SVĚTOVÝ GOLF | Pohled za oponu

Ze života velkých kluků

Velcí kluci – říkejme tak nejlepším golfistům světa – volí mnohdy jiné cesty životem,

jiné zájmy a jiné způsoby jejich realizace, než si my obyčejní kluci umíme představit

nebo než považujeme za normální či úměrné. Jejich zvyky se rychle přizpůsobily

špičkovým výdělkům a řada z nich si představuje, že šňůra jejich úspěchů a s tím spojených bankovních šeků je na dlouhou dobu garantována. Je jen málo věcí, co si za

peníze koupit nedokážou – třeba štěstí, zdraví nebo záruku úspěchu…

Připravil: Ivo Doušek

– patnáctinu letadla. Za to může spolumajitel využít ročně 50 letových hodin,

což je asi šest letů přes Atlantik. Za čtyři

miliony dolarů si zajistí 400 hodin.

Jeden z hráčů prozradil, že půl milionu

dolarů stačí, aby se nechal podle svých

turnajových potřeb vozit po světě – na

kratších cestách, kde hráči létají hlavně

v USA všichni stejným směrem na další

turnaj, se často využívá možnosti společného cestování.

Podnikatelské aktivity Grega Normana už dávno překročily hranice greenů a fervejí,

Australan patří mezi největší producenty vína mezi golfisty.

Zářným příkladem takového chování je

švédský slalomář Jens Byggmark, který vyhrál před lety svůj první závod světového

poháru. K výhře si něco přidal, koupil si

Ferrari a za týden z něj udělal hromádku

šrotu. Ale vraťme se ke golfu. Nejlepší

hráči jsou stále ve vzduchu, létají bez přestávky, nejvíc po USA, ale ti, co míchají

PGA Tour s evropskou EPGA, absolvují

úmorně dlouhé přelety hodně často.

Hodiny na letištích navíc, fronty u přepážek, posunuté odlety, starost, kdy vůbec

nějaké letadlo poletí… s tím vším mnoho

z nich učinilo rázný konec. Získat drahocenný čas – v jejich případě draze zaplacený ušetřený čas – znamená vyhnout se

konvenčním letům.

Ne každý z nich si koupí tryskáč jako

třeba Tiger Woods, jemuž říká pane

12 | GOLF

parádní jet Gulfstream G550 s pořizovací cenou 54 milionů dolarů. Mnohem

víc hráčů investuje dost velké peníze do

sharingu – sdílení letadla. Od té doby,

co společnosti jako NetJets nebo Jet Linx

nabízejí takové služby, se celé hejno nejlepších hráčů stalo spolumajiteli letadel.

Jordan Spieth, Dustin Johnson, Henrik

Stenson a další využívají tyto služby, aby

svou stálou honičku kolem zeměkoule

učinili co nejpohodlnější. I Rorymu McIlroyovi se to vyplácí – spočítal si, že díky

vlastnictví svého letadla může strávit

doma až o 20 dní ročně více času!

Koncept podílnictví je velmi jednoduchý. Golfista investuje do privátního

letadla. Podle dobře informovaných

zdrojů se jedná o střední šestimístné

sumy, které zajistí nejmenší možný podíl

Když si uvědomíme, že jen vlastnit a udržovat soukromý tryskáč stojí ročně kolem tři čtvrtě milionu dolarů, je jasné,

že vlastní letadlo stojící často v hangáru

může sice vytvářet velký dojem, ale

smysl pro hráče nemá. Většině stačí vědět pár hodin dopředu, kdy chtějí letět.

Největší shon objednávek začíná po pátečním kole, kdy je jasné, kdo neprošel

cutem. Brzy po uveřejnění startovní listiny na sobotu rolují na nejbližším letišti

pro malá letadla, které je často o hodně

blíž než velké letiště, privátní stroje. Prominentním příkladem je třeba Augusta.

NetJets je asi největší, létá s ním jen na

PGA Tour čtyřicítka hráčů. Golf jako elitářský sport? Tady to ještě platí. Nejoblíbenějším strojem je Cessna Citation Latitude. Zvědavé oči novinářů si povšimly,

že při play-off čtyř hráčů na Open

Championship 2015 měli tři z nich na

límci logo NetJets.

To byl velký marketinkový úspěch, analytici spočetli, že cena reklamy z tohoto

přenosu měla jen v USA hodnotu odpovídající 6,5 milionu dolarů! Však je firma

všechny „svezla“ zpátky do USA a tyto