ROZHOVOR | Pavel Růžička
k hledání informací, procvičování učiva
a k výuce obecně.
Žáci jsou aktivně vtaženi do výuky, která mívá formu dialogu
jak s učitelem, tak s ostatními žáky.
postupně. Pokud dítě úvodní ročník neabsolvuje, může pro něj být přechod do
školního režimu náročnější.
Na svém webu máte krásné motto,
že chcete inspirovat děti k lásce
k učení – čím? A daří se to?
Touha dozvídat se nové věci je do velké
míry přirozená každému malému dítěti.
Když pochopí, že učení mu pomáhá chápat a analyzovat svět kolem nich, že mu
pomáhá neustále se zlepšovat, je napůl
vyhráno. K vytvoření dlouhodobě motivujícího prostředí je však třeba inspirovat
nejen děti, ale i učitele. I u nich totiž platí,
že pokud vidí výsledky svého nasazení,
pomáhá jim to odvádět lepší práci, sdílet
mezi sebou poznatky a nápady a mít ze
své práce radost. Bez toho se něco takového jako láska k učení nemůže podařit.
Od revoluce odborníci upozorňují,
že systém škol v České republice
není špatný, ale je zastaralý. Děti
stále víc „biflují“ a méně se učí myslet v souvislostech, myslet kriticky,
udělat si na věc názor a umět ho
vysvětlit ostatním. Je toto cesta
BASIS?
Myslím, že klíčem k úspěchu je kombinace obojího. Tedy množství informací
a dat, které je člověk schopen se naučit
a zapamatovat si a pak aplikovatelnost
naučených poznatků v praxi. Pokud se
toto podaří ještě správně a sebevědomě
interpretovat, je to pravý úspěch. Ano,
toto je cesta BASIS.
102 | GOLF
Osnovy BASIS fungují na principu
propojení jednotlivých oborů, kladou důraz na interaktivní výuku.
Můžete popsat podrobněji, jak to
vypadá v praxi?
Na prvním stupni učíme klíčové předměty
přírodních a humanitních věd prostřednictvím kombinovaných kurzů. Studenti si
tak mnohem lépe uvědomují souvislosti
mezi jednotlivými disciplínami, což posiluje jejich schopnosti kritického myšlení
a hlubšího porozumění. V předmětu Math
& Science se například děti seznámí s dělením zvířat na savce, ptáky, ryby apod.
V početních operacích pak musejí sečíst
všechny ptáky nebo bezobratlé na obrázku. V humanitních oborech to může
být například spojení dějepisu se zeměpisem – při výuce o starověkém Římu se
děti zároveň dozvědí, kde se Řím nachází.
Propojování disciplín je dalším z pilířů našeho kurikula.
Zatímco před více než stovkou let
děti ještě psaly na tabulky, dnes je
stále rozšířenější zapojení interaktivních tabulí a tabletů do výuky.
Platí to i pro BASIS?
Ve 21. století jsou moderní technologie
neodmyslitelnou součástí našich životů
a je mylné se domnívat, že od nich můžeme děti izolovat. Interaktivní výuku
s využitím tabletů, digitálního obsahu
a dalších technologií proto do našeho
kurikula zapojujeme. Důraz dáváme na
to, aby se studenti učili využívat technologie smysluplně a produktivně zejména
V BASIS jste také vyvinuli vlastní
vzdělávací softwarovou platformu
SPORK. Komu a jak slouží, proč ji využíváte? Řekněte nám o ní něco víc?
SPORK umožňuje našim učitelům a autorům vytvářet obsah kurzů a prostřednictvím tabletů nebo jiných zařízení jej sdílet
se studenty. V nižších ročnících má obsah
formu interaktivních úloh, které děti zaujmou a na které se těší. Velmi nenásilnou
formou jsou tak schopni si osvojit získané znalosti a dovednosti. Učitelé také
získávají přesnou zpětnou vazbu o tom,
do jaké míry studenti v hodině probírané
látce rozumí. Z využívání SPORKu jsme
nadšeni a věříme, že může být velice prospěšný i dalším vzdělávacím organizacím.
Rádi ji nabídneme i jiným školám v České
republice.
Vila v Podolí, ve které BASIS sídlí, už
pojme jen několik tříd, co bude dál?
V letošním roce proběhne dostavba pavilonu se dvěma třídami a v budoucnu
školu doplní vnitřní sportoviště a další
potřebné prostory. Pro další pokračování
a rozšíření školy jsme ale také právě zakoupili pětipatrovou vilu s velkou zahradou v pražské Bubenči. Po rekonstrukci
a dostavbě objektu bychom zde přibližně
za tři roky měli přivítat první žáky našeho
druhého stupně.
Jaké jsou podle vašich zkušeností
vlastně dnešní děti?
Když budu srovnávat se svým dětstvím
(80. léta 20. století), myslím, že jsou
stejné. Chtějí si hrát, chtějí se učit novým
věcem, sportovat, být s kamarády. Jen
dnes mají daleko více možností. Cestovat, studovat v zahraničí, věnovat se všem
možným sportům, umění. Je povinností
nás dospělých a rodičů jim umožnit tuto
nabídku plně využít.
Za rozhovor děkuje Hana Tietze
www.basisprague.cz