ROZHOVOR | Tomáš Charvát
Jak vás vnímají zákazníci?
My dnes pracujeme s přibližně šesti tisícovkami zákazníků, kteří se k nám pravidelně vrací a jejichž počet rok od roku
roste. Pořád je co zlepšovat. (úsměv) Na
googlu máme 4,2 hvězdičky, tak snad to
děláme dobře.
Čemu neustále vzrůstající počet
golfistů přisuzujete?
Slapy mají své charisma. Přehrada, Svatojánské proudy, geografický střed Českého
království… To genius loci zde prostě je.
Slapy byly navíc z hlediska potenciálu
dobře nastavený projekt. Jednak půlhodinová dojezdová vzdálenost z Prahy
odpovídá výzkumu Evropské asociace
golfových hřišť, který říká, že zajímavá
jsou pro golfistu hřiště ležící do 40 minut jízdy. Svou roli ale sehrává i jedinečnost a atraktivita místa. Zejména pro zahraniční hráče, kteří jsou ze svých zemí
zvyklí, že za podobnou přírodou musí
jezdit hodiny.
Je vliv lokace na golfový business
opravdu tak významný?
Lokace je nepřenositelný klíčový faktor
pro výstavbu hřiště. Většina ostatních
věcí je o technickém řešení nebo marketingu a obchodní strategii.
A ty přenositelné?
Jde spíš o soubory dat. Když si dokážete
pečlivě zmapovat, jaké má místo potenciál z hlediska zákazníků, jaká je struktura zákazníků, jaká je jejich ekonomická
síla, a vytvoříte si cenovou mapu nejbližšího okolí, měli byste být schopni nastavit správnou cenu. A správná cena přiláká
správné zákazníky.
Cenovou mapou okolí jste myslel
konkurenci?
Já jsem slovo konkurence nepoužil záměrně. Konkurovat si mohou třeba tenisová centra poskytující v podobné hale
a podobné recepci hru na normovaném
kurtu… Golfová hřiště nemohou být vzájemnou konkurencí. Každé golfové hřiště
je jedinečné, má svoji atmosféru a zanechává ve vás určitý pocit. Golfové hřiště
si buď oblíbíte, nebo neoblíbíte. Řekl
bych, že v golfu není nic mezi. Buď se
zpět rádi vracíte, nebo vás tam už podruhé nikdo nedostane.
W W W. C A S O P I S G O L F. C Z
Cenové soupeření ale existuje...
Provozovatelé hřišť by měli hledat
v první řadě způsoby, jak kooperovat,
vytvářet společné produkty pro „cestující” hráče, a ne jak si přetahovat zákazníky podbízením v ceně.
Vždyť jen s námi srovnatelné Švédsko,
které má podobný počet obyvatel, disponuje šesti stovkami hřišť a více než
půl milionem registrovaných hráčů. Při
tomto potenciálu pak může být cena
pro rodinu na celou sezonu i 500 euro.
Myslíte slevami?
Já vždy říkám, že sleva je sprosté slovo.
Pokud je dobře nastavená cena odpovídající kvalitě poskytovaných služeb,
Takže hlavní problém vězí
v komunikaci?
Ano, ale ne prostřednictvím Asociace golfových hřišť, respektive jejich
Každé golfové hřiště je jedinečné, má svoji
atmosféru a zanechává ve vás určitý pocit. Golfové
hřiště si buď oblíbíte, nebo neoblíbíte. Řekl bych,
že v golfu není nic mezi.
nemusím poskytovat žádnou výraznější
slevu. A naopak. Pokud poskytuji vysoké
slevy, bude něco špatně s mými cenami.
Jste členem výboru Asociace golfových hřišť (AGH). Prozradíte o ní
něco?
Asociace golfových hřišť patří do evropské struktury Evropské asociace golfových hřišť sídlící v Amsterodamu. Pokud
bych ji měl charakterizovat, jedná se
o diskusní platformu a profesní organizaci zpracovávající data z trhu a čtoucí
trendy, která si neosobuje suplování činnosti sportovního svazu. Své poznatky
dokáže zpracovávat a předávat svým
členům, zůstává však jen na nich, zda se
poskytnutými informacemi budou řídit,
nebo ne.
Mohou v Evropě sdílené poznatky pomoci českým golfovým
resortům?
Do jisté míry musíme informace
z Evropy na podmínky českého prostředí transformovat. Jejich základní
obsah je ale nezastupitelný, protože
pracujeme s obrovskými vzorky pro
sběr dat. Příkladem je třeba trend severní oblasti západní Evropy, kde přišli
s tím, že je potřeba lidem říkat, že golf
je zdravý sport, že je to především rodinný/mezigenerační sport a že je to
outdoorový sport. Je až nepochopitelné, že Češi jako milovníci outdooru
a zdravého pohybu na čerstvém vzduchu ještě golf masově neobjevili a že
jich hraje jen 50 000 na 100 hřištích.
majitelů, optikou veřejnosti ještě stále
vnímaných jako parta zbohatlíků, kteří
si postavili golfová hřiště pro svou zábavu. Komunikace musí být prioritou
sportovního svazu, který má veřejnosti sdělovat, co je podstatou golfu,
proč ho hraje 60 miliónů lidí, proč je to
druhý nejmasovější sport na světě, že
ho lidé hrají celoživotně a že když se ho
v mládí naučí a z nějakého důvodu hrát
přestanou, za čas se k němu opět vrací.
Vraťme se zpět k asociaci, která
má v tento okamžik deset členů.
Považujete to vzhledem ke 100
hřištím za dostatečný počet?
Současná členská základna Asociace
golfových hřišť není nevýznamná, protože sdružených deset členů reprezentuje 35 % trhu. Nyní na dubnové valné
hromadě jsme odhlasovali zrušení členských poplatků a přímo na jednání Asociace bylo již přítomno deset zástupců
hřišť ze třinácti, kteří deklarovali nově
zájem o vstup do této profesní organizace. Jako klíčová z pohledu rozvoje
golfu vidíme zejména ta regionální devítijamková hřiště.
Jak vnímáte aktivitu Bavte se golfem? Nekonkuruje vašemu projektu Certified Player?
Každá aktivita, která má za cíl šířit golf
mezi neregistrované hráče, je krok
správným směrem. Vezměte si například tenis, který má u nás přibližně
120 000 neregistrovaných hráčů! Já vím,
že hendikepy dělají z golfu jedinečnou
21