DRIVING | Poradna

dTest: Plavec, nebo posádka plavidla?

Jako účastníci plavebního provozu byste měli znát veškerá pravidla.

Pokud plánujete strávit letní dny na lodi, motorovém člunu či třeba šlapadle, měli byste znát pravidla plavebního

provozu a značení, které se používá v rekreační plavbě.

Budete-li si půjčovat plavidlo v půjčovně, nezapomeňte

se seznámit i s jejím provozním řádem a zkontrolovat

stav a vybavení plavidla před jeho převzetím.

Připravila: Lucie Korbeliusová

Každý, kdo vede plavidlo nebo je členem

posádky či cestujícím, se stává účastníkem plavebního provozu. Vodní toky,

jezera, nádrže, rybníky a jiné vodní plochy, na kterých lze provozovat plavidla,

jsou totiž vodními cestami a provoz na

nich se řídí pravidly plavebního provozu

a značením.

Na vodních cestách je možné zřizovat

půjčovny malých plavidel. „Ty mohou

být umístěny pouze na místech, kde jejich provoz neohrozí bezpečnost a plynulost plavebního provozu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské

organizace dTest. A upozorňuje: „Pokud

nahlédnete do provozního řádu půjčovny, měli byste v něm kromě údajů

o půjčovně najít i smluvní podmínky,

informace o výbavě plavidla, základní

pravidla plavebního provozu a důležitá

telefonní čísla.“

Před převzetím plavidla se seznamte

s příručkou uživatele, která musí

134 | GOLF

obsahovat základní údaje o plavidle

a jeho obsluze, pokyny pro jeho ovládání

či seznam vybavení. Důležité je zkontrolovat, zda se na plavidle nachází veškeré

vybavení uvedené v příručce, jako jsou

například vyvazovací lana, pádla, vesty,

svítilny, kotvy, lana či záchranné kruhy.

„Po vyplutí na vodní cesty musíte zachovávat přiměřenou opatrnost a chovat se

tak, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti

a plynulosti provozu, lidského života

nebo zdraví, ke škodě na majetku, nehodě nebo vzniku překážky či znečištění

vodní cesty. Pro bezpečnou plavbu musíte znát zejména pravidla pro vzájemné

potkávání plavidel, včetně přednosti

v plavbě,“ zdůrazňuje Hekšová.

Opomenout nelze ani znalost základního plavebního značení umístěného

na hladině, březích a stavbách na vodní

cestě a rovněž zvukových a světelných

signálů. Lodě totiž dávají zvukovými signály znamení například o změně směru

jízdy či o nebezpečí kolize a nouzi.

Vůdce plavidla musí rovněž vědět, jak

má míjet koupající se osoby a jak je obeplout. Koupající se osoby či osoby na

nafukovacích lehátkách jsou také účastníky plavebního provozu. Platí pro ně zákaz křížit trasu přibližujícího se plavidla,

povinnost dodržovat bezpečnou vzdálenost od plavidel či zákaz plavat v přístavu, na trase přívozu či některých částech vodních cest.

„Za porušení pravidel plavebního provozu lze plavcům uložit příkazem na

místě pokuty až do výše pěti tisíc korun

a vůdcům plavidel pokuty za nerespektování plavebního značení či zvukových

a světelných signálů až do výše několika desítek tisíc korun,“ varuje ředitelka

dTestu.

Základní pravidla plavebního provozu,

nejpoužívanější signální znaky a další informace týkající se provozu na vodních

cestách či seznam uzavřených vodních

ploch pro bezpečné koupání jsou dostupné na webových stránkách Státní

plavební správy plavebniurad.cz.

dTEST

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož

stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých

a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato

práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research

and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 –

je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin

a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními

poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání.

Od spuštění v roce 2010 této

možnosti využily již desetitisíce

spotřebitelů a poradenská linka

časopisu dTest se tak stala první

a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Více na www.dtest.cz