DRIVING | Moderní život
Elektroauta
se dobíjejí především doma nebo v zaměstnání
Elektromobil není jen městské vozítko. Tento přetrvávající mýtus vyvrací průzkum Centra dopravního výzkumu uskutečněný mezi rostoucí komunitou majitelů elektromobilů.
Síť rychlodobíjecích stanic, které staví
také Pražská energetika, a jejíž vznik
řada odborníků a automobilek považuje
za nezbytnost pro větší rozšíření elektromobilů, však zůstává pro drtivou většinu řidičů elektroaut jen jako doplňková
služba. Zdaleka nejběžnějším způsobem
dobíjení elektroaut je to domácí nebo
v zaměstnání.
„Jen 1,3 % lidí najezdí v rámci pracovního
dne více než dvě stě kilometrů. I u běžných elektromobilů, které mají dnes deklarovaný dojezd 300 kilometrů, tak nabití
bohatě stačí doma nebo v práci,“ potvrzuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Na kratší cesty po městě využívá
elektroauta 28,5 % lidí. A na delší trasy (nájezd přes 60 kilometrů) pak použije elektroauto jen necelých osm procent řidičů.
PRAŽSKÁ ENERGETIKA JE NA
DOBÍJENÍ DOMA NEBO VE FIRMĚ
PŘIPRAVENA
Společnost Pražská energetika tak promyšleně doplňuje svou službu veřejného
dobíjení v síti PREpoint s možností instalace dobíjecí stanice u vás doma nebo ve
vaší firmě.
DOMÁCÍ DOBÍJENÍ
V RODINNÉM DOMĚ
Instalace domácí dobíjecí stanice – tzv.
wallboxu (s maximálním výkonem 22 kW) v prostorách
rodinného domu je vcelku jednoduchou záležitostí. Nutné
je především zvolit wallbox
s vhodným dobíjecím výkonem s ohledem na velikost
hlavního jističe. To je jeden ze
dvou hlavních limitujících faktorů. Tím druhým je pak průřez přívodního kabelu mezi
elektroměrem a domovním
116 | GOLF
rozvaděčem. Ten by měl mít s ohledem
na zatížení minimální průřez 16 mm2. Pokud tomu tak není, může Pražská energetika pro wallbox navrhnout zcela nový přívod přímo od vašeho elektroměru, který
je umístěn například v pilíři na hranici
pozemku. Celá instalace včetně montáže
wallboxu by měla následně projít revizí.
DOMÁCÍ DOBÍJENÍ V BYTOVÉM
DOMĚ SE SPOLEČNOU GARÁŽÍ
Při řešení domácího dobíjení v bytovém
domě je nutné myslet na mnoho okolností. Garáže jsou totiž společný prostor.
Pro realizaci dobíjení v garážích je tedy
nutné zajistit souhlas majitele objektu
nebo SVJ (Společenství vlastníků jednotek). Technické řešení v těchto prostorách
nabízí hned několik možností.
Dobíjení lze řešit tak, že bude dané místo
napájeno přímo z elektroměru uživatele
bytu. Nemusí se tudíž složitě „rozúčtovávat“ daná spotřeba. Aby tato varianta byla
proveditelná, je nutné rozdělit elektrické
vedení za elektroměrem – tedy zvlášť pro
byt a wallbox.
Pokud si bude přát majitel objektu či SVJ
dobíjení pro více řidičů, i zde má PRE co
nabídnout. Pražská energetika vybuduje
kompletní dobíjecí infrastrukturu pro požadovaný počet garážových stání a nabídne související potřebné služby, jako
je například regulace dobíjecího výkonu
(v návaznosti na dostupný příkon), dohled
nad celou infrastrukturou, rozúčtování
spotřebované energie na jednotlivá stání
nebo potřebný servis a údržbu wallboxů.
V určitých případech může PRE prostřednictvím své dceřiné společnosti celý projekt zainvestovat a pro vlastníka objektu jej
následně provozovat jako placenou službu.
Návrh dobíjecí infastruktury ve společných garážích vyžaduje náročnou projektovou přípravu, kterou je nutno projednat také s orgány státní správy a místním
hasičským sborem. I toto je Skupina PRE
schopna zajistit tzv. na klíč.
DOBÍJENÍ VE FIRMĚ
V případě dobíjení ve firmě se především
musí stanovit množství (i budoucí) dobíjených elektromobilů. Poté je nutné posoudit potřebný příkon pro dobíjení. Pražská energetika oba tyto důležité faktory
řeší instalací vhodné dobíjecí technologie
– dobíjení prostřednictvím jednotlivých
wallboxů lze efektivně a pružně regulovat
v závislosti na celkovém odběru celé firmy.
Pokud si příslušná společnost bude přát
i velmi rychlé dobíjení elektromobilů, je
Pražská energetika připravena instalovat ve
firemní garáži ultrarychlé DC dobíjecí stanice s výkonem až 300 kW. I zde je ovšem
potřeba sofistikovaná regulace dobíjecího
výkonu tak, aby nebyl ohrožen „energetický chod“ celé firmy.
Celý tento systém tudíž
disponuje dohledem na
provoz dobíjecí infrastruktury. Umožňuje však navíc
i propojení na elektronické
knihy jízd a tím tak značně
usnadňuje reporting cest
všech služebních elektrických vozů.
(PR)
Více informací na www.pre.cz