DRIVING | Moderní život
zažily odliv lidí na základě např. změny
vlastníka a zaměstnanci se snadno „rozpustili“ v ostatních firmách.
V jaké situaci tedy headhunter typicky přichází firmě pomoct?
Je jich několik. Pozice, kterou headhunter obsazuje, je nová, tzn. firma má nějaký konkrétní byznysový cíl a potřebuje
na to novou posilu. Případně je manažer
sám na odchodu anebo se jedná o diskrétní výměnu – firma není s manažerem
spokojená a chce jej vyměnit neveřejným
způsobem.
Čím konkrétně přispívá k vyřešení
problému na straně klienta? Nakonec, on sám asi není finanční ředitel, ale přesto kupříkladu takovou
pozici obsazuje.
Někteří headhunteři dříve působili na
vyšší manažerské roli, ale řekl bych, že je
to spíše menšina. I vzhledem k tomu, že
tradice řemesla v ČR není tak dlouhá jako
na západě.
Headhunter nemusí mít expertízu ve finančním řízení, ale měl by mít dobré
povědomí o náplni práce finančního manažera, a zejména preferencích této cílové skupiny. Pokud si prošel celou řadou
pohovorů a výběrových řízení, viděl více
CFOs než člověk, který je sám CFO. Disponuje tak srovnáním napříč trhem a ví, jak
je finanční řízení v té které firmě pojaté.
Jedině tak může být rovnocenným partnerem oběma stranám a přínosem při náboru na takovou pozici.
Co konkrétně tedy headhunter
firmě přináší?
Headhunter by měl být schopen zkonzultovat náborovou potřebu firmy už při
úvodní schůzce. Nastavit zrcadlo požadavkům a pomoct firmě definovat pozici
tak, aby měla šanci na trhu uspět. Dále
by měl uskutečnit kvalitní průzkum trhu,
navázat vztah s cílovou skupinou a dostat k jednacímu stolu lidi, kteří aktivně
práci nehledají. Hlídat kvalitu náborového
procesu, pomoct s výběrem manažera
a jednoduše řečeno způsobit, že člověk,
kterého rozhodně nikdo z práce nevyhazoval, dá sám výpověď a nastupuje jinde.
Jaký má současná situace vliv na
náborový proces firem? Vzhledem
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
k vládním nařízením asi není možné
dělat výběrové řízení jako dřív.
Online hraje větší roli než dřív a firmy
i kandidáti se rychle adaptovali na to, že
většina výběrového řízení se odehrává
na dálku. Na druhou stranu, práce je významná složka v životě člověka a měnit
místo, aniž byste se fyzicky do nového
pracoviště podíval, není pořád obvyklé.
Programátor pracující kompletně na home-office s tím možná takový problém
mít nebude, ale C-level manažer je jiná
situace. Poměr mezi online a offline
schůzkami se tedy silně překlopil na první
zmiňované, ale fyzické setkání zatím
uspokojivě suplovat nejde.
Změnily se nějak postupy headhunterů při obsazování pozic v době
pandemie?
Postupy headhunterů se v čase obecně
moc nemění. Můžete vyvinout účinný
software na hledání kontaktních údajů,
nahradit osobní schůzky videocally, ale
nábor je pořád primárně o vztazích mezi
lidmi. Může se tedy měnit jakým kanálem oslovujete cílovou skupinu, nicméně
rozhodující faktor je schopnost dobře
prezentovat nabízenou pozici, získat si
důvěru osloveného člověka, provést ho
výběrovým řízením a najít win-win situaci. Směrem k firmě je to pořád hlavně
o poradenství, tzn. předvídání možných
scénářů, otáčení nepříznivých situací
a obecně zprostředkování zpětné vazby
z trhu. Když jste firma, otevíráte strategickou pozici do managementu jednou za
čas, zatímco headhunter je u takové událost neustále. Zužitkovat jeho zkušenosti
se v době pandemie nebo jiných změn na
trhu hodí dvojnásob.
Jak má klient poznat, kterou headhuntingovou společnost si vybrat?
Všichni přece slibují to samé – obsadit pozici.
Pojem headhunting nebo „executive
search“ najdete i na stránkách klasických
personálních agentur. Pravděpodobně
to ale nebude jejich hlavní produkt.
Tím pádem nebudou mít odpovídající
know-how, i když takovou službu budou
schopny papírově nabídnout. Specializované headhuntingové firmy by oproti
tomu měly disponovat portfoliem referencí z konkrétních zakázek.
Na co konkrétně by se měla firma
při výběru zaměřit?
Poptávka headhuntingové firmy může být
spojením příjemného s užitečným. Pokud máte náborový problém, protistrana
by vám už v úvodu měla umět tuto situaci analyzovat a navrhnout řešení. Dobrý
headhunter bude schopný říct, zda má na
to, aby pozici obsadil nebo ne, kde jsou
příležitosti i rizika a už v úvodu poskytne
určitou míru konzultace. Rozhodně bych
nedoporučil postup, kdy zákazník jako
první pouze porovnává obchodní podmínky, nebo očekává, že ústředním tématem schůzky bude „přebrání“ pozice.
Cesta definuje cíl. Podle toho, jak headhunter mluví o své práci, jak je schopen
vysvětlit svoje aktivity, zasadit je do časové osy apod., poznáte, jestli je na druhé
straně profík.
Co dalšího pro mou firmu může
headhunter udělat?
Může zprostředkovat celou řadu dalších
služeb, které souvisí s otázkou správného personálního složení na klíčových
pozicích. Majitel firmy si není jistý, jestli
má na pozici ty nejvhodnější manažery?
Dobrým příkladem je akvizice nové společnosti a sloučení firem. Headhunter
může zajistit personální audit a pomoci
definovat další kroky, tzn. do kterých manažerů dále investovat a které bude případně lepší vyměnit.
Jaké pozice budou dle vašeho odhadu tento rok nejvíce poptávané?
Díky pandemii raketově roste e-commerce a firmy v tomto segmentu jsou
v náboru velmi dravé. Vznikají nové projekty a je hlad po zkušených lídrech na
prakticky všechny C-level pozice. Tradiční
značky v retailu zase zahajují transformaci
do onlinu a také mohou shánět podobně
naladěné lidi. IT segment trpí dlouhodobě
nedostatkem, takže tam se zase tak moc
nemění, ale stále častěji do hry vstupují
zahraniční firmy, které v ČR nemají sídlo
a chtějí specialisty na vzdálenou spolupráci. Práce na dálku je obecně trend
a prostupuje pozicemi, kde to dříve bylo
nemyslitelné. Velká poptávka je stabilně
do obchodního oddělení, od řadových
obchodníků až po obchodní manažery.
(PR)
Více informací na https://wolfhunt.cz
83