ROZHOVOR | Tomáš Krs
i nadále obchodní. Velmi důležité a pro
mne osobně velice pozitivní a nabíjející
setkání proběhlo před pár roky s panem
Knausem (duchovní otec světoznámé
značky Knaus, pozn. red.), který si dokonce tehdy bez dlouhého rozmýšlení
jeden skladový a v té době volný vůz KRS
koupil a chtěl navázat spolupráci. Důvodem, že nakonec ze spolupráce sešlo, byl jeho záměr prodávat naše vozy
na německém trhu pod svojí značkou.
Mě ale nepřesvědčil. Celé roky buduji
svůj brand KRS a jsem přesvědčen, že
dělám správně.
Přirozený vývoj je ale také důležitou součástí vývoje každé firmy, ať je dán vývojem kontaktů, výběrem zaměstnanců
či jejich přirozenou fluktuací. Těší mě,
že celé dlouhé roky mám kolem sebe
několik věrných spolupracovníků, s nimiž jsme toho zažili mnoho. Dobrého
i špatného. Ne vždy se daří tak, jak by
člověk chtěl. Někdy je to jednodušší,
jindy složitější. Já se držím hesla, že
všechno špatné je k něčemu dobré, což
zatím vychází. Dnes jsme ve fázi, kdy
nás mnoho lidí zná nejen díky sociálním
sítím a webu, ale zejména prostřednictvím svých známých, kteří naše KRSácké
auto provozují a zcela spontánně rozdávají své zkušenosti. I díky této zpětné
vazbě se pak můžeme posunovat dál
o něco snáze, což považuji za velice
zásadní a přirozený vývoj. Jsem přesvědčen, že se důraz na kvalitní výrobu
a užitné vlastnosti včetně následné péče
o zákazníka vyplácí.
Jaké největší problémy jste museli
řešit, respektive nastaly situace, kdy
jste chtěl „se vším praštit“ a začít dělat něco úplně jiného?
Ano. A ne jednou. Praštit s tím chtěl snad
každý, kdo něco podobného dělá nebo
dělal. I já. Je to však o vůli a chtění. U nás
jsme vždy chtěli, a proto jsme zde. Na
špatné situace nevzpomínám, snažím se
žít současností a vyhlížet do budoucnosti.
Co dnes ve vaší práci převládá? Přestavby na objednávku, nebo výroba
vlastních variant, které pak na svého
zákazníka čekají?
Jak jsem se zmínil na začátku, náš hlavní
směr představuje výroba sériových modelů, kterým dáváme duši ve formě
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
různých úprav na přání zákazníka. Dnes
máme čerstvě (od ledna 2021) otevřenou
druhou výrobní halu, kde produkujeme
sériové modelové řady značky KRS. V původních prostorech vyrábíme nábytek pro
všechna naše sériová auta a individuální
obytné vozy. Umíme nabídnout nejen
exkluzivní půdorys, ale i například kompletně obšít přístrojovou desku přírodní
kůží či instalovat další sedadla a vytvořit tak luxusní minibus, včetně zápisu do
TP vozu. Nabízíme i instalace zdvihacích
spacích střech, montáže doplňků a také
servis obytných vozidel. Naše služby a nabídka jsou velice široké, určitě si každý vybere přesně to, co potřebuje.
Pořizují si vaše obytná vozidla i společnosti či jednotlivci pro další byznys, nebo jde především o „osobní
záležitostí“ kupujícího.
Tohle je častá otázka. Je potřeba si uvědomit, že pořízení obytného vozu je
především o vyznávaném stylu života.
Pořízení takového vozu od firmy, jako je
ta naše, je o osobním kontaktu a zkušenostech. Naše produkty se nemohou už
ze své podstaty řadit mezi „lowcostová“
řešení. Náš klasický zákazník je pár středního věku (zejména sportovci), kteří žijí
aktivní, někdy i nomádský život, popřípadě lidé, co pracují na dálku. Ne malou
skupinu tvoří zákazníci předdůchodového
věku, kteří mají vlastní zkušenosti s masově vyráběnými vozy konkurenčních
značek a vědí přesně, co chtějí a proč.
Další důležitou skupinou je úspěšný podnikatel(ka), který(á) chce vyjádřit svou
individualitu, cit pro kvalitu a osobní přístup, nebo naopak jednatelé firem, kteří
potřebují pro svůj výkon podnikatelské
činnosti zabezpečit ubytování na obchodních cestách nebo cestách svých zaměstnanců. No a dnes v době kovidové to
vypadá, že v obytném autě chtějí a potřebují bydlet snad úplně všichni...
Znáte své zákazníky osobně?
Jde převážně o Čechy, nebo vám
je i Evropa malá?
Mohu zodpovědně říci, že 99 % svých zákazníků znám osobně a s mnohými máme
až rodinný vztah. I proto vznikl familiární
název našich aut v podobě KRSák, KRSík
apod. Těší mne to, baví nás to, ale musím
přiznat, že s dnes již téměř 1 500 vyrobenými obytnými zakázkovými auty mám
občas problém si vzpomenout na jméno.
Máme samozřejmě i mnoho zákazníků
mimo naši domovinu. Zejména je to Německo, Švýcarsko, Slovensko, a dokonce
máme i dvě auta v Austrálii. Kapacitu,
která je v současné chvíli 4 auta měsíčně,
ale zvládnou naplnit zákazníci z Čech
a Slovenska na dlouhé měsíce dopředu.
A pokud mám být zcela upřímný, nijak
mně to nevadí, spíš naopak. Není to tím,
že bychom se zahraničním poptávkám vyhýbali, ale přece jen ještě dnes, více než
32 let po revoluci, mají někteří zahraniční
zákazníci mylné předsudky. Ale třeba i tohle jednou zlomíme, protože tak, jak učím
svého syna Adama, že se nemá v životě
nic vzdávat, tak se tohoto hesla držím i já
a snažím se posouvat náš tým a značku
kousek po kousku dál.
95