROZHOVOR | LIDSKÉ ZDROJE