PRŮMYSL A OBCHOD | Business
BRNO BUSINESS Golf & Style
I malé a střední podniky mají zásluhu na
REKORDNÍM EXPORTU
Česká ekonomika zažívá extrémně úspěšné období. Tuzemské hospodářství roste tempem, které republika dříve záviděla asijským tygrům. Podle
odhadů ministerstva zahraničních věcí český export letos přesáhne 4 biliony korun. Český podíl na světovém obchodu loni překročil magickou
hranici jednoho procenta. Potenciál na zahraničních trzích využívají i malé a střední podniky (MSP), byť musejí čelit zvláštním překážkám.
„Roste náš export na trhy, jako je Rusko
a Čína. Daří se nám ale také stále lépe
uspět i na vyspělých trzích evropských
zemí či například Spojených států amerických. Získávání nových trhů ovšem může
začít být těžší – zkrátka proto, že na mnoha
už jsme velmi silní. Prostor pro růst ale pořád ještě máme,“ prozradil ředitel Odboru
ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí Marek Svoboda.
Jako určité riziko dalšího růstu sám vidí
Brexit, jenž má potenciál se dotknout států
Evropské unie silně orientovaných na vývoz, mezi něž ČR jednoznačně patří. „Jak
bude Brexit ve skutečnosti vypadat, stále
nevíme. Jeho dopady však nemusejí být
nutně jenom negativní. V roce 2018 se konečně dozvíme víc o tom, co nás právě ve
spojitosti s Brexitem čeká,“ dodal.
Přestože zahraniční trhy nabízejí evropským společnostem významné příležitosti, konkrétně segment malých a středních podniků čelí podle ředitele Regionální
hospodářské komory Brno Čeňka Absolona
mnohým překážkám. „Firmy se musejí vypořádat s problémy, jako je dodržování cizích zákonů, závazných pravidel smluvního
práva, celních předpisů, technických předpisů a norem, řízení transferu technologií
a ochrany práv duševního nebo průmyslového vlastnictví,“ uvedl Absolon.
Při řešení těchto výzev jsou tyto firmy oproti
větším podnikům zpravidla hůře vybaveny
odbornými znalostmi a finančními či lidskými
zdroji. Podle OECD jsou hlavními překážkami,
které malé a střední podniky uvádějí, nedostatek provozního kapitálu pro financování
vývozu, obtížné zjišťování podnikatelských
možností v zahraničí, nedostatek informací
pro analýzu trhů nebo neschopnost navázat
kontakt s možnými zákazníky v zahraničí.
„Podniky, které dosud nepůsobí na mezinárodním trhu, mohou některé překážky
podceňovat a jiné přeceňovat, takže je
třeba vzít v úvahu mezinárodní zkušenosti
dané společnosti, případně nedostatek
těchto zkušeností,“ upozornil Absolon.
Jako vnitřní překážky zmínil cenu a kvalitu výrobků nebo služeb, vysoké náklady
internacionalizace či jazykovou bariéru.
RHK Brno sama prostřednictvím svého
Centra mezinárodního obchodu (CMO)
nabízí firmám informační podporu, jež
napomáhá přímému navazování kontaktů
s partnery ze zahraničí. Příkladem jsou semináře a vzdělávací kurzy zahrnující specifické dovednosti či aktuální informace
z vybraných teritorií.
CMO rovněž nabízí sofistikované poradenství a díky finanční podpoře Jihomoravského kraje a statutárního města Brna
i podporu MSP v rámci jejich účasti na
odborných zahraničních veletrzích nebo
obchodních misích. To se týká aktuálně
kupříkladu březnové obchodní mise do
Srbska a květnové do Rumunska.
Například společnost HUTIRA – BRNO, s.
r. o., která působí v energetice a plynárenství, vidí velký potenciál zejména v Africe. „Máme několik rozpracovaných projektů v Severní Africe, ale třeba i v Ghaně,
kam se nám v minulosti podařilo dodat
několik zařízení. Pokud bych měl mluvit
o Ghaně, tak jde o zemi, kde je velký růst
HDP a je zde velký hlad po technologiích.
Zejména v energetice je zde značný potenciál, a proto tento sektor velmi bedlivě
sledujeme,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Radek Kundrata.
V Ghaně podle něj není zatím silné konkurenční prostředí, přesto sem zasahuje Čína. „Jejich proexportní politika,
ale i snaha investovat v daných zemích,
a tím si vytvořit zázemí pro jiné projekty,
je něco, s čím se celkově západní firmy
těžko potýkají. Je možné vidět obrovský
rozmach jejich aktivit,“ zdůraznil Kundrata.
Podle něj je nutná i pomoc českých diplomatů v podobných zemích. V Ghaně
prý v posledních letech fungovala velice
dobře.
(PR)
III