jednání od toho netaktního, umíte také

rozlišovat vkusné a nevkusné doplňky.

Mezi tvrdé doplňky patří šperky a bižuterie. Není důležité, zda se bude jednat

o bižuterii nebo šperk z drahých kovů. Doporučuji nenosit nikdy více než čtyři kusy

šperků nebo tři kusy bižuterie. Více zdobných doplňků působí okázale a na vaše

okolí spíše negativně.

V praxi to znamená nosit jeden prsten, jeden řetízek na krku a jedny náušnice. Nebo

dva prsteny a k tomu náušnice. V případě,

že máte hodinky, uberte jeden šperk. Pokud jste zvyklá nosit hodinky, zajistěte, aby

vám necinkaly, když pracujete nebo píšete.

Posuňte je výše na předloktí nebo zvolte

hodinky s koženým řemínkem. Pokud máte

bižuterii, zvolte takovou, aby jako bižuterie

vypadala. Šperk by měl zase vypadat jako

šperk. Nikdy ne obráceně.

tašce. Na uši kabelky nic nevěšte, nepřipínejte žádné plyšáčky nebo reflexní

proužky, které patří na nohu nebo ruku,

když jedete v přítmí na kole.

8. KABELKA A TAŠKA

9. ZNAČKY VÝROBCE

Dámská kabelka je místem pro vše potřebné. A mnohdy i pro to nepotřebné,

kam se to potřebné už nevejde. Na druhou

stranu je kabelka předmět výrazně ovlivňující vaši celkovou úroveň a upravenost. Kabelka do práce toho musí pojmout hodně,

proto volte raději objemnější, avšak uzavíratelné na zip nebo přezky.

Nemusí být v barvě vašich bot, toto pravidlo je, díkybohu, již překonané. Barva

závisí na vaší preferenci, já doporučuji vínovou, béžovou nebo tmavě modrou.

A pokud máte výraznější boty, může být

prostě jen černá. Vždy však kožená, tedy

vyrobená z přírodní usně.

Neměla by na sobě nést výrazná loga výrobců nebo být okázalá a přezdobená.

Pokud se nejmenujete Ludmila Vaňková,

nemá smysl mít její monogram na vaší

Mezi výrobkem bez značky a výrobkem

značkovým je mnohdy rozdíl. Mnohdy

jsou značkové výrobky opravdu lepší. Je

tomu však i naopak a značka někdy jen

překryje nekvalitní materiály a provedení.

Při nákupu značkových oděvů, doplňků

nebo šperků počítejte s tím, že cena obsahuje také náklady na často obrovskou

marketingovou mašinérii. Výrobky jsou

tudíž i několikanásobně dražší než srovnatelný produkt bez značky. Značka sama

není vždy známkou vyšší kvality nebo

známkou dobrého vkusu.

Rozmyslete se, zda budete investovat

do výrobku s viditelným „brandem“. Řekněte si nahlas důvod proč. Chcete ostatní

okouzlit, omámit a dokázat jiným, že „na

to máte“? Chcete se někomu vyrovnat

nebo pochlubit? Pokud ano, tak to není

Když nemáte ručičky, nenoste taštičky.

Pánové, prosím, nenoste žádné „neceséry“ patřící do minulých století, pořiďte

si pořádnou koženou tašku do ruky. Taštičky jsou pro holky, kabelky pro dámy.

Vaše taška ať je hodná slova muž. Velikost by měla odpovídat tomu, co v ní nosíte. Optimální rozměry jsou kolem 30 cm

výšky a 40 cm šíře. Kůže je skvělá, alternativou může být i hodnotná textilie, která

však nevydrží to, co kůže. Barvou se moc

nezabývejte. Na druhou stranu bych vás

rád motivoval i do jiné barvy než černé.

Zkuste bordó nebo tmavě hnědou. Nebo

přírodní odstín kůže.

Šperk by měl vypadat jako šperk, bižuterie jako bižuterie.

W W W. C A S O P I S G O L F. C Z

DANIEL ŠMÍD

DANI

Vizí autora

au tohoto článku je zlepšit

chování a oblékání lidí kolem něj.

chová

Daniel Šmíd

Š je lektor a mentor,

přednáší o korektním

pře

chování a vztazích, soudobé

ch

sspolečenské a obchodní

etiketě a tématech spojených s moudrým oblékáním. Více

o něm na www.danielsmid.cz.

ten správný důvod. Jestliže nemáte ten

správný důvod, budete pouhým reklamním poutačem dané značky a ještě za to

zaplatíte více, než je nutné.

Dáma na úrovni ví, že jedinou značkou,

kterou má propagovat, je její vlastní

značka, charakterizovaná nadčasovou

elegancí, kompetencí a přirozenou ženskou krásou. U mužů je to obdobné. Budujte své jméno jako jedinou smysluplnou

značku, aby se při jeho vyslovení nebo

podpisem každému vybavily hodnoty, jež

vyznáváte, a znalosti, které máte, sdílíte

a sami používáte. Pro muže i pro ženy

samozřejmě platí, že budování značky

a dobrého jména vlastní firmy patří k povinnostem všech majitelů.

10. KORUNA VAŠEHO ODĚVU

Na rozdíl od mužského oblékání se ženský účes (z hlediska dress code) řadí mezi

součásti oděvu. A to sice jako jeho koruna. Úprava vlasů výrazně ovlivňuje, jak

se budete jako žena cítit a jak budete působit na ostatní.

Pro velmi formální obchodní jednání, při

kterých jsou vašim protějškem jednatelé

společností, předsedové představenstev

a vedení obcí nebo územních celků, je

optimální vlasy stáhnout do suku nebo

vytvořit slušivý drdol. Podobně je tomu

při slavnostních příležitostech, gala večerech, plesech a vzácných premiérách.

Při setkání na běžné denní úrovni můžete

nechat vlasy rozpuštěné nebo stažené do

culíku – pokud vám sluší. Vlasy nezdobte

žádnými šperky nebo výraznými sponami,

nejste-li dívka nebo luční víla.

K pánským vlasům jen pár vět. Je fajn

mít na hlavě vlasy, mnohem lepší je však

účes. Choďte pravidelně k holiči. Nemáteli vlasy, nevadí. Je to důkazem vysokého

obsahu testosteronu ve vaší krvi. A to se

k mužům skvěle hodí.

BRNO BUSINESS GOLF & STYLE | EKOLOGIE & TECHNOLOGIE | ARCHITEKTURA

VINAŘTSVÍ | MÓDA A STYL | AUTOMOBILY

91

91