ROZHOVOR | Tomáš Gryc

zahraničního trenéra a říct: tohle je jediný správný názor a vy všichni ostatní

v Česku nemáte pravdu. Což se bohužel

někdy děje…

V českém golfu jste vy a také

Česká golfová federace. Jak to jde

dohromady?

Nejvyšším orgánem v českém golfu je federace. My jsme asociace, která je jejím

členem. V ideálním stavu by obě orga-

v zámoří v USA, v Anglii a v dalších tradičních golfových zemích. U nás jsme

trend zpočátku tak zcela nezachytili

a zavedení technologií bylo trochu pomalejší. Někdy byly limitující i finance,

protože špičkové technologie nejsou

úplně levnou záležitostí. Ale ještě se vrátím k předchozí otázce, jak se změnil systém vzdělávání. Zásadní změna je v tom,

že byli povoláni specialisté na dané činnosti pro výuku členů. Neučím já jako

Zatím jsme nedokázali najít takový systém, kdy by

nám dala federace peníze a chtěla za to

odvedenou práci. Je to zvláštní. Ve většině

evropských zemí spolupráce funguje.

nizace měly hodně úzce spolupracovat

tak, aby přechod amatérských hráčů mezi

profesionály byl plynulý a obě strany by

měly mít co největší zájem o růst a rozvoj

českého golfu, kam patří i vzdělávání trenérů, výchova nových a kvalitních hráčů.

V golfu zkrátka platí, že hráč musí projít

amatérskou fází a poté případně přestoupit mezi profesionály. To těžko můžeme

oddělit.

Jak se za dobu vašeho působení

změnil systém vzdělávání a nakolik zasahují do výuky nové

technologie?

Technologie zasahují do každého sportu

a golf není výjimkou. Snažíme se většinu

z nich aplikovat do výuky. O to se starám osobně, protože k tomu mám hodně

blízko. Řekněme, že ze sta hodin výuky

ve druhém a ve třetím ročníku je zhruba

dvacet hodin věnováno práci s moderními

technologiemi. To u nás převážně znamená chytré telefony, tedy práci s videoanalýzou, a radarová zařízení, v golfu například Trackman. Plus něco navíc, což je

diagnostika jako celek – ať už pro hodnocení kondiční připravenosti hráčů, úroveň

jejich herních dovedností či jak sestavovat

mechanismy pro růst golfové výkonnosti.

Právě díky technologiím může trenér

zcela objektivně přesvědčit hráče, že se

může zlepšit v patování či jiné činnosti.

Takže technologie zásadně proměnily golfový trénink?

To ano, ale zásadní změna s využitím

technologií nastala už dřív, především

46 | GOLF

ředitel vzdělávání, já se starám o hladký

chod a jsem členem lektorského sboru

v daných oblastech. Na výuku máme speciální trenéry na patování, krátkou hru,

plný švih a samozřejmě odborníky z UK

na výuku odborných předmětů, jakými

jsou anatomie a další.

Tak trochu evergreenem českého

golfu je spolupráce, možná spíš nespolupráce federace a PGA. Zaznamenal jste nějaký posun?

Řekl bych, že spolupráce má tvar sinusoidy. Létá to nahoru a dolů. Hodně závisí

na tématu, které se právě řeší. Pokud budeme hovořit o oblasti vzdělávání, o kompetencích, tak v některých částech jsme

navázali perfektní spolupráci. Dokázali

jsme zařadit vzdělávání trenérů federace

do našeho systému a k oboustranné spokojenosti. Za to jsem rád.

A funguje stále?

Nedávno jsme byli osočeni, že to, že

nemáme hráč na tour, je dané tím, že

nemáme kvalitní trenéry, že nemáme

kvalitní tréninkový systém. Pokud tohle

ale chce někdo tvrdit, tak ať mi předloží

objektivní data. Žádná taková nejsou.

Ale i tohle se vyjasnilo. V zásadě jsme

dokázali vysvětlit zástupcům federace,

že systém je nastavený dobře, že produkuje profesionály, ale to, jestli se dostane na nejvyšší úroveň, ať už jako hráč

nebo trenér, záleží nejen na tom, jaký

je on sám, ale také k jakému lidskému

„materiálu“ má přístup. Přirovnal bych

to k situaci, kdy někdo právě dokončil

studia na VŠE ekonomického směru

a šel rovnou řídit ČEZ. Všichni na to nemají. Všichni trenéři splnili kritéria, mají

předpoklady být kvalitními trenéry, ale

z mého pohledu každý na něco jiného.

Máme trenéry vynikající pro děti, pro

začátečníky v golfu, protože je rychle

naučí základy a hrát golf, ale oni sami se

necpou do výuky elitních hráčů. Dostat

se tam vyžaduje zkušenost, třeba i spolupráci se zahraničním trenérem. Do budoucna nám rostou velmi dobří trenéři,

bohužel musí bojovat se zakořeněným

názorem, že ti čeští trenéři jsou slabší

než ti zahraniční.

Trenér PGA a trenér ČGF, jaký je

v tom rozdíl?

Profesionální trenér, typicky člen české

PGA, je držitelem vázané živnosti pro výuku golfu a je jediným, kdo je oprávněný

učit golf samostatně. Trenér ČGF by neměl mít stejnou možnost, pokud nedokončí úplné vzdělávání. To znamená uhrát

dané výsledky, složit zkoušky a získat živnostenský list.

Jak a kde může trénovat

trenér ČGF?

Může fungovat například v rámci větší

skupiny, kterou vede jako hlavní kouč

profesionál a má k sobě několik asistentů,

na které dohlíží, metodicky zaštiťuje

a vede tak, aby byl tréninkový proces

v pořádku. Má k tomu asistenty, a to jsou

trenéři ČGF.

To znamená, že mají také nějakou

trenérskou licenci?

Znamená to, že jsou minimálně tzv. Trenéři golfu ČGF 3. třídy, což je nutné minimum, aby mohli asistovat při výuce

golfu. Jednotlivé kvalifikace jsou pak specifikovány v Kvalifikačním řádu pro trenéry

golfu ČGF. Samostatně nesmějí trénovat,

a když, tak pod dohledem profesionála.

Realita je ale bohužel leckdy jiná.

Co se s tím dá dělat?

Amatérský status hovoří jasně – amatérský golfista nesmí brát žádné odměny

za dávání instrukcí golfu. Pokud není

zařazen do oficiálního projektu dané

národní federace. U nás by se typicky

jednalo o tréninková centra mládeže

s tím, že by tam měl být profesionál,