DRIVING | Právní poradna

NEBOJTE SE

REKLAMOVAT JÍDLO V RESTAURACI

Zatímco reklamovat obuv či elektroniku jsme si už zvykli, ve stravovacích

zařízeních se často držíme zpátky kvůli ostychu či neznalosti svých práv.

Přitom v restauraci uzavíráme kupní smlouvu jako kdekoliv jinde a pokud

se nám nedostane adekvátního plnění, máme právo se ozvat. Co tedy dělat s „podmíráky“, přesolenými polévkami, hodinovým čekáním či studeným jídlem?

Zdroj: Kristýna Kuncová, dTest, o.p.s.

Typickou reakcí ostýchavých zákazníků na nespokojenost či nedorozumění

v restauraci je postěžovat si pod vousy doprovodu a na obsluhu se dále

usmívat, jako by bylo vše

v pořádku. Stačí přitom pár asertivních

slov a zpravidla se dočkáme nápravy.

„Reklamovat lze prakticky cokoliv, co je

předmětem smlouvy, kterou s restauratérem uzavíráte – hlavně tedy podávání

pokrmů a nápojů. Nedostatek může spočívat v množství, teplotě, složení, postupu

přípravy či v chuti,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské

organizace dTest, a dodává, „bez diskuse

by měla proběhnout výměna v případě,

že vám přinesli úplně jiný pokrm, než jste

si objednali. Nesmíte se do něj ovšem

s chutí pustit a na své původní objednávce trvat až s prázdným talířem.“

Restaurace odpovídá za to, že podávané

pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti

– ať už jde o složení uvedené v jídelním

lístku nebo speciální úpravu, na které jste

se osobně domluvili s obsluhou. Pokud

vlastnosti nebyly specifikovány, měly by

odpovídat povaze zboží a zvyklostem –

rozumně lze očekávat, že ke svíčkové dostanete hovězí plátek, a ne párek, místo

značkové limonády nechcete levnou náhražku ze supermarketu. Pokrmy i nápoje

by také měly být podávány v odpovídajícím množství uvedeném v jídelním lístku.

Pozor, takzvané „podmíráky“ se hodnotí

až po spadnutí pěny.

Stěžovat si můžete i na teplotu – podle

norem musí v případě teplého pokrmu

dosahovat alespoň 60 °C. Studené jídlo

vám kuchař ohřeje; v případě, že by

84 | GOLF

takovým postupem bylo znehodnoceno,

máte nárok na nové.

Reklamovat můžete i vyúčtování. „Vždy

si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té v jídelním lístku. Účtenka nesmí

obsahovat poplatky, na které jste nebyli

předem upozorněni, respektive takové

poplatky nejste povinni platit,“ uvádí Lukáš Zelený a doplňuje, „v případě dlouhého čekání můžete požadovat slevu,

nebo od smlouvy odstoupit a odejít. Pokud je v lístku doba přípravy přímo uvedena nebo vám ji sdělila obsluha, nesmí ji restaurace

překročit. V ostatních

případech musí

být čekání přiměřené složitosti

objednávky.“

Jak tedy v případě nespokojenosti postupovat?

Klíčový je čas.

Obsluze vadu

či nespokojenost oznamte

neprodleně.

Vaše stížnost

se těžko setká

s pochopením ve

chvíli, kdy už máte

celý pokrm v sobě.

Určitě se vyplatí jednat

slušně a klidně a snažit

se co nejpřesněji popsat, co

se vám nezdá být v pořádku.

Vychladlá polévka

ani zapomenutá

tatarka nemusí být

důvodem dramatické scény. Kdyby se nezkušený číšník zdráhal, nechte si zavolat

osobu, která má vyřizování reklamací na

starosti – v každé provozovně musí být

vždy někdo takový přítomen.

Na co máte jako nespokojený zákazník

právo? „Vždy máte právo na přiměřenou

slevu. Místo ní můžete žádat nápravu,

například dopečení masa nebo přinesení

nového pokrmu. Pokud se jedná o závažné nedostatky, které se nedají uspokojivě napravit, můžete odstoupit od

smlouvy. To znamená odejít bez

placení,“ vysvětluje Zelený.

Jde-li o prokazatelné, měřitelné nedostatky, obsluha se s vámi většinou

hádat nebude. Složitější

je to u vad subjektivní povahy, týkající se chuti či konzistence. Tam se názory samozřejmě mohou rozcházet a s reklamací nemusíte

uspět. Pak vám nezbude než se takovému podniku příště vyhnout,

případně mu udělit negativní

hodnocení.

Můžete také podat

podnět některému

ze státních dozorových orgánů. Nedostatky týkající se míry

a množství podávaných nápojů a pokrmů

řeší Česká obchodní

inspekce, ohledně hygieny potravin se můžete obrátit na Státní zemědělskou

a potravinářskou inspekci

nebo Státní veterinární

správu (potraviny živočišného původu).