SVĚTOVÝ GOLF | Pohled za oponu
Ze života velkých kluků
Velcí kluci – říkejme tak nejlepším golfistům světa – volí mnohdy jiné cesty životem,
jiné zájmy a jiné způsoby jejich realizace, než si my obyčejní kluci umíme představit
nebo než považujeme za normální či úměrné. Jejich zvyky se rychle přizpůsobily
špičkovým výdělkům a řada z nich si představuje, že šňůra jejich úspěchů a s tím spojených bankovních šeků je na dlouhou dobu garantována. Je jen málo věcí, co si za
peníze koupit nedokážou – třeba štěstí, zdraví nebo záruku úspěchu…
Připravil: Ivo Doušek
– patnáctinu letadla. Za to může spolumajitel využít ročně 50 letových hodin,
což je asi šest letů přes Atlantik. Za čtyři
miliony dolarů si zajistí 400 hodin.
Jeden z hráčů prozradil, že půl milionu
dolarů stačí, aby se nechal podle svých
turnajových potřeb vozit po světě – na
kratších cestách, kde hráči létají hlavně
v USA všichni stejným směrem na další
turnaj, se často využívá možnosti společného cestování.
Podnikatelské aktivity Grega Normana už dávno překročily hranice greenů a fervejí,
Australan patří mezi největší producenty vína mezi golfisty.
Zářným příkladem takového chování je
švédský slalomář Jens Byggmark, který vyhrál před lety svůj první závod světového
poháru. K výhře si něco přidal, koupil si
Ferrari a za týden z něj udělal hromádku
šrotu. Ale vraťme se ke golfu. Nejlepší
hráči jsou stále ve vzduchu, létají bez přestávky, nejvíc po USA, ale ti, co míchají
PGA Tour s evropskou EPGA, absolvují
úmorně dlouhé přelety hodně často.
Hodiny na letištích navíc, fronty u přepážek, posunuté odlety, starost, kdy vůbec
nějaké letadlo poletí… s tím vším mnoho
z nich učinilo rázný konec. Získat drahocenný čas – v jejich případě draze zaplacený ušetřený čas – znamená vyhnout se
konvenčním letům.
Ne každý z nich si koupí tryskáč jako
třeba Tiger Woods, jemuž říká pane
12 | GOLF
parádní jet Gulfstream G550 s pořizovací cenou 54 milionů dolarů. Mnohem
víc hráčů investuje dost velké peníze do
sharingu – sdílení letadla. Od té doby,
co společnosti jako NetJets nebo Jet Linx
nabízejí takové služby, se celé hejno nejlepších hráčů stalo spolumajiteli letadel.
Jordan Spieth, Dustin Johnson, Henrik
Stenson a další využívají tyto služby, aby
svou stálou honičku kolem zeměkoule
učinili co nejpohodlnější. I Rorymu McIlroyovi se to vyplácí – spočítal si, že díky
vlastnictví svého letadla může strávit
doma až o 20 dní ročně více času!
Koncept podílnictví je velmi jednoduchý. Golfista investuje do privátního
letadla. Podle dobře informovaných
zdrojů se jedná o střední šestimístné
sumy, které zajistí nejmenší možný podíl
Když si uvědomíme, že jen vlastnit a udržovat soukromý tryskáč stojí ročně kolem tři čtvrtě milionu dolarů, je jasné,
že vlastní letadlo stojící často v hangáru
může sice vytvářet velký dojem, ale
smysl pro hráče nemá. Většině stačí vědět pár hodin dopředu, kdy chtějí letět.
Největší shon objednávek začíná po pátečním kole, kdy je jasné, kdo neprošel
cutem. Brzy po uveřejnění startovní listiny na sobotu rolují na nejbližším letišti
pro malá letadla, které je často o hodně
blíž než velké letiště, privátní stroje. Prominentním příkladem je třeba Augusta.
NetJets je asi největší, létá s ním jen na
PGA Tour čtyřicítka hráčů. Golf jako elitářský sport? Tady to ještě platí. Nejoblíbenějším strojem je Cessna Citation Latitude. Zvědavé oči novinářů si povšimly,
že při play-off čtyř hráčů na Open
Championship 2015 měli tři z nich na
límci logo NetJets.
To byl velký marketinkový úspěch, analytici spočetli, že cena reklamy z tohoto
přenosu měla jen v USA hodnotu odpovídající 6,5 milionu dolarů! Však je firma
všechny „svezla“ zpátky do USA a tyto