Naše kancelář pak dostala za úkol připravit

odborné stanovisko k poloze nádraží pro

zastupitele města. Sestavil jsem tým odborníků, který analyzoval celou Studii proveditelnosti Železničního uzlu Brno, která

měla přes tisíc tři sta stran textů a výkresů.

Myslím, že jsme byli v Brně jediní, kdo ji

znal do nejmenších podrobností. Všichni

jsme se po prostudování Studie proveditelnosti jednomyslně shodli na tom, že nádraží u řeky je pro Brno nejlepší varianta.

Co je v současné době pro kancelář

městského architekta nejdůležitější?

Ze všeho nejdůležitější je teď připravit

nový územní plán. Dalším úkolem města

je postavit novou Jižní čtvrť, která vznikne

současně s výstavbou nového hlavního nádraží u řeky. V kanceláři nyní pracujeme

na aktualizaci územní studie nové čtvrti.

Je potřeba připravit dopravní a technickou

infrastrukturu včetně městské hromadné

dopravy, kanalizace, protipovodňových

opatření. Chtěli bychom, aby první nové

budovy vyrostly v horizontu pěti až sedmi

let. Tak, aby ve chvíli, kdy se otevře nové

nádraží, už byla dokončena zástavba podél hlavního bulváru, aby nové nádraží nestálo na zelené louce. Bude to obrovský

projekt, ve výsledku největší v celé republice. Vzhledem k tomu, že území leží hned

vedle pěkného historického centra města,

bude mít velkou konkurenci a musí být

z urbanistického hlediska co nejlepší.

Jak by měla nová Jižní čtvrť vypadat?

Co bude nejdůležitější?

Chceme, aby nová čtvrť byla katalyzátorem rozvoje Brna a současně měla lidské měřítko

a nabídla živá veřejná

prostranství. Bude mít

GOLF & STYLE

84 | GOLF

smíšenou výstavbu s byty, kancelářemi,

kulturními a veřejnými stavbami a parky.

Nová čtvrť nabídne bydlení pro 10 až 15 tisíc nových obyvatel. Bude to čtvrť krátkých

vzdáleností. Lidé, kteří tam budou bydlet,

nebudou muset dojíždět za zábavou ani

za prací. Budou bydlet v těsné blízkosti

historického centra, navíc z druhé strany

bude přístup k řece Svratce, která se díky

oživení nábřeží stane součástí města.

S jakými odborníky při plánování rozvoje města spolupracujete?

Inspiraci hledáme v tuzemsku i u našich

sousedů, a to hlavně co se týká výstavby

nových městských čtvrtí. Na podzim loňského roku jsme uspořádali seminář pro

odborníky, na který jsme pozvali například

amerického urbanistu a krajinného architekta Marka Johnsona, jehož tým má zkušenost se desítkami podobných projektů

z celého světa. Například v Denveru, kde

sídlí jeho ateliér, navrhl obnovu průmyslové

oblasti v údolí řeky Platte, kde dříve stálo

vlakové nádraží, v dnešní úspěšnou a pulzující městskou čtvrť. Inspiraci čerpáme také

Co byste vytkl svým předchůdcům

při zhotovování územního plánu

a za co byste je pochválil?

Největší chybou bylo, že se nepodařilo

nový územní plán dokončit v původně

plánovaném termínu. Práce na něm byly

pozastaveny na konci roku 2012 a znovu

se na něm začalo pracovat až vloni. Brno

tak ztratilo šest dlouhých roků.

Jak se vám spolupracuje s developery, co říkáte na výstavbu třeba

Nové Zbrojovky? Spolupracují s kanceláří Hlavního architekta?

Naše kancelář spolupracuje se všemi skupinami, které se podílí na rozvoji města –

s politiky, developery, úředníky, odbornou

a širokou veřejností, městskými částmi, občanskými sdruženími. Pokud jde o investory

spolupracujeme s nimi na několika úrovních

– od přípravy na participaci projektů s veřejností přes pořádání společných městoinvestor urbanistických a architektonických

soutěží až po urbanistické studie. Urbanistické studie, například na lokality Západní

brána nebo Opuštěná-Trnitá v Jižní čtvrti,

mají najít řešení, na kterém se dohodnou

všechny dotčené strany ještě předtím, než

je připravena dokumentace k územnímu

rozhodnutí nebo změna územního plánu.

Za rozhovor děkuje Alena Štěpánková

Foto: Foto: KAM/Simona Zpěváková

Velkým tématem je přesun hlavního nádraží.

BRNO BUSINESS GOLF & STYLE | EKOLOGIE & TECHNOLOGIE | ARCHITEKTURA

VINAŘTSVÍ | MÓDA A STYL | AUTOMOBILY

Foto: KAM Simona Zpěváková

Foto: Sdružení Ivan Koleček, Pavel Jura

Studie podoby nádraží u řeky.

ze spolupráce s původně slovenským urbanistou Peterem Gerem, který pracoval třicet let v Hamburku a stál u vzniku městské

čtvrti Hafen City, vzniklé revitalizací nákladního přístavu, a s rakouským architektem

Christophem Hrncirem, který se podílel na

přestavbě oblasti hlavního nádraží ve Vídni.