ROZHOVOR | Radovan Blažek
Charakterizujte průměrného mladého milionáře. Jaké jsou jeho potřeby ve srovnání se starší generací
milionářů?
Průměrného mladého milionáře bych
osobně charakterizoval jako vzdělaného
člověka s rozhledem a se studijními či
pracovními zkušenostmi ze zahraničí.
Většina z nich je velmi dobře jazykově
vybavená, což je v dnešním globalizovaném světě nutnost. Mají obrovské ambice a trhem pro ně není Česká republika ani Evropa, ale svět!
Jejich zodpovědnost vůči rodině a dětem je mnohem větší. Více myslí na
vzdělání a budoucnost svých dětí. Zcela
jistě to souvisí i s možnostmi, které za
socialismu nebyly. Mladí bohatí lidé jsou
dynamičtější, ale nejsou agresivní v tom
smyslu, že by spekulovali například na investičních trzích. Ti, co firmu vybudovali
sami, cítí obrovskou zodpovědnost vůči
svému majetku a chtějí jeho hodnotu
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
znásobit. V případě mezigeneračního předání se setkáváme s podobným postojem,
ale ne tak intenzivním.
v zaměstnání. Pokud se o něm v rodině hovořilo, jsou na něj dobře připraveni. Dost často hledají oporu a radu
u rodičů-zakladatelů.
Jak zvládají převzetí
úspěšných firem svých
rodičů? Pokračují v jejich odkazu, anebo se
snaží firmu prodat, případně vybudovat vlastní
společnost?
V naprosté většině případů se
jedná o rozvíjení stávajícího
byznysu. Hledají nové trhy,
kam expandovat, a poohlížejí se po nových příležitostech. Otcové-zakladatelé se
stáhnou z firmy, kterou sami
vybudovali, pouze v malém
počtu. O strategii, směřování a budoucnosti svého
„druhého potomka“ hovoří
společně.
Jaký je jejich životní styl?
Životní styl mladých milionářů se dá
charakterizovat jedním slovem – aktivní. Rádi cestují – což může být často
pro jejich pozici nezbytné – a poznávají
nová místa. Dovolená je pro ně nejen
relax, ale i zdroj poznání nové kultury
a hledání inspirace. Na luxus si nutně
nepotrpí. Dost často si zakládají na kvalitě a na určitou míru luxusu jsou zvyklí
z dob, kdy vyrůstali se svými rodiči,
a vnímají to jako standard.
Dopřávají si luxusní auta, ale ne z důvodu reprezentace, ale kvůli vysoké míře
aktivní a pasivní bezpečnosti. Ve volném
čase se vzdělávají a sportují. Pokud mají
velmi úspěšné firmy a kvalitní spolupracovníky, tráví hodně času v zahraničí,
a to opět velmi aktivně.
Na co si z pohledu správy
peněz, investování či
utrácení potrpí? A na
čem jim naopak nezáleží?
Při správě peněz si klienti nejvíce váží kvalitní rady a doporučení, což jde ruku v ruce
s naším principem Best Select. Obecně klienti volají po větší nezávislosti na finančních institucích
Plánují zakládat rodiny? Pokud již
mají jednoho nebo více potomků,
jak přistupují k výchově?
Ve většině případů sdílí velmi tradiční
hodnoty. Nebojí se svatby. Ale rodina
a děti přicházejí až později – někdy
mezi třiceti pěti až čtyřiceti lety. O budoucnost svých následovníků se velmi
dobře starají. Do dětí, jejich vzdělání,
koníčků a materiálního zabezpečení in-
Poměrně často se stává, že naše spolupráce
započne v klientových podnikatelských začátcích.
Provázíme je tak po celou dobu jejich kariéry až do
bodu, kdy jsou z nich nakonec úspěšní podnikatelé.
a zkušenosti svého poradce. Rádi diverzifikují a začínají slyšet na strukturování
majetku.
Čeho se nejvíce obávají? Je to
například státní kolaps, fiskální
krize, byrokracie, nadměrná regulace nebo něco jiného? A zvládají
neúspěch?
Největší obavy mají ze zásahu státu
do jejich svobod, byrokracie, regulace a zvyšování daní a odvodů. Je
třeba brát na vědomí, že neúspěch je
v byznysu mnohem častější než třeba
vestují velké peníze. Koncept finančního
zabezpečení dětí je v rámci našich poradenských služeb velmi cenný. Spravujeme v něm našim klientům stovky milionů korun. Většina z našich klientů se
snaží dětem splnit jedno jejich nemalé
přání, kterým je studium na prestižních
univerzitách v zahraničí. Z finančního
hlediska jsou děti zabezpečeny, co se
týče jejich vzdělání a budoucnosti. Záleží však také na správné výchově, přístupu a na tom, pro jakou životní cestu
se samotné dítě v dospělosti rozhodne.
(PR)
119