ROZHOVOR | Gorjan Lazarov
Gorjan Lazarov: Všechno stojí na lidech
Gorjan Lazarov je generálním ředitelem hotelového řetězce Orea Hotels & Resorts, pod
který spadá 14 hotelů. Do Česka přišel před 19 lety z Makedonie, kariéru začínal v hotelu Marriott, postupně se vypracoval až na hotelového ředitele Boscolo Prague Hotel
a Boscolo Milano Hotel. Vystudoval University of Pittsburgh, Katz Business School.
udržet svou pozici, nemůžeme usnout ani
na chvíli. Začíná to u řadových zaměstnanců, ti jsou pro nás nejdůležitější. To,
jak vás v hotelu uvítali, jak byli příjemní
a jak vám vycházeli vstříc, když se vyskytl
nějaký problém, si zapamatujete lépe než
to, jak velká a jaké značky byla televize.
Spokojený zaměstnanec je pro nás důležitý. Ten znamená spokojeného hosta
a spokojený host znamená spokojeného
majitele. Už dávno nepronajímáme jen
postel v pokoji, to je základ, my prodáváme víc. Prodáváme pocit, že se o vás
dobře postarali někde, kde nejste doma.
Co může nabídnout Orea Hotels &
Resorts svým zákazníkům?
Když se na naše služby podíváte jen jako
na zboží, je to jednoduché. Poskytujeme
prostor pro ubytování. Máme výhodu, že
se naše hotely nacházejí ve výjimečných
lokalitách. Ale i v těch nejlepších lokalitách rozhoduje, jak se o zákazníka postaráte. Hotel sám a místo, kde stojí, jsou
hardware, k němu je potřeba výkonný
software – služby. Celkový servis začíná
už uvítáním při vstupu do hotelu, pokračuje čistým pokojem, gastronomickou nabídkou až po to, že dokážeme předvídat
potřeby hostů a reagovat na ně dřív, než
na ně sami pomyslí. Když tento software
funguje, sami zákazníci se stanou naším
nejlepším marketinkovým nástrojem…
V poslední době se zvyšují nároky
zákazníků, jak na tyto potřeby
reagujete?
Máte pravdu, nároky zákazníků se zvyšují a je potřeba držet tempo, vylepšovat
vybavení pokojů, mít širší nabídku ubytování i stravování a celkově veškerých služeb. Pokud si Orea Hotels & Resorts chce
76 | GOLF
Jakým způsobem hodnotíte
zaměstnance?
Objektivní hodnocení práce zaměstnance
je složité i jednoduché zároveň, záleží
na konkrétní sféře, kterou hodnotíte. Například mystery shopping je velmi dobrý
způsob, jak se můžete o přístupu zaměstnanců něco dozvědět, ale nelze na něm
stavět absolutně. Hodně nám pomáhá
využívání on-line prostředí – každý zákazník může vypsat své pocity z bezpečí
domova, recenze se píše lépe, než kdybychom se ho ptali u dveří při odchodu.
Z odezvy zákazníků na našem portálu
orea.cz i z dalších už jsme nashromáždili
tolik reakcí a hodnocení, že se z nich dají
získat velmi relevantní závěry.
Internet vám pomáhá získávat
zpětnou vazbu, co dál je pro vás
důležité?
Internet je samozřejmostí, díky němu
je nabídka i konkurence obrovská. Ale
všechno pořád stojí na lidech. Od zaměstnanců žádáme zápal pro věc, vlastní invenci a iniciativu. Při tom zákonitě vznikají
i chyby, ale i z nich se učíme, je to součást procesu, který nám pomáhá v růstu.
Tím, že vyvíjíme a zvládáme tyto procesy, zjednodušeně řečeno udržujeme si
špičkové know how, získáváme možnost
rozšiřovat řetězec Orea Hotels & Resorts
i na hotely, které provozujeme, i když je
nevlastníme – buď formou franšízy, nebo
management kontraktu.
Jaká je budoucnost řetězce OREA
Hotels & Resorts, jaké novinky
chystáte?
V první řadě bych zmínil probíhající rekonstrukce jednotlivých hotelů. Momentálně realizujeme přestavbu šumavského
hotelu Horizont, kde bude návštěvníkům
od příštího roku k dispozici 40 nových pokojů. Dále od ledna pokračujeme v rekonstrukci pražského hotelu Pyramida a také
připravujeme projekt pro brněnský hotel Voroněž a hotel Horal ve Špindlerově
Mlýně. Během následujících let 2018–19
chceme nabídnout moderní produkt,
který ocení všichni naši zákazníci.
Začátkem příštího roku budeme spouštět
novou verzi webových stránek s návazností na náš věrnostní program. Nejde
jen o karty, na nichž bude zákazník sbírat
slevové body, směřujeme všechno do formátu, kdy budeme využívat mobilní aplikaci, která si zákazníka bude pamatovat,
bude znát jeho preference a selektivně
mu dokáže nabídnout možnosti jeho dalšího pobytu. A když přijde tento zákazník
do hotelu, půjde jako domů, nebude muset vyzvedávat klíč na recepci, pokoj mu
otevře mobil. A bude toho ještě víc…
Za rozhovor děkuje Ivo Doušek
Foto: Archiv Gorjana Lazarova
OREA HOTELS & RESORTS
• Největší hotelový řetězec v ČR
• 14 hotelů v nejatraktivnějších lokalitách ČR
• Hory, lázně, města
• Téměř 4 000 komfortních hotelových lůžek
• Kvalitní wellness a relax centra
• Vysoký standard služeb a péče o hosta
• Od roku 2000 pravidelně umístění v „Českých
100 nejlepších“