Naše kancelář pak dostala za úkol připravit
odborné stanovisko k poloze nádraží pro
zastupitele města. Sestavil jsem tým odborníků, který analyzoval celou Studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno, která
měla přes tisíc tři sta stran textů a výkresů.
Myslím, že jsme byli v Brně jediní, kdo ji
znal do nejmenších podrobností. Všichni
jsme se po prostudování Studie proveditelnosti jednomyslně shodli na tom, že nádraží u řeky je pro Brno nejlepší varianta.
Co je v současné době pro kancelář
městského architekta nejdůležitější?
Ze všeho nejdůležitější je teď připravit
nový územní plán. Dalším úkolem města
je postavit novou Jižní čtvrť, která vznikne
současně s výstavbou nového hlavního nádraží u řeky. V kanceláři nyní pracujeme
na aktualizaci územní studie nové čtvrti.
Je potřeba připravit dopravní a technickou
infrastrukturu včetně městské hromadné
dopravy, kanalizace, protipovodňových
opatření. Chtěli bychom, aby první nové
budovy vyrostly v horizontu pěti až sedmi
let. Tak, aby ve chvíli, kdy se otevře nové
nádraží, už byla dokončena zástavba podél hlavního bulváru, aby nové nádraží nestálo na zelené louce. Bude to obrovský
projekt, ve výsledku největší v celé republice. Vzhledem k tomu, že území leží hned
vedle pěkného historického centra města,
bude mít velkou konkurenci a musí být
z urbanistického hlediska co nejlepší.
Jak by měla nová Jižní čtvrť vypadat?
Co bude nejdůležitější?
Chceme, aby nová čtvrť byla katalyzátorem rozvoje Brna a současně měla lidské měřítko
a nabídla živá veřejná
prostranství. Bude mít
GOLF & STYLE
84 | GOLF
smíšenou výstavbu s byty, kancelářemi,
kulturními a veřejnými stavbami a parky.
Nová čtvrť nabídne bydlení pro 10 až 15 tisíc nových obyvatel. Bude to čtvrť krátkých
vzdáleností. Lidé, kteří tam budou bydlet,
nebudou muset dojíždět za zábavou ani
za prací. Budou bydlet v těsné blízkosti
historického centra, navíc z druhé strany
bude přístup k řece Svratce, která se díky
oživení nábřeží stane součástí města.
S jakými odborníky při plánování rozvoje města spolupracujete?
Inspiraci hledáme v tuzemsku i u našich
sousedů, a to hlavně co se týká výstavby
nových městských čtvrtí. Na podzim loňského roku jsme uspořádali seminář pro
odborníky, na který jsme pozvali například
amerického urbanistu a krajinného architekta Marka Johnsona, jehož tým má zkušenost se desítkami podobných projektů
z celého světa. Například v Denveru, kde
sídlí jeho ateliér, navrhl obnovu průmyslové
oblasti v údolí řeky Platte, kde dříve stálo
vlakové nádraží, v dnešní úspěšnou a pulzující městskou čtvrť. Inspiraci čerpáme také
Co byste vytkl svým předchůdcům
při zhotovování územního plánu
a za co byste je pochválil?
Největší chybou bylo, že se nepodařilo
nový územní plán dokončit v původně
plánovaném termínu. Práce na něm byly
pozastaveny na konci roku 2012 a znovu
se na něm začalo pracovat až vloni. Brno
tak ztratilo šest dlouhých roků.
Jak se vám spolupracuje s developery, co říkáte na výstavbu třeba
Nové Zbrojovky? Spolupracují s kanceláří Hlavního architekta?
Naše kancelář spolupracuje se všemi skupinami, které se podílí na rozvoji města –
s politiky, developery, úředníky, odbornou
a širokou veřejností, městskými částmi, občanskými sdruženími. Pokud jde o investory
spolupracujeme s nimi na několika úrovních
– od přípravy na participaci projektů s veřejností přes pořádání společných městoinvestor urbanistických a architektonických
soutěží až po urbanistické studie. Urbanistické studie, například na lokality Západní
brána nebo Opuštěná-Trnitá v Jižní čtvrti,
mají najít řešení, na kterém se dohodnou
všechny dotčené strany ještě předtím, než
je připravena dokumentace k územnímu
rozhodnutí nebo změna územního plánu.
Za rozhovor děkuje Alena Štěpánková
Foto: Foto: KAM/Simona Zpěváková
Velkým tématem je přesun hlavního nádraží.
BRNO BUSINESS GOLF & STYLE | EKOLOGIE & TECHNOLOGIE | ARCHITEKTURA
VINAŘTSVÍ | MÓDA A STYL | AUTOMOBILY
Foto: KAM Simona Zpěváková
Foto: Sdružení Ivan Koleček, Pavel Jura
Studie podoby nádraží u řeky.
ze spolupráce s původně slovenským urbanistou Peterem Gerem, který pracoval třicet let v Hamburku a stál u vzniku městské
čtvrti Hafen City, vzniklé revitalizací nákladního přístavu, a s rakouským architektem
Christophem Hrncirem, který se podílel na
přestavbě oblasti hlavního nádraží ve Vídni.