AKTUÁLNÍ TÉMA | Pravidla golfu 2019

(kamkoliv zpět na spojnici jamka-míč). Před spuštěním míče kamkoliv na spojnici jamka-míč za bankr nebo již po spuštění míče,

ale před odehráním rány, uhrabe hráč stopy v bankru ve směru

hry. Platí Pravidlo 12.2b(3) a je to beztrestné.

12.2b/1 – Pravidlo 12.2b se vztahuje také na hromádku

písku v bankru z díry vyhloubené zvířetem.

Jestliže je míč hráče v bankru u nebo na hromádce písku z díry

vyhloubené zvířetem, zákaz dotýkat se písku z Pravidla 12.2b se

týká i této hromádky.

Hráč může ale využít úlevu podle Pravidla 16.1c od díry po zvířeti

(Abnormální stav hřiště).

12.2b/2 – Může hráč prozkoumat bankr, sondovat

v bankru?

8.1a/7 udává, potvrzuje, že hráč může beztrestně zkoumat, sondovat terén kdekoliv na hřišti (tedy i v bankru), zda se pod povrchem nenachází kořeny, kameny nebo jiné závady, které by

mohly překážet v ráně, ovšem za předpokladu, že tím nedojde

ke zlepšení podmínek ovlivňujících ránu.

Například: Když se míč zastaví v bankru v blízkosti odvodňovacího systému, může hráč použít týčko k prosondování písku,

BANKRY – ROZHODNUTÍ

aby zjistil, kam až odvodňovací systém sahá a zda mu nepřekáží

12.2a/1 – Zlepšení způsobené odstraňováním vol-

v ráně.

ných přírodních předmětů nebo pohyblivých závad

Pokud ale bude toto zkoumání bankru sloužit jako zkoušení stavu

z bankrů.

písku, porušuje hráč Pravidlo 12.2b(1).

Při odstraňování volných přírodních předmětů nebo pohyblivých závad z bankru dojde často také k pohybu (přesunutí)

12.2b/3 – Pravidlo 12.2 stále platí, i když hráč zvedne míč

písku a tím i ke zlepšení podmínek ovlivňujících ránu. Je to

z bankru, aby využil úlevu, ale zatím se nerozhodl, jestli

beztrestné, jen pokud byly úkony spojené s odstraňováním

bude míč spouštět v bankru nebo mimo.

volných přírodních předmětů nebo pohyblivých závad ro-

Jestliže hráč zvedl míč z bankru, aby využil úlevu podle Pravidla,

zumně přiměřené (Pravidlo 8.1b(2)).

ale ještě se nerozhodl, jakou možnost úlevy využije, zákaz z Pra-

Například: Hráč odstraní z bankru a v blízkosti jeho míče

vidla 12.2b(1) je stále platný.

šišku a zlepší podmínky ovlivňující ránu tím, že šišku uchopí

Například: Hráčova rána z týčka je nehratelná v bankru a hráč

i s hrstí písku v místech zamýšleného švihu. Hráč mohl zvolit

se rozhoduje, zda jít zpět na odpaliště a postupovat se ztrátou

šetrnější způsob, jak šišku odstranit (zvednout jen šišku, bez

rány a vzdálenosti, využít úlevu v bankru nebo úlevu zpět na li-

odstranění písku za míčem). A protože jeho jednání nebylo

nii jamka-míč mimo bankr, poruší hráč Pravidlo 12.2b tím, když

v této situaci rozumně přiměřené, je hráč potrestán za poru-

záměrně vyzkouší stav písku v bankru nebo se písku dotkne cvič-

šení Pravidla 8.1a (Zlepšení podmínek ovlivňujících ránu).

ným švihem.

Nicméně pravidlo 12.2b už neplatí, když hráč odehraje míč

12.2b(3)/1 – Hráč je oprávněn uhrabat písek v bankru

mimo bankr, a stejně tak neplatí, když se hráč rozhodne pro

z důvodu péče o hřiště poté, co se rozhodne využít úlevu

úlevu mimo bankr a úlevu mimo bankr pak skutečně využije.

mimo bankr.

Podle Pravidla 12.2b(3) může hráč uhrabat písek v bankru v souvislosti s péčí o hřiště, bez obdržení trestu podle Pravidla 8.1a

(Nepovolené úkony), i když míč teprve bude z bankru odehrán.

Správné odpovědi

8) Správná odpověď: ANO

1) Správná odpověď: LEŽ

9) Správná odpověď: LEŽ

2) Správná odpověď: ANO

10) Správná odpověď: ANO

3) Správná odpověď: PRAVDA

11) Správná odpověď: PRAVDA

Termín „odehrán z bankru“ v Pravidle 12.2b(3) zahrnuje také vyu-

4) Správná odpověď: NE

12) Správná odpověď: NE

žívání úlevy, a to i mimo bankr.

5) Správná odpověď: LEŽ

13) Správná odpověď: PRAVDA

6) Správná odpověď: NE

14) Správná odpověď: NE

7) Správná odpověď: LEŽ

15) Správná odpověď: LEŽ

Například: Hráč se rozhodne využít úlevu se dvěma trestnými

ranami od nehratelného míče v bankru podle Pravidla 19.3b

56 | GOLF