INSTRUKCE | Role rodičů

Péče ze strany rodičů

Rád bych jednu ze svých úvah věnoval rodičům, protože se snadno může stát, že

i přes nejlepší úmysly brání optimálnímu rozvoji svých dětí. Důvodem je zejména

přehnaná aktivita, příliš vysoké představy a cíle.

Text a foto: Petr Němec, Five Star Golf Academy, PGA Master Professional

jejich dítě dělá při švihu chybu, měli by se

snažit spojit se s trenérem.

PŘÍKLAD

Jako rodič si zachovávejte odstup a trénink či vedení dětí v soutěžích svěřte trenérovi.

Rodiče utvářejí dítě již od nejútlejšího

věku, daleko dříve, než do života dítěte

vstoupí golf a s ním i trenér. Svou výchovou, a především vlastním vzorem formují

charakter a chování dítěte. Optimální pro

vývoj dětí je zdravé sebevědomí a zdravý

způsob života. Později mají rodiče zejména organizační úkoly – měli by svým

dětem pomoci najít vhodného trenéra

a vzory. Kromě toho děti potřebují podporu při zajišťování tréninku, soutěží

a vhodného vybavení.

Pokud rodiče sami hrají golf, mohou

být na hřišti pozitivním příkladem, například svým nadhledem při špatném

úderu nebo svou trpělivostí při unavující

Nápomocní rodiče

Jezdí s dětmi často a přesně na trénink a soutěže.

Hovoří pravidelně s trenérem.

Ptají se po soutěži dítěte, zda se něco naučilo.

Zachovávají při tréninku prostorový (a tím i vnitřní) odstup.

Při soutěži zůstávají v klidu a důvěřují dítěti.

Zapojují se organizačně při sportovní aktivitě dítěte.

Jsou při prosazování svého dítěte zdrženliví.

Vědí, kdy jejich zdrženlivá přítomnost může pomoci.

Pomáhají tím, že nezasahují.

Naslouchají, když je někdo požádá o radu, nenabízejí ale předem

žádné řešení.

W W W. C A S O P I S G O L F. C Z

pomalé hře. Měli by však být velmi opatrní při učení golfové techniky. Děti se

sice učí na základě nápodoby, většinou

ale nemají rády, když je rodiče poučují.

Rodiče nejsou ani odborníky na techniku

úderů, nevědí, jak a ke kterým cílům se

trenér v daném okamžiku snaží dojít. Tak

se často stává, že dávají dětem špatné

rady, čímž dochází k narušení vztahu

mezi nimi, dítětem a trenérem.

Jako trenér se často setkávám s úsilím

dodržet různá golfová dogmata – držet

propnutou levou/pravou paži, nehnout

hlavou atd. Téměř vždy jsem slyšel odůvodnění: „Ale táta/maminka/děda mě to

tak učili.“ Pokud rodiče mají obavy, že

Škodící rodiče

Jsou nervózní a ztratí nakonec chuť jezdit s dítětem.

Často se kriticky vyjadřují o tréninku.

Po soutěži se ptají nejprve na výsledek.

Jsou vždy v blízkosti svého dítěte, aby ihned pomohli radou i činem,

když něco není v pořádku.

Citově se angažují, protože dítěti nevěří.

Organizují sport pro své dítě.

Zasahují a ruší samostatný proces nácviku.

Nevědí, kdy jejich zdrženlivá přítomnost může pomoci.

Jsou příliš aktivní.

Přerušují druhého a mají ihned po ruce řešení.

Turnaj LET – Paříž, St. Cloud – Miriam

Nagl se právě připravuje na odpališti č. 7,

a vtom vidím přicházet jejího otce. Jak to,

že právě teď přijel do Paříže? Doufejme, že

ho ona sama neuvidí před odpalem, jinak

by to narušilo plynulost její hry. Na předchozích jamkách hrála s jistotou. Hráči a jejich caddy stojí vedle odpaliště a organizují

se. Otec N. zůstává stát ve vzdálenosti

asi 20 metrů. S klidem přihlíží přípravě na

odpal. Nesnaží se přiblížit k dceři. Ona jej

ještě nevidí. Po odpalu poodejde k bagu,

koukne se na něj, oba na sebe krátce kývnou. Potom se vydá za svým míčkem. On

se nepřibližuje, ani ji neosloví. Tak to by šlo,

pomyslím si. Tak, a ne jinak.

Becker, Roland., Rahmen trainingsplan,

Albrech Golf Verlag GmbH

Ne vždy se podobné situace (setkání během turnaje) řeší tak elegantně, protože

rodiče to myslí dobře („Půjdu trochu napřed

a stoupnu si vpravo k lesu.“ „Na jakém místě

jsi?“). A chtějí vždy pomoci („Neměl bych ti

radši táhnout bag?“). My se však snažíme,

aby mladí hráči řešili své problémy na turnaji sami. Pouze takový sportovec je dobrý

sportovec. Měl by se to ovšem naučit.

Během svého zahraničního působení

jsem vytvořil dotazník, ve kterém jsem se

hráčů ptal, jak reagují rodiče na výkonnost

v různých herních situacích. Například

otec sice nedává najevo své zklamání, ale

jeho neustálé připomínky po skončení

kola naznačují, že na rozdíl od hráče není

schopen se vyrovnat s tím, že při golfu

občas někdo nehraje podle představ.

Schopnost dobře se vyrovnat s těmito situacemi je zlomovým bodem ve sportovní

kariéře. Rodiče by k tomu měli významně

přispět. A k tomu patří i odstup rodiče (zůstává „venku“) od hráče (ten je „uvnitř“).

41