ROZHOVOR | Pavel Svoreň
Závazky se nám daří plnit
V souvislosti s pandemií Covid v posledním roce řada společností pocítila výrazný
negativní dopad na své podnikání. Jak se s krizí popasovala investiční skupina PORTIVA, titulární partner naší golfové série, jsme se zeptali jejího výkonného ředitele
Pavla Svoreně.
Jak se změnila situace skupiny Portiva v průběhu roku 2020?
I přes již více než rok trvající omezení
ekonomiky se naší skupině nadále daří
plnit závazky vůči akcionářům i partnerům. Navzdory ztíženým podmínkám
jsme loni opět dosáhli cílů, které jsme si
předsevzali. Výrazně jsme posílili například v oblasti nemovitostí i technologií,
v čemž chceme letos pokračovat. Navíc
se po několika letech investičně vracíme
do oblasti energetiky.
Jak konkrétně tedy skupina rostla
ve zmiňovaných segmentech?
Podíváme-li se na oblast nemovitostí,
v prvním čtvrtletí roku 2020 jsme
úspěšně dokončili akcionářský vstup do
nově budovaného administrativního centra Astrid Offices v pražských Holešovicích. Následně jsme ve druhé polovině
roku uskutečnili historicky nejvýznamnější akvizici Portivy, kterou byl nákup
největšího obchodního centra ve Středočeském kraji, Centralu Kladno. Byť jsme
i nadále v období lockdownu, ukazuje
se, že návštěvnost tohoto obchodního
centra je stále velmi vysoká. Dáno je to
mimo jiné tím, že na rozdíl od řady obchodních center v Praze, zaměřených
z velké části na turisty a návštěvníky
hlavního města, je Central Kladno přirozeným nákupním místem pro místní
obyvatele.
Takže maloobchod je stále
atraktivní?
Z našeho pohledu velmi. Podíváme-li se
například na data z loňského roku, kdy
klasický retail procházel nejhlubší krizí
a naopak on-line dosahoval maximálního
výkonu, byl stále poměr prodejů 85:15
ve prospěch tradičního retailu.
106 | GOLF
Chápu tedy správně, že v nákupech
v této oblasti budete pokračovat?
Ano, další nákupy větších obchodních center plánujeme již v letošním roce. Chceme
se etablovat jako jeden z jejich největších
provozovatelů v České republice, což posílí
naší roli při vyjednávání s nájemci a umožní
nám to být lídrem transformace retailu.
A jaká je situace v oblasti
technologií?
Nákupem společnosti Cebia, lídra na trhu
s ověřováním původu vozů a telematikou,
jsme posílili svou roli datové jedničky v automotive segmentu v regionu střední Evropy. Dnes poskytujeme datové služby drtivé většině importérů a prodejců nových
a ojetých vozů nebo servisů. Stejně tak
jsme dominantní i v oblasti služeb pro koncové uživatele.
Plánujete rozvoj i v této oblasti?
Ještě v letošním roce plánujeme minimálně
jednu akvizici technologické společnosti
v západní Evropě, což by mělo sloužit jako
naše vstupenka na západní trhy. Naše produkty a služby jsou ve vyšším standardu,
než poskytují tamní firmy, pouze se musíme zbavit určité přezíravosti, s níž se lze
vůči firmám ze zemí bývalého východního bloku na trzích západní Evropy stále
ještě setkat. V tom nám však pomohou
právě zmíněné akvizice. Kromě toho organicky expandujeme s online tržištěm aut
Carvago na Slovensko, do Polska a do Německa, což jsou letos naše klíčové cíle.
Zmínil jste i návrat do segmentu
energetiky. Jak jste to myslel?
V energetice jsme aktivní přes 25 let, naše
skupina na ní vyrostla a stále patříme v oblasti obnovitelných zdrojů mezi největší
hráče v České republice. V posledních šesti