SVĚTOVÝ GOLF | Fejeton
vyžaduje.“ Pro upřesnění – nevypadá tak,
jak to vyžadují zájmy všemocné reklamy.
„HALÓ EFEKT“ NAPŘÍČ
DOBAMI A PROSTŘEDÍMI
Původně jsem o zmoklém majoru na hřišti
Royal Liverpool neměl v úmyslu psát. Ale
podivné nadřazené chování golfových
médií vůči vedoucímu hráči a vítězi, který
se „nehodí do šablony“ mne vytáhlo
z ulity. Také totiž patřím mezi jedince,
kteří se nehodili a dosud nehodí do žádné
šablony. I když jsem vyšší než Brian Harman a o něco více extrovertní.
Ale zavčas vás uklidním, nepatřím mezi
fanatické aktivisty, kteří chtějí inkluzi
za každou cenu a rovnost pro všechny
bez čestného soupeření, které je základem evoluce. Jen jsem při poslechu
těch přezíravých komentářů na adresu
Briana Harmana zažil silný pocit déjà vu.
A určitě nejsem sám, kdo si v duši nese
vzpomínky na situace, kdy byl nějakým
způsobem diskriminován, protože „nebyl
podle šablony“.
V tomto případě 151. The Open se však
z psychologického hlediska nejedná o nějakou ideologickou nebo politickou konspiraci vůči tichému vítězi z americké
Georgie. Důvod je třeba hledat v hloubi
lidského myšlení, které není přesné ani racionální. Zde je nutno dát slovo vědě.
V nedávné minulosti izraelští vědci působící v USA Kahneman a Tversky objasnili
způsoby a důvody selhávání lidské racionality a nepřesnosti úsudků. V rámci
oboru nazvaném behaviorální psychologie popsali tyto chyby jako kognitivní
zkreslení a u nás vyšla i v češtině velmi
zajímavá kniha „Myšlení rychlé a pomalé“
od Daniela Kahnemana“. Obor dále rozvinul jejich žák Richard Thaler, který v roce
2017 dostal Nobelovu cenu za ekonomii
(v roce 2002 ji získal Kahneman).
Důvodem, proč se vítěz 151. The Open
B. Harmon „nehodí do šablony“, je jeden
z druhů kognitivních zkreslení – takzvaný
haló efekt. Je to jedno z nejznámějších kognitivních zkreslení v psychologii.
Tento termín byl vytvořen v roce 1920
psychologem Edwardem L. Thorndikeem. V rámci behaviorální psychologie
výše zmínění vědci dále rozpracovali
a upřesnili charakteristiky tohoto jevu.
26 | GOLF
Haló efekt (anglicky The Halo Effect) popisuje stav ovlivnění prvním dojmem,
kterým na nás určitý jedinec zapůsobil.
Pokud je první celkový dojem o člověku
příznivý a ve shodě s módou doby, později se celé jeho chování hodnotí kladně.
A to má dalekosáhlé využití v reklamě
politické i komerční.
na traktoru na svým pozemku.“ Pro zvídavé sportovní psychology je možná
Harmanův výrok vodítkem k vypracování
nějaké nové terapie. Osobně se domnívám, že chlápka, který je sice střízlík, ale
jeho koníčky jsou chození po lese a práce
s traktorem, je docela těžké psychicky
zlomit i v dešti a větru.
V současné společnosti to funguje tak, že
jedinci, kteří odpovídají ideálu vytvořenému médii a reklamním průmyslem (neboli ti, co pasují přesně do šablony), jsou
preferováni jako vzory a většinovou veřejností vnímáni jako idoly. Například v politice už nezáleží na myšlenkách a morální
integritě, nýbrž na druhu obleku, tvaru
brady, případně na gestech, jež protagonisté cvičí pod dohledem vizážistů
a „spin-doktorů“, aby pak vysílali signály
k voličům. V umění už nezáleží na tom,
zda zpěvačka umí zpívat nebo herečka
hrát. Důležitější je, jak vypadá a jaký model „vynesla“ na nějakém festivalu.
Brian Harman zvítězil ve velmi obtížných
podmínkách na hřišti Royal Liverpool díky
své přesnosti. Samozřejmě se nabízí přirovnání, že se jednalo o souboj malého
Davida s ranaři Goliáši. Ostatně před časem se Harman setkal s legendárním Lee
Trevinem, který je shodou okolností stejně
velký (nebo malý) jako on. A Trevino mu
dal radu: „Když jsi malej muž ve hře velkejch chlapů, musíš trénovat ještě víc než
oni. Je to stejný jako souboj Davida s Goliášem. Jak může jedině David porazit ty
Goliáše na hřišti? Pomocí lepších přihrávek a přesnějších patů. To musí být tvoje
kameny v tom souboji.“
V současné společnosti to funguje tak, že jedinci,
kteří odpovídají ideálu vytvořenému médii
a reklamním průmyslem, jsou preferováni jako
vzory a většinovou veřejností vnímáni jako idoly.
Například v politice už nezáleží na myšlenkách
a morální integritě, nýbrž na druhu obleku, tvaru
brady, případně na gestech, jež protagonisté cvičí
pod dohledem vizážistů a „spin-doktorů“, aby pak
vysílali signály k voličům.
V golfu na tom naštěstí ještě nejsme
tak špatně. V posledním kole letošního
The Open všichni hráči před televizní
kamery vynesli shodný model „zmoklá
slepice“. A nakonec zvítězil ten, kdo zahrál nejméně ran, i když „se nehodí do
šablony“. Takže pořád ještě je ten náš
starý dobrý golf objektivním polem pro
soupeření. Jen ten obraz, který pak prodávají média, je zkreslený podle úchylek
myšlení doby a jejích modelů.
OSLAVÍ TO NA TRAKTORU
Sám šampion The Open značně šokoval
novináře během tiskové konference po letošním majoru. Když se ho ptali, jak oslaví
jeho zatím největší životní vítězství, odpověděl: „Vypnu mobil a půjdu si zajezdit
Co si z toho příběhu můžeme odnést my?
Jako občané můžeme posílit naději, že
i ve světě, kde vládne haló efekt, se občas
mohou prosadit i ti, kteří se nehodí do
šablony, když na sobě pracují tvrději než
idoly a vyvolení.
Pokud se týká naší golfové hry, nelze už
říci nic výstižnějšího, než je rada Lee Trevina: Cestou ke zlepšení je především
zdokonalení krátké hry a patů. A abych
byl spravedlivý ke golfovým komentátorům, jeden z těch našich pronesl v závěru
The Open důvtipný komentář: „Pokud
jsou naši golfisté schopni reflektovat důvody vítězství Briana Harmana, pak budou do konce letošní sezony přeplněné
všechny cvičné greeny v našich klubech
místo rohožek na drivingu.“