DRIVING | Auto tip
Generální ředitel Porsche Oliver Blume
(vpravo) si při premiéře Taycanu Cross
Turismo zapózoval s ambasadorem modelu,
švédským lyžařem Akselem Lund Svindalem.
Porsche Taycan Cross Turismo
Elektrické Porsche pro každou příležitost
Když Porsche představilo elektrický supersedan Taycan,
okamžitě stanovilo měřítka mezi elektromobily. Že se
dá laťka ještě zvýšit, to dokazuje verze Cross Turismo –
shootingbrake schopný i pohybu v terénu.
Elektrický pohon není ve spojení se jménem Porsche žádnou novinkou, ale v historii stejnojmenné stuttgartské automobilky
představuje elektromobil Taycan začátek
nové éry. Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, používal elektromotory
k pohonu svých vozidel již na přelomu
19. a 20. století. Elektrický pohon však
záhy prohrál konkurenční boj se spalovacími motory, které postupně zdokonaloval
i jeho syn Ferry ve sportovních vozech Porsche vyráběných po druhé světové válce.
Porsche se však nyní k elektrickému pohonu znovu vrací. Proces elektrifikace
produktové řady stuttgartské automobilky zahájily nejprve plug-in hybridní modely, nyní přichází řada na první ryzí elektromobil. Ten oslavil světovou premiéru
loni v září a letos ho doplnila druhá praktičtější karosářská varianta.
Nový model Porsche Taycan je čtyřdveřovým sportovním vozem, který stanovuje
v mnoha ohledech nová měřítka. Vývojáři
82 | GOLF
nestáli před snadným úkolem, protože zadání znělo zkonstruovat pro éru elektromobility pravé Porsche – fascinující sportovní vůz, který nejenže nadchne svého
majitele progresivní technikou a ohromující jízdní dynamikou, ale také dokáže
fascinovat fanoušky automobilů na celém světě, stejně jako legendární modely
značky poháněné spalovacími motory.
Nyní přichází multifunkční Taycan Cross
Turismo: praktické outdoorové „kombi“,
které si troufne i mimo asfalt. Proti běžnému Taycanu nabídne prostornější karoserií shooting brake a také bytelnější
vzezření umožňující pohyb mimo asfalt –
minimálně psychologicky. Kdybyste přesto
chtěli s Taycanem Cross Turismo do terénu, určitě se ho nelekne. Standardně se
díky dvěma elektromotorům nabízí pohon
4x4 a vzduchový podvozek, který je proti
běžnému Taycanu o 30 milimetrů vyšší.
Příplatkový paket Off-Road Design pak
zvedá světlost o dalších 30 mm a přidává
další ochranné prvky karoserie, s nimiž
Standardní vzduchový podvozek umožňuje měnit světlost při vyšších
rychlostech se v zájmu nižší spotřeby a vyšší stability sníží.