Vraťme se zpět k automobilům. Vaše
společnost kromě krásy interiéru
dbá i na provozní bezpečnost. Jde
o obvyklý jev?
Nemyslím si, že bychom v tomto směru
nějak zásadně vybočovali z davu. Je však
pravda, že jsem kdysi nastavil pravidla,
která ctíme jako značka dodnes, a mohu
pohledem zpět do historie říci, že to bylo
správné rozhodnutí. Z mého pohledu jde
o velice důležitou věc, kterou může někdo vnímat jako zbytečnou, nebo jako
místo, kde lze ušetřit ve výrobě. Ne tak
u nás. Používáme výhradně homologované a schválené díly a důsledně dbáme
při výběru materiálů na vlastnosti, jako je
nehořlavost, samozhášivost, hmotnost,
konstrukční pevnost a vlastnosti v krizových situacích, kterých je právě v autě
obecně za dobu jeho životnosti nespočet. Je třeba dbát na izolace, dobře spočítat rosný bod, nekompromisně dbát na
kotvení sedadel a jejich správnou volbu
atd. Těch věcí jsou mraky a završením bývají zkoušky ve výzkumném ústavu silničních vozidel.
V čem spočívají úskalí cestování
obytnými automobily a co je naopak
jejich velkou výhodou?
Úskalí? Čas! To je jediné úskalí, které mne
napadá. Je však na každém z nás, zda chce
svůj život prožít, nebo žít. A v tom je ten
rozdíl. Já osobně jej raději žiji, než prožívám. Výhodou je naprostá nezávislost na
okolním světě. Stačí vám voda a sluníčko.
A to, pokud si vyberete správnou dobu,
nebo si vyberete správnou destinaci, je
opět jen a jen na článku mezi pedály a volantem. A tím je řidič.
96 | GOLF
Teď ale trochu vážněji. Samozřejmě je potřeba nejen čas, voda a sluníčko. Jsou potřeba i nějaké peníze a možnosti. Tyhle
dvě komodity máme každý tak, jak si to
zařídíme nebo umíme či máme možnost
si to zařídit. I proto se naše společnost věnuje podpoře například handicapovaných
dětiček prostřednictvím nadace Martina
Wabneggera Červená beruška nebo podpoře různých aktivit spojených s volnočasovým vyžitím dětí a sportovně založené
mládeže formou sponzoringu, zejména
pak prostřednictvím bártru. I naše možnosti jsou omezené, ale čas od času se
snažíme pomoci nejen potřebným.
Dá se nějak jednoduše definovat, co
rozhoduje o celkové ceně, respektive
zajímá vaše zákazníky cena, nebo jen
výsledný produkt?
Jednoduchá definice je jednoduchá. Srovnat si potřeby versus možnosti, a protože
dnešní svět nabízí možnosti téměř neomezené, je důležité si ujasnit priority. Poměrně často se stává, že zákazníka musíme brzdit v konfiguraci výbavy proto,
že prostě to auto má nejvyšší povolenou
hmotnost „jen“ 3,5 tuny a jeho přání a požadavky ne, že neumíme zhmotnit, ale
jednoduše realizovat nejdou, protože by
to auto neuvezlo. To je jeden extrém.
Z druhé strany se občas objeví i požadavek
na stavbu auta za cenu, která je zkrátka
naprosto nereálná.
Nechci v žádném případě tvrdit, že naše
zákazníky cena nezajímá. Zajímá každého. Jak jsem se ale již zmínil, je důležité
vědět, co člověk potřebuje, o co nechce
přijít a kde je možné udělat kompromis
ve výbavě. Naše zákazníky na konzultační
schůzce osobně provedeme světem caravaningu, popovídáme si o jejich záměrech, potřebách a téměř vždy najdeme
vhodné řešení. Velkou roli hraje i fakt, že
já osobně jsem vyznavačem caravaningu
a mám za ta léta bohaté zkušenosti,
takže dokáži zákazníkovi doporučit nebo
odargumentovat nepotřebnost výbavy,
kterou si vybral v pohodlí domova nad
katalogem. Úspěšnost máme v tomto
směru poměrně velikou a znovu opakuji,
že nejdůležitější je osobní kontakt. Tohle
nikdy žádný Facebook, Twitter nebo sebebarevnější katalog nenahradí. Možná jsem
„stará škola“, ale mé přesvědčení říká, že
zkušenost je nepřenosná.
Máte nějaký pracovní sen, respektive vídáte před sebou model, který
byste si rád postavil a jen čekáte na
toho správného zákazníka? Pokud
ano, jak by vypadal?
Jasně že mám! Ale neprozradím. A jedním
z důvodů je, že se blíží doba, kdy jej snad
už budu moci konečně zhmotnit. Přemýšlím o něm již dlouhé roky a vím, že půjde
o naprosto výjimečný obytňák. Určitě si ho
ale nenechám jen pro sebe, takže pokud
se uchytí, stane se z něj za čas další nezapomenutelný KRSák.
Za rozhovor děkuje: Josef Slezák
Foto: Archiv KPS Automobile
www.krs.cz