DRIVING | Moderní život

Elektroauta

se dobíjejí především doma nebo v zaměstnání

Elektromobil není jen městské vozítko. Tento přetrvávající mýtus vyvrací průzkum Centra dopravního výzkumu uskutečněný mezi rostoucí komunitou majitelů elektromobilů.

Síť rychlodobíjecích stanic, které staví

také Pražská energetika, a jejíž vznik

řada odborníků a automobilek považuje

za nezbytnost pro větší rozšíření elektromobilů, však zůstává pro drtivou většinu řidičů elektroaut jen jako doplňková

služba. Zdaleka nejběžnějším způsobem

dobíjení elektroaut je to domácí nebo

v zaměstnání.

„Jen 1,3 % lidí najezdí v rámci pracovního

dne více než dvě stě kilometrů. I u běžných elektromobilů, které mají dnes deklarovaný dojezd 300 kilometrů, tak nabití

bohatě stačí doma nebo v práci,“ potvrzuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Na kratší cesty po městě využívá

elektroauta 28,5 % lidí. A na delší trasy (nájezd přes 60 kilometrů) pak použije elektroauto jen necelých osm procent řidičů.

PRAŽSKÁ ENERGETIKA JE NA

DOBÍJENÍ DOMA NEBO VE FIRMĚ

PŘIPRAVENA

Společnost Pražská energetika tak promyšleně doplňuje svou službu veřejného

dobíjení v síti PREpoint s možností instalace dobíjecí stanice u vás doma nebo ve

vaší firmě.

DOMÁCÍ DOBÍJENÍ

V RODINNÉM DOMĚ

Instalace domácí dobíjecí stanice – tzv.

wallboxu (s maximálním výkonem 22 kW) v prostorách

rodinného domu je vcelku jednoduchou záležitostí. Nutné

je především zvolit wallbox

s vhodným dobíjecím výkonem s ohledem na velikost

hlavního jističe. To je jeden ze

dvou hlavních limitujících faktorů. Tím druhým je pak průřez přívodního kabelu mezi

elektroměrem a domovním

116 | GOLF

rozvaděčem. Ten by měl mít s ohledem

na zatížení minimální průřez 16 mm2. Pokud tomu tak není, může Pražská energetika pro wallbox navrhnout zcela nový přívod přímo od vašeho elektroměru, který

je umístěn například v pilíři na hranici

pozemku. Celá instalace včetně montáže

wallboxu by měla následně projít revizí.

DOMÁCÍ DOBÍJENÍ V BYTOVÉM

DOMĚ SE SPOLEČNOU GARÁŽÍ

Při řešení domácího dobíjení v bytovém

domě je nutné myslet na mnoho okolností. Garáže jsou totiž společný prostor.

Pro realizaci dobíjení v garážích je tedy

nutné zajistit souhlas majitele objektu

nebo SVJ (Společenství vlastníků jednotek). Technické řešení v těchto prostorách

nabízí hned několik možností.

Dobíjení lze řešit tak, že bude dané místo

napájeno přímo z elektroměru uživatele

bytu. Nemusí se tudíž složitě „rozúčtovávat“ daná spotřeba. Aby tato varianta byla

proveditelná, je nutné rozdělit elektrické

vedení za elektroměrem – tedy zvlášť pro

byt a wallbox.

Pokud si bude přát majitel objektu či SVJ

dobíjení pro více řidičů, i zde má PRE co

nabídnout. Pražská energetika vybuduje

kompletní dobíjecí infrastrukturu pro požadovaný počet garážových stání a nabídne související potřebné služby, jako

je například regulace dobíjecího výkonu

(v návaznosti na dostupný příkon), dohled

nad celou infrastrukturou, rozúčtování

spotřebované energie na jednotlivá stání

nebo potřebný servis a údržbu wallboxů.

V určitých případech může PRE prostřednictvím své dceřiné společnosti celý projekt zainvestovat a pro vlastníka objektu jej

následně provozovat jako placenou službu.

Návrh dobíjecí infastruktury ve společných garážích vyžaduje náročnou projektovou přípravu, kterou je nutno projednat také s orgány státní správy a místním

hasičským sborem. I toto je Skupina PRE

schopna zajistit tzv. na klíč.

DOBÍJENÍ VE FIRMĚ

V případě dobíjení ve firmě se především

musí stanovit množství (i budoucí) dobíjených elektromobilů. Poté je nutné posoudit potřebný příkon pro dobíjení. Pražská energetika oba tyto důležité faktory

řeší instalací vhodné dobíjecí technologie

– dobíjení prostřednictvím jednotlivých

wallboxů lze efektivně a pružně regulovat

v závislosti na celkovém odběru celé firmy.

Pokud si příslušná společnost bude přát

i velmi rychlé dobíjení elektromobilů, je

Pražská energetika připravena instalovat ve

firemní garáži ultrarychlé DC dobíjecí stanice s výkonem až 300 kW. I zde je ovšem

potřeba sofistikovaná regulace dobíjecího

výkonu tak, aby nebyl ohrožen „energetický chod“ celé firmy.

Celý tento systém tudíž

disponuje dohledem na

provoz dobíjecí infrastruktury. Umožňuje však navíc

i propojení na elektronické

knihy jízd a tím tak značně

usnadňuje reporting cest

všech služebních elektrických vozů.

(PR)

Více informací na www.pre.cz