DRIVING | Móda a životní styl
Některé košile měly jednoduchý střih
s kolmo, tedy v pravém úhlu nasazenými rukávy. Některé košile měly nařasené konce rukávů a také látku kolem
krku a byly ozdobeny krajkou, která
z rukávů kamizol vyčnívala. Košile plnila výhradně funkci hygienickou, aby
absorbovala pot, a také praktickou, aby
izolovala kůži nositele od tehdy hrubých
látek, které se většinou na výrobu svrchních oděvů používaly.
Nejčastěji byly utkány ze lnu, byly tedy
vždy bílé. Barevné košile se začaly vyrábět až počátkem 19. století. Blankytně modrá košile, kterou považujeme
již řádku dekád za běžný pánský oděv,
byla před 150 lety pro tehdejšího muže,
gentlemana, naprosto nepřijatelná.
V roce 1827 uštědřila hygieně pomyslnou herdu do zad paní Hannah Montaque, když vymyslela odnímatelný límec košile, aby nemusela svému choti
prát košile celé, ale jen viditelně znečištěné límce. Co na to její manžel,
není v archivech zaznamenáno. Odnímatelný, silně naškrobený límec byl na
dlouhou dobu synonymem pro velmi
dobře oděného muže, jenž pečuje
o svůj vzhled. A také mnohdy s despektem vyslovené označení pro dobře
oblečené, respektive formálně oděné
muže – bílé límečky.
Bílé odnímatelné límce se pomocí tří
dírek a průběžných knoflíků nasazovaly
také na pruhované košile. Právě zde
vzniká pramatka košile, kterou dnes
označujeme za Winchester košili, tedy
košili s kontrastními bílými manžetami
a límcem.
RUKÁVY A MANŽETY
Rukávy košile jsou nyní nejčastěji ušité
ze dvou dílů. Hlavice rukávu tvoří
průramek a je sešitá jedním švem
na spodní části rukávu. Na rukávu je
DANIEL ŠMÍD
DANI
Vizí autora
au tohoto článku je zlepšit
chování a oblékání lidí kolem něj.
chová
Daniel Šmíd
Š je lektor a mentor,
přednáší o korektním
pře
chování a vztazích, soudobé
ch
sspolečenské a obchodní
etiketě a tématech spojených s moudrým oblékáním. Více
o něm na www.danielsmid.cz.
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
našitá manžeta. Košile s krátkým rukávem, tedy bez manžet, jsou chápány
výhradně jako košile pracovní nebo
pro volný čas, tedy na zahradu nebo
k vodě. Manžeta košile je část, která
rukáv ukončuje a má mnoho tvarů
a provedení. Dvě základní skupiny
tvoří manžety jednoduché, často nazývané jako italské, a manžety dvojité
– francouzské.
U francouzských manžet rozlišujeme
jen dva druhy a liší se nepatrně. Jedna
varianta má rohy zaoblené, druhá je má
ostré. Zaoblené rohy se méně chytají za
hranu stolu při jídle, při práci a psaní. To
je jejich výhodou. Na druhou stranu ty
nezaoblené mají formálnější charakter.
Francouzské manžety nemají přišité
knoflíky, spínají se manžetovými knoflíky. Italské, nebo často zvané soudkové
manžety, mají vícero provedení. Počet
knoflíků, nejčastěji jeden nebo dva, je
ten nejviditelnější aspekt. Tři knoflíky
vypadají příliš zdobeně a jsou zcela
zbytečné.
Manžety dále rozlišuje podle řazení
knoflíků, tedy zda jsou vedle sebe, myšleno po délce paže, nebo za sebou.
U obou druhů mohou být vnější rožky
manžety rovné, sešikmené nebo kulaté.
Zvláštní druh manžety je u košile smokingové. Spíná se pomocí manžetových
knoflíků, ale není ohrnutá.
ZADNÍ DÍL A PŘEDNICE
Tělo košile je vyrobeno ze tří dílů, jeden velký a dva menší. Velký tvoří záda
košile, ty dva menší tvoří přední část
včetně légy s knoflíky. Spodní okraj košile po sešití vytvoří rovnou, nyní však
nejčastěji zaoblenou linii, která prakticky zamezuje vytažení košile a navíc ubírá zbytečný materiál na bocích.
Zadní díl je nejčastěji hladký nebo je
opatřen dvěma záševky v oblasti pasu,
aby bylo docíleno štíhlejšího vzhledu.
Nejméně často mají košile záhyby napojené na sedlo košile v oblasti lopatek,
jeden na každé straně páteře nebo dva
záhyby proti sobě.
Přední díly jsou vertikálně ukončeny tzv.
knoflíkovou légou, tedy kons trukční
částí košile, která umožňuje pohodlné
oblékání, zapínání a rozepínání košile.
Pánské košile mají na levé straně dírky
a na pravé straně knoflíky. U dámských
košil je to obráceně.
Dírky jsou obšity dírkovým stehem
a většina z nich je umístěna vertikálně.
To umožňuje malou, avšak jistou pružnost spoje a volnost pohybu knoflíku
v dírce. Minimálně jeden knoflík, tedy
límcový, se zapíná do horizontálně vyšité dírky, aby byl obvod krku přesně
vymezen. Navíc je u krku větší pnutí
v tahu a takto vedená dírka zajišťuje
pevnější spojení obou dílů.
U konfekčních košil výjimečně, u zakázkových košil velmi často najdete také
poslední spodní dírku vyšitou horizontálně. Důvod je obdobný. Na spoj košile
je v oblasti sedu vyvinut větší tah sezením, přeložením nohy přes nohu nebo
ohýbáním trupu.
KNOFLÍKY A KNOFLÍČKY
Na košilích najdete dva druhy knoflíků.
Velké, které mají průměr 12 mm, zapínají rukávové manžety a oba přední
díly. Malé knoflíky o průměru 8 mm najdete na manžetových rozparcích, které
slouží k pohodlnému ohrnutí rukávů.
Najdete je také v rozích některých límců
u tzv. Button Down límeček.
Knoflíky jsou velmi často přišity klasicky,
tedy dvěma stehy paralelně vedle sebe.
Stále častěji však také najdete košile,
které mají knoflíky přišity křížem. Obě
varianty jsou rovnocenné, křížové prošití
je však modernější.
SEDLO KOŠILE
Sedlo košile je část, která je vyrobena
z jednoho dílu, u lepších košil a košil
na míru ze dvou kusů. Případný šev je
uprostřed v oblasti páteře. Pokud je vyrobeno ze dvou dílů, je možno jej lépe
tvarovat a přizpůsobit nositeli. Sedlo,
vyrobené ze zdvojené látky, vytváří konstrukční pevnější ramenní část a spojuje
všechny díly dohromady s límcem.
Ani nyní to není o košilích vše. V dalších
dílech se dozvíte, k čemu vlastně nyní
slouží límec, kolik prostoru byste měli
mít v košili, aby vám seděla dobře, neplandala a nerozevírala se, když si sednete. Prozradím vám také tipy na nejlepší materiály, jak košili správně nosit
a netrhnout si ostudu.
85