ROZHOVOR | Pavel Svoreň

Závazky se nám daří plnit

V souvislosti s pandemií Covid v posledním roce řada společností pocítila výrazný

negativní dopad na své podnikání. Jak se s krizí popasovala investiční skupina PORTIVA, titulární partner naší golfové série, jsme se zeptali jejího výkonného ředitele

Pavla Svoreně.

Jak se změnila situace skupiny Portiva v průběhu roku 2020?

I přes již více než rok trvající omezení

ekonomiky se naší skupině nadále daří

plnit závazky vůči akcionářům i partnerům. Navzdory ztíženým podmínkám

jsme loni opět dosáhli cílů, které jsme si

předsevzali. Výrazně jsme posílili například v oblasti nemovitostí i technologií,

v čemž chceme letos pokračovat. Navíc

se po několika letech investičně vracíme

do oblasti energetiky.

Jak konkrétně tedy skupina rostla

ve zmiňovaných segmentech?

Podíváme-li se na oblast nemovitostí,

v prvním čtvrtletí roku 2020 jsme

úspěšně dokončili akcionářský vstup do

nově budovaného administrativního centra Astrid Offices v pražských Holešovicích. Následně jsme ve druhé polovině

roku uskutečnili historicky nejvýznamnější akvizici Portivy, kterou byl nákup

největšího obchodního centra ve Středočeském kraji, Centralu Kladno. Byť jsme

i nadále v období lockdownu, ukazuje

se, že návštěvnost tohoto obchodního

centra je stále velmi vysoká. Dáno je to

mimo jiné tím, že na rozdíl od řady obchodních center v Praze, zaměřených

z velké části na turisty a návštěvníky

hlavního města, je Central Kladno přirozeným nákupním místem pro místní

obyvatele.

Takže maloobchod je stále

atraktivní?

Z našeho pohledu velmi. Podíváme-li se

například na data z loňského roku, kdy

klasický retail procházel nejhlubší krizí

a naopak on-line dosahoval maximálního

výkonu, byl stále poměr prodejů 85:15

ve prospěch tradičního retailu.

106 | GOLF

Chápu tedy správně, že v nákupech

v této oblasti budete pokračovat?

Ano, další nákupy větších obchodních center plánujeme již v letošním roce. Chceme

se etablovat jako jeden z jejich největších

provozovatelů v České republice, což posílí

naší roli při vyjednávání s nájemci a umožní

nám to být lídrem transformace retailu.

A jaká je situace v oblasti

technologií?

Nákupem společnosti Cebia, lídra na trhu

s ověřováním původu vozů a telematikou,

jsme posílili svou roli datové jedničky v automotive segmentu v regionu střední Evropy. Dnes poskytujeme datové služby drtivé většině importérů a prodejců nových

a ojetých vozů nebo servisů. Stejně tak

jsme dominantní i v oblasti služeb pro koncové uživatele.

Plánujete rozvoj i v této oblasti?

Ještě v letošním roce plánujeme minimálně

jednu akvizici technologické společnosti

v západní Evropě, což by mělo sloužit jako

naše vstupenka na západní trhy. Naše produkty a služby jsou ve vyšším standardu,

než poskytují tamní firmy, pouze se musíme zbavit určité přezíravosti, s níž se lze

vůči firmám ze zemí bývalého východního bloku na trzích západní Evropy stále

ještě setkat. V tom nám však pomohou

právě zmíněné akvizice. Kromě toho organicky expandujeme s online tržištěm aut

Carvago na Slovensko, do Polska a do Německa, což jsou letos naše klíčové cíle.

Zmínil jste i návrat do segmentu

energetiky. Jak jste to myslel?

V energetice jsme aktivní přes 25 let, naše

skupina na ní vyrostla a stále patříme v oblasti obnovitelných zdrojů mezi největší

hráče v České republice. V posledních šesti