ROZHOVOR | Pavel Růžička

k hledání informací, procvičování učiva

a k výuce obecně.

Žáci jsou aktivně vtaženi do výuky, která mívá formu dialogu

jak s učitelem, tak s ostatními žáky.

postupně. Pokud dítě úvodní ročník neabsolvuje, může pro něj být přechod do

školního režimu náročnější.

Na svém webu máte krásné motto,

že chcete inspirovat děti k lásce

k učení – čím? A daří se to?

Touha dozvídat se nové věci je do velké

míry přirozená každému malému dítěti.

Když pochopí, že učení mu pomáhá chápat a analyzovat svět kolem nich, že mu

pomáhá neustále se zlepšovat, je napůl

vyhráno. K vytvoření dlouhodobě motivujícího prostředí je však třeba inspirovat

nejen děti, ale i učitele. I u nich totiž platí,

že pokud vidí výsledky svého nasazení,

pomáhá jim to odvádět lepší práci, sdílet

mezi sebou poznatky a nápady a mít ze

své práce radost. Bez toho se něco takového jako láska k učení nemůže podařit.

Od revoluce odborníci upozorňují,

že systém škol v České republice

není špatný, ale je zastaralý. Děti

stále víc „biflují“ a méně se učí myslet v souvislostech, myslet kriticky,

udělat si na věc názor a umět ho

vysvětlit ostatním. Je toto cesta

BASIS?

Myslím, že klíčem k úspěchu je kombinace obojího. Tedy množství informací

a dat, které je člověk schopen se naučit

a zapamatovat si a pak aplikovatelnost

naučených poznatků v praxi. Pokud se

toto podaří ještě správně a sebevědomě

interpretovat, je to pravý úspěch. Ano,

toto je cesta BASIS.

102 | GOLF

Osnovy BASIS fungují na principu

propojení jednotlivých oborů, kladou důraz na interaktivní výuku.

Můžete popsat podrobněji, jak to

vypadá v praxi?

Na prvním stupni učíme klíčové předměty

přírodních a humanitních věd prostřednictvím kombinovaných kurzů. Studenti si

tak mnohem lépe uvědomují souvislosti

mezi jednotlivými disciplínami, což posiluje jejich schopnosti kritického myšlení

a hlubšího porozumění. V předmětu Math

& Science se například děti seznámí s dělením zvířat na savce, ptáky, ryby apod.

V početních operacích pak musejí sečíst

všechny ptáky nebo bezobratlé na obrázku. V humanitních oborech to může

být například spojení dějepisu se zeměpisem – při výuce o starověkém Římu se

děti zároveň dozvědí, kde se Řím nachází.

Propojování disciplín je dalším z pilířů našeho kurikula.

Zatímco před více než stovkou let

děti ještě psaly na tabulky, dnes je

stále rozšířenější zapojení interaktivních tabulí a tabletů do výuky.

Platí to i pro BASIS?

Ve 21. století jsou moderní technologie

neodmyslitelnou součástí našich životů

a je mylné se domnívat, že od nich můžeme děti izolovat. Interaktivní výuku

s využitím tabletů, digitálního obsahu

a dalších technologií proto do našeho

kurikula zapojujeme. Důraz dáváme na

to, aby se studenti učili využívat technologie smysluplně a produktivně zejména

V BASIS jste také vyvinuli vlastní

vzdělávací softwarovou platformu

SPORK. Komu a jak slouží, proč ji využíváte? Řekněte nám o ní něco víc?

SPORK umožňuje našim učitelům a autorům vytvářet obsah kurzů a prostřednictvím tabletů nebo jiných zařízení jej sdílet

se studenty. V nižších ročnících má obsah

formu interaktivních úloh, které děti zaujmou a na které se těší. Velmi nenásilnou

formou jsou tak schopni si osvojit získané znalosti a dovednosti. Učitelé také

získávají přesnou zpětnou vazbu o tom,

do jaké míry studenti v hodině probírané

látce rozumí. Z využívání SPORKu jsme

nadšeni a věříme, že může být velice prospěšný i dalším vzdělávacím organizacím.

Rádi ji nabídneme i jiným školám v České

republice.

Vila v Podolí, ve které BASIS sídlí, už

pojme jen několik tříd, co bude dál?

V letošním roce proběhne dostavba pavilonu se dvěma třídami a v budoucnu

školu doplní vnitřní sportoviště a další

potřebné prostory. Pro další pokračování

a rozšíření školy jsme ale také právě zakoupili pětipatrovou vilu s velkou zahradou v pražské Bubenči. Po rekonstrukci

a dostavbě objektu bychom zde přibližně

za tři roky měli přivítat první žáky našeho

druhého stupně.

Jaké jsou podle vašich zkušeností

vlastně dnešní děti?

Když budu srovnávat se svým dětstvím

(80. léta 20. století), myslím, že jsou

stejné. Chtějí si hrát, chtějí se učit novým

věcem, sportovat, být s kamarády. Jen

dnes mají daleko více možností. Cestovat, studovat v zahraničí, věnovat se všem

možným sportům, umění. Je povinností

nás dospělých a rodičů jim umožnit tuto

nabídku plně využít.

Za rozhovor děkuje Hana Tietze

www.basisprague.cz